Wiebelkonijn Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Dit is mijn eerste jaar met zaaigoed. Ik ben midden februari begonnen met zaaien. Heel ijverig heb ik al mijn zakjes gesorteerd en via een zaaikalender gaan zaaien. Helaas stond op deze zaaikalender ook dat ik tomaten en komkommer kon zaaien in februari. Maar vooral de komkommer gaat als een speer. (ik heb Marketmore, Diva, Gele tros en een onbekende soort van de Action). Die rijken al bijna het dak van het kweekkasje. De tomaten gaan een stuk minder snel (daar heb ik Balkonster en nog een action tomaat).Nu zoek ik op internet hiernaar en lees ik overal dat het veel te vroeg is om te zaaien, oeps! Mijn zaaikalender heb ik meteen weggegooid. Maar nu maak ik mij zorgen om de plantjes. Wat is nu verstandig om te doen? Ze staan op een koele kamer en ik beschik over een foliekas buiten. Kan ik ze in de koele kamer tot half mei houden? En wat moet ik dan extra maatregelen treffen? (zoals raam open etc.) of kan ik ze buiten in de foliekas doen als ze te groot worden?Ik wil heel graag dat het lukt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Om de tomaten zou ik me niet zo'n zorgen maken, ik zou die in lekkere ruime potten binnen wegzetten. Ik zaai ze zelf altijd in februari, is echt geen probleem. Voor de komkommers is het wel echt veeeeeeel te vroeg en je kunt proberen de plantjes over te houden, maar aangezien het klimmers zijn, gaat dat lastig worden binnen. Komkommers kunnen echt pas laat naar buiten omdat ze een bodemtemperatuur van minimaal 12 graden moeten hebben om te kunnen overleven. Die plantjes zou ik zelf wegdoen en dadelijk in april nog een keertje zaaien. Ik neem aan dat je nog meer zaadjes hebt, dus is toch geen probleem? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Het kan soms raar gaan. Voor de moestuinforumdag had ik voor iemand al heel vroeg komkommer gezaaid[helaas waren die komkommers bitter] maar dat wist ik toen nog niet,ze zijn opgegroeid in de huiskamer voor het raam op het zuiden.Resultaat een heel mooie komkommerplant met dacht toen al 2 vruchten er aan. succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 of je maakt er een experiment van! Voor de zekerheid zaai je op het juiste moment de komkommers opnieuw, en van deze plantjes laat je de sterkste staan. Kun je mooi vergelijken wat het verschil is! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 De zaakkalender van onze forum is inderdaad een beetje... en daarom nemen veel nieuwe mensen verkeerde beslissingen. Volgens mij kun je tomaten alleen in februari zaaien als je een kas heeft en zelfs dan is het een beetje vroeg, maar dan moet de kalender dat ook zeggen. Komkommers ga ik zelf midden maart of april zaaien. Ik kijk zelf altijd naar de info op de zaadenzakjes. Daar, op de achterkant, staat altijd een hele verhaal over dat ras van groente. Wanneer zaaien, welke afstand, hoe warm moet het zijn (en dat warmte is ook een goede teken, want in februari word het nooit 20 graden en tomaten hebben altijd 20 graden nodig), hoe diep enz. Als daar staat maart, dan is het ook maart en niet februari (ook als het vroeger warm is zoals nu). Tot nu toe heb ik altijd alles op tijd en ook niet te vroeg kunnen planten.Nu moet je een beslissing nemen: planten weggooien en nieuwe planten of ze in grotere potten zetten en binnen doorgaan. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 @Estamy. Zaaikalender op ons forum ? Kan aan mij liggen hoor, maar ik ben niet bekend met een zaaikalender die ons forum biedt ? We hebben een vast topic inderdaad, door Jorg gemaakt, wat vertelt wat je zou kunnen zaaien in bv maart. Dat topic rept niet over zaai óf binnen óf buiten, óf op warmte of in een broeikas ofzo. Nee, dat is waar. Het is geen moeten he ? Het is een opsomming wat veel mensen doen, wat zou kunnen. Maar wel natuurlijk met per teelt weer een eigen omstandigheid. Bijna alle teelten hebben eigen topics.Je kan wel bloemkool zaaien in februari, maar dan moet je weten dat je de zaailingen na opkomst binnen het juiste geeft. Ja, inderdaad. Dus wat dat aangaat zou een beginner op het verkeerde been kunnen worden gezet. Maar ook een beginner neemt, ga ik van uit, de moeite om wat méér te weten te komen als je aan een teelt wil beginnen ?Over tomaten zaaien zijn zo veel topics gewijd. Iederen doet dat dan ook. Er zijn honderden vragen over en ook zo vele antwoorden. Beetje rondkijken hier is dus wel van belang denk ik. Echt een zaaikalender is het niet. Kán ook niet. Daarvoor zijn alle omstandigheden voor een ieder ook weer te verschillend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Je plantjes hebben licht nodig(dat is echt een pre bij vroegzaaien) heel veel licht anders gaan ze te veel strekken en dat wil je echt niet.(deze tip had ik van Bit verwacht) Je kan ze b.v onder een t.l. zetten zie b.v. het topic ; tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237.htmlEn kijk ook even in het topic ; post193022.html?hilit=licht%20behoefte#p193022 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 @Estamy. Zaaikalender op ons forum ? Kan aan mij liggen hoor, maar ik ben niet bekend met een zaaikalender die ons forum biedt ? We hebben een vast topic inderdaad, door Jorg gemaakt, wat vertelt wat je zou kunnen zaaien in bv maart. Dat topic rept niet over zaai óf binnen óf buiten, óf op warmte of in een broeikas ofzo. Nee, dat is waar. Het is geen moeten he ? Het is een opsomming wat veel mensen doen, wat zou kunnen. Maar wel natuurlijk met per teelt weer een eigen omstandigheid. Bijna alle teelten hebben eigen topics.Je kan wel bloemkool zaaien in februari, maar dan moet je weten dat je de zaailingen na opkomst binnen het juiste geeft. Ja, inderdaad. Dus wat dat aangaat zou een beginner op het verkeerde been kunnen worden gezet. Maar ook een beginner neemt, ga ik van uit, de moeite om wat méér te weten te komen als je aan een teelt wil beginnen ?Over tomaten zaaien zijn zo veel topics gewijd. Iederen doet dat dan ook. Er zijn honderden vragen over en ook zo vele antwoorden. Beetje rondkijken hier is dus wel van belang denk ik. Echt een zaaikalender is het niet. Kán ook niet. Daarvoor zijn alle omstandigheden voor een ieder ook weer te verschillend. Mee eens, Bit, maar veel nieuwe forum-bezoekers of mensen die nieuw zijn met tuinieren nemen informatie op de topic van Jorg letterlijk. Als je op Google zaaikalender zoekt komt die topic ook boven. Daarom snap ik dat mensen lezen daar: "Ok, komkommer? Wanneer? Februari. Dan doe ik het in februari." en pas later zien ze dat ze geen kas hebben en dat ze alles te vroeg hebben gedaan. Daarom zou ik die zaaikalender een beetje anders schrijven. Bijvoorbeeld met extra info: "Zaai komkommer op 1. februari alleen als je een kas heeft" of zo dat het voor iedereen in toepassing is (ook voor mensen zonder kas): "Zaai komkommer begin april, dan kan hij in mei buiten." Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts