Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf een bak in elkaar knutselen

Recommended Posts

Vorig jaar kocht ik me in een doe-het-zelf-zaak een vierkante meter tuin.

Zoals iedereen weet, is de ideale afmeting van dergelijke bak 120 cm X 120 cm.

Ik kwam echter bedrogen uit want zoals je op onderstaande foto kan zien, springt het hout in.

12875734524_7b1b6f8977_c.jpg

Daarom vatte ik het plan op om zelf een bak in elkaar te knutselen.

Na een lange zoektocht kwam ik op een houtsoort die naar het schijnt toch duurzaam is: bilinga.

Een balk gekocht en netjes op 120 cm laten zagen. Daar had ik me natuurlijk weer schromelijk vergist want ik vergat de dikte van het hout mee te rekenen. Ik kon ze dus niet op de kop in elkaar schroeven. Ik heb het dan maar opgelost met langs de binnenkant met hoekjes te werken. Vandaar dat je langs de buitenkant op de hoeken een uitsparing ziet. Dit heeft eigenlijk nog een voordeel: je kan er PVC-buisjes plaatsen om een tunneltje te fabriceren.

Dit is het uiteindelijke resultaat

12875304875_20a07d2ba8_c.jpg

Kostprijs: € 25 (hout + hoekjes + vijsjes)

Enig nadeel dat ik hier aan deze bak heb, is dat de hoogte maar 14,5 cm is. De ideale moestuinbak zou naar het schijnt minimaal 15 cm moeten zijn.

Nu nog bekleden met antiworteldoek en een frame maken en klaar is kees!

Mochten jullie nog tips hebben ter verbetering, hoor ik het graag!

kan je niet een stukje in de volle grond gaan? dus geen worteldoek maar de grond onder de bak losmaken. dan heb je een soort verhoogde border en kunnen de planten dieper wortelen.

als dat niet kan zou ik 2 bakken op elkaar zetten of je plantenkeuze aanpassen op de beperkte hoogte.

ziet er wel netjes uit,die uitsparingen in de hoek zijn idd handig voor pvc buisjes. daar zou je een pvc sok kunnen bevestigen waar je de pvcbuis dan in kan steken. zo kan je de pvc buizen makkelijk weer verwijderen.

Ziet er mooi uit!

Maar ik zat inderdaad met dezelfde vraag als hierboven: als je hem op grond gaat zetten, waarom niet het worteldoek weglaten? Meestal wordt er gewerkt met een worteldoek inderdaad, maar sinds je hem op de grond gaat zetten, is het volgens mij ook idd een idee om zonder de worteldoek te werken (tenzij je de mm-mix gebruikt?). Dat biedt volgens mij veel meer mogelijkheden. Zo vind ik 14.5 cm wel weinig voor bepaalde groentensoorten. Sla zal geen problemen opleveren, maar voor worteltjes en andere dieper gaande groentjes wordt het misschien wat moeilijker. Nu kun je natuurlijk ook kiezen voor bijvoorbeeld van die parijse worteltjes, dan is het waarschijnlijk niet zo'n probleem. Maar ik heb hier ook plaatjes gezien van hoe diep wortels van allerlei groenten kunnen gaan en dan lijkt me meer aarde altijd handiger, voor in zoverre het mogelijk is .

Wat ga je erin doen qua grond?

Gisteren ben ik begonnen met het uitgraven van de grond waar de bak moet komen te staan. Ik graaf een beetje uit omdat de bak op zich maar 14,5 cm is. Nu zit ik aan ongeveer 20-23 cm. Het uitgraven is echter een hels karwei geweest want er zit heel veel steengruis in (ik haalde er zelfs een grote knaap van om en bij de 20 kg uit!)

Ik ga er onderaan potgrond in gooien en afwerken met de MM-mix.

Vandaag nog een 2e bak in elkaar geknutseld.

Grond uit gegraven en geplaatst. Onderaan potgrond en de tweede helft van de bak MM-mix. Diepte van beide bakken

12952355393_f629aee6f1_z.jpg

12952360953_35d23807df.jpg

De buit van wat ik uit gegracen heb:

12952197665_7e9d4bfb49.jpg

Oh ja, de aannemer sprak destijds van gezeefde grond

Morgen maak ik de houten rasters. Dan kan er eindelijk gezaaid worden!

Nou ? práchtige bakken !! top

Heel mooi gedaan. Ik moet zeggen, dat ik bij de 1e foto in topicbegin, ik wel dacht: 'jeemp, dát ziet er toch niet uit !' . Maar nee, heel mooi nu.

Zelf zou ik dat lattenrooster lekker weglaten trouwens. Waar dat toch goed voor is ? ( I know , ik weet waar het 'goed' voor zou zijn ) Je kan het vast zelf wel , ook zónder

Gisteren avond nog het raster gelijmd:

12968375434_0170db469b.jpg

De andere bak heb ik met een metserstouw het raster gemaakt. eerst oogvijsjes in de randen gedraaid en dan het touw er doorheen. Ik vind het touw zelfs handiger dan de latjes.

12968097453_998bc2f4b1.jpg