Geplaatst: 6 maart 201412 j De laatste dagen wordt er weer over censuur gesproken in het klaagbaakje..het ging het om het verwijderen van een vloek.Zelf ben ik benaderd om de term canna-tinctuur weg te halen ivm het meelezen van kinderen. ( niet door de moderatoren trouwens).Het lijkt me een goed idee om hier een discussie over te beginnen. Mijn mening: grove vloeken mogen wat mij betreft achterwege gelaten worden. Het voegt niets toe aan een geschreven stukje hier, en maakt de teksten vaak minder aangenaam te lezen. Dat je kwaad bent kan je ook op andere manieren uitdrukken. Persoonlijk hou ik niet van vloeken, maar aan de andere kant zal ik het me ook nooit persoonlijk aantrekken. Wat betreft die cannatinctuur, zoals een ander fijntjes tegen me opmerkte: een meelezend kind zal niet gaan blowen omdat het hier dit woord leest..en volgens mij ook niet omdat iemand zijdelings verteld dat hij wel eens een gevuld sigaretje rookt...Ik vind dus dat dit best zijdelings opgemerkt kan worden. En dat je in het topic tinctuur daar ook over kan spreken. Er wordt hier ook over bier/wijn/sterke dranken maken gesproken... Uw meningen graag 6 maart 201412 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 maart 201412 j Wat mij betreft mogen vloeken en scheldwoorden verwijderd worden. Als de moderator er tijd voor heeft kan hij de schrijver een berichtje sturen met het waarom, maar ik kan me goed indenken dat dat niet altijd gaat. Het mooist zou natuurlijk zijn als dit soort termen gewoon niet gebruikt zouden worden. En dat heeft niets met religie te maken, maar alles met fatsoen. Ik weet het, het woord fatsoen is helemaal uit de mode, maar ik vind het toch een erg prettig als er een beetje fatsoenlijk met elkaar wordt omgegaan: geen gevloek, gescheld, zwartmakerij etc.. Natuurlijk, als je boos bent zeg je wel eens iets wat je beter niet had kunnen zeggen, dat heeft iedereen (ik dus ook). Maar tegen de tijd dat je het (foutloos!) hebt uitgetypt is het toch echt geen spontane reactie/slip-of-the-tongue meer. Dan mogen die woorden er wel uit blijven.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Tja, lastig. Normaal hoeft er weinig tot niets verwijderd te worden aan vloek/scheldwoorden. Als we ze al verwijderen dan he? Normaal regelen we zaken via privébericht en worden berichten samen aangepast. Nu met de drukte van de afgelopen weken, is het geen doen om bij elke handeling een privébericht te sturen over wat je hebt aangepast of hebt verplaatst. Ben je even een middagje niet op het forum, dan zijn er in sommige topics al meerdere pagina's vol gepraat! Vandaar ook onze zoektocht naar nieuwe moderators. Het verdovende-middelen-verhaal ( ) is ietwat langs mij heen gegaan moet ik zeggen. Er waren al zaken onderling opgelost of in ieder geval aangepast voordat ik er wat over las. Dus ik weet niet wat er oorspronkelijk stond. Maar dat zijn niet echt dingen die hier niet mogen ofzo. Er zijn zat forums voor, dus echt hele topics over teelt en gebruik enzovoorts lijken mij niet nodig op een moestuinforum. Maar niet omdat het nou zo slecht is voor kinderen. Als kinderen op het moestuinforum zitten, dan zitten ze ook echt wel op andere websites. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Waarom hoeft een mod degene geen berichtje te sturen? Als ik iets fout doe zou ik dat graag willen weten. Ik lees meestal mijn eigen berichten niet terug. Dus zonder berichtje kom ik er waarschijnlijk nooit achter dat mijn post is aangepast. Hoe voorkom je dan herhaling? Met een berichtje druk je ook het hele censuur verhaal de grond in. Of een vloek nu wel/niet mag daar hou ik mij buiten. Maar als het niet mag stel dat dan op in de regels en wees consequent bij iedereen.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik heb het dan vooral over kleine aanpassingen zoals een titel wat duidelijker maken, een topic van 'huiskamer' naar 'groente' verplaatsen, of een veelvoud aan vraagtekens/schreeuwende hoofdletters/uitroeptekens in de titel te verwijderen. Als ik een topic verplaats of samenvoeg, dan stuur ik uiteraard een privébericht naar de mensen die dat aan gaat. De topicstarter, en vaak ook degene die er antwoord op geeft. Maar het is de laatste tijd geen doen om alles te lezen (want dat doen wij; de 2 moderators die er op dit moment zijn) EN de boel netjes te houden, EN er dan ook nog over te mailen met leden. Liefst doen we het wel, maar we hebben zelf ook nog een tuin, en werk, enz. Dit forum is niet onze baan, het is hobby. We verdienen er niets mee. We hebben nu gezocht naar nieuwe mensen om ons te helpen met modereren. Dan hebben we hopelijk weer alle tijd om duidelijker te zijn en kunnen we alles weer bijhouden. Dit forum groeit een beetje uit zijn voegen. Wat natuurlijk goed is! Maar we hebben het wat te lang met zijn 2-en (en dan vooral Jorg in zijn eentje...hij regelt verder ook alles. En bouwt aan van alles.) willen doen. Dit alles heeft verder weinig van doen met vloeken of drugs, maar maakt onze beslissingen misschien wel wat duidelijker. Met wat meer mankracht kunnen we mailen en bijhouden en inderdaad leden aangeven hoe ze zelf kunnen helpen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Jij hebt het over kleine aanpassingen. Ik over het voorval met het vloeken, over dat soort aanpassingen gaat dit topic toch? Daarmee wil je toch herhaling voorkomen lijkt mij, anders blijf je bezig. 6 maart 201412 j aangepast door Gast
Geplaatst: 6 maart 201412 j Over het vloeken gaf ik aan dat het bijna nooit voorkomt, en dat we er dus geen regels voor hebben. We krijgen dan wel berichten van mensen die het niet fijn vinden dat er een vloek staat, en dan kijken we wat we doen. Normaal zouden we er dus over PB-en, maar omdat je dan vaak lang op antwoord kunt wachten, en je toch wat met die vloek moet, is hij in dit geval meteen verwijderd. Ik was er niet bij, maar zou denk ik hetzelfde hebben gedaan. Je bent op een openbaar forum met mensen met van allerlei opvattingen en meningen. Het is soms lastig om iedereen tevreden te houden en de boel ook leesbaar te houden. Er is vast ook gemaild naar degene van de vloek, maar dan weer niet naar Eefje die de vloek d.m.v. een quote weer naar boven haalde. En die maakt er nu een probleem van, terwijl het verder niet om haar draait. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j De laatste dagen wordt er weer over censuur gesproken in het klaagbaakje..het ging het om het verwijderen van een vloek.Zelf ben ik benaderd om de term canna-tinctuur weg te halen ivm het meelezen van kinderen. ( niet door de moderatoren trouwens).Het lijkt me een goed idee om hier een discussie over te beginnen. Mijn mening: grove vloeken mogen wat mij betreft achterwege gelaten worden. Het voegt niets toe aan een geschreven stukje hier, en maakt de teksten vaak minder aangenaam te lezen. Dat je kwaad bent kan je ook op andere manieren uitdrukken. Persoonlijk hou ik niet van vloeken, maar aan de andere kant zal ik het me ook nooit persoonlijk aantrekken. Wat betreft die cannatinctuur, zoals een ander fijntjes tegen me opmerkte: een meelezend kind zal niet gaan blowen omdat het hier dit woord leest..en volgens mij ook niet omdat iemand zijdelings verteld dat hij wel eens een gevuld sigaretje rookt...Ik vind dus dat dit best zijdelings opgemerkt kan worden. En dat je in het topic tinctuur daar ook over kan spreken. Er wordt hier ook over bier/wijn/sterke dranken maken gesproken... Uw meningen graag Dan was ik niet de enige, denk dezelfde persoon. Mijn eerste gedachte was, waarom? Daarna dacht ik ok, dan de schade beperken en heb mijn bericht aangepast en per pb contact opgenomen. Ik kan het wel begrijpen, maar aan de andere kant is Nederland daar zo vrij in?Misschien is dat ook de of een van de redenen van vertrek geweest?
Geplaatst: 6 maart 201412 j @ JoriekeJe verdraait mijn woorden , Ik heb er beslist geen moeite mee als een vloek wordt verwijderd verre van dat . Ik heb de vloek onbewust gequote!!. wat mij stoort is het feit dat mijn bericht zonder dat naar mij te melden is verwijderd.Als je als moderator het onderwerp zit te lezen dan is het volgens mij ook een kleine moeite op de poster even te wijzen op het feit dat hij of zij iets verkeerd heeft gedaan.En als jullie dan al zo druk zijn met modereren Is het misschien wel handig om het topic ; Moderator gezocht , Eens wat vaker te bezoeken.
Geplaatst: 6 maart 201412 j waarom draait het niet ook om de post van eefje? bij haar is de post verwijderd dus blijkbaar draaide het daar ook om. (edit; ik zie dat eefje nu zelf ook al heeft gereageerd) de eerste post is aangepast. waarom de vloek niet bij de quote aanpassen? kost net zoveel tijd als het verwijderen, hou je het topic leesbaar en het effect is een stuk liever dan verwijderen. een PM of een post in het topic zou nog netter zijn maar ik snap dat dat door tijd niet altijd lukt. ik heb ook op dezelfde post gereageerd maar omdat ik direct reageerde heb ik geen quote gebruikt. was ik iets later dan had ik ook een quote gebruikt, juist om het forum leesbaar te houden. 6 maart 201412 j aangepast door Gast
Geplaatst: 6 maart 201412 j Dingen hadden in dit geval anders gemoeten, en zo gaat dat normaal vaak ook. Dat het nu in dit geval zo ging, is een snelle beslissing geweest. Om het probleem (van meerdere mensen die zich stoorden aan Dennis zijn bericht) snel op te lossen. @Eefje65: je doet alsof we een belangrijk bericht van jou hebben verwijderd. Alsof de censuur op jou persoonlijk is gericht. Je postte alleen maar smiley's, totaal geen toevoeging, en dus mee verwijderd met de rest van het probleem. Bij het verwijderen van een bericht met enkel wat smiley's sturen we nooit een privébericht. Had je post wel wat toegevoegd, dan was hij blijven staan (zonder de quote o.i.d. ) of hadden we gemaild) Ik wil ook nog even toevoegen dat het totaal niet om een religieus censuur gaat Sorry Erny: minder spectaculair dan gedacht. Bij elke andere grove vloek waar andere leden over mailen, kijken wij wat we doen. Al komt het dus eigenlijk bijna nooit voor. De rest van de leden houdt het hier wel netjes ( naar Dennis) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik heb grote respect voor de moderators hier, want zo'n groot forum is een heftige klus. Ik gebruik dit forum in het spraakgebruik ook zo nu en dan als voorbeeld waar het strak en helder blijft. Ik vind dat Jorieke gelijk heeft, dat aanpassingen in titel, schrijffouten in titel, verkeerde categorie etc niet gemeld hoeven worden, dat is modereren. Ingrijpen in een tekst vind ik echt wat anders. Ik begrijp uit bovenstaande verhalen dat het dus gebeurt dat er verzoeken van derden komen om iemands tekst aan te passen? Dat vind ik verbijsterend. Kijk, ik vloek ook niet (al ben ik er in bepaalde omstandigheden best toe in staat, niks heiligs verder), maar het komt in geen honderd jaar in mijn kop op, om een verzoek in te dienen om een vloek in de post van iemand anders te verwijderen. Een beetje grensoverschrijdende bemoeienis. Je gaat toch ook niet iemands privéhuis binnen om jou onwelgevallige dingen te verwijderen? Het verwijderen van het woord canna-tinctuur: proest. We mogen alles verbouwen, maar dit niet? Ik snap nu waarom dat nieuwe lid na drie posten weer vertrok: vast een PB gehad van een zelfbenoemde moraal ridder. Ook hier geldt dat ikzelf principieel geen geestverruimende spullen wil innemen, maar ook hier komt het totaal niet in me op om het anderen dan ook maar te verhinderen. Sterker nog, gezien de goede berichten over de geneeskracht van hennep, zou ik het juist aanraden om te verbouwen als het voor een bepaald persoon heilzaam zou zijn. Ik ken mensen die er veel baat bij hebben, of rokend of via olie gebruik. En los van de inhoud van cannabis. Ik denk dat het onzin is om te denken je kinderen onder controle te houden, door het woordgebruik te censureren waar ze mee in aanraking zouden kunnen komen. Ook een veel te verregaande bemoeienis, plus dat het voorbij gaat aan de realiteit dat kinderen dat soort zaken al héél vroeg in de peiling hebben. Je kan beter je kinderen leren zich staande te houden in een chaos maatschappij, dan ze onvoorbereid die maatschappij in te sturen na hun achttiende verjaardag. En dat houdt dan ook in dat je ze de vrijheid geeft overal mee kennis te maken, ongeacht je eigen persoonlijke mening. Niet stimuleren, maar goed informeren. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 6 maart 201412 j cannabis verhaal, dat is dit topic? eigen-produkt-t12761.html ik dacht even opzoeken maar alle posten zijn foetsie.het gebruik van cannabis voor medicinale doeleinden is in nederland gewoon legaal en teelt voor eigen gebruik wordt gedoogd.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Even voor de duidelijkheid, nadat ik de pb wisseling van een lid en geen moderator. Heb ik mijn bericht veranderd en contact opgenomen met de nieuwe lid van dat topic. Of dezelfde lid die mij per pb geschreven had ook per pb contact opgenomen heeft weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik een pb geschreven heb. Wat had ik dan volgens jullie moeten doen, gewoon negeren en laten staan?
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik ben eigenlijk verbaasd over de term censuur hier op het forum. In dit draadje lopen volgensmij nu ook twee dingen door elkaar: (1) forumleden die elkaar aanspreken op een bericht en (2) het aanpassen en verwijderen van een qoute met een scheldwoord. Op die 2e wil ik voor nu graag op reageren. Het aanpassen is gebaseerd op het redelijke verzoek om het bericht te verwijderen vanwege storend taalgebruik. Of daar actie op ondernemen moet worden is altijd een persoonlijke inschatting van ons als moderators. In dit geval was het woord een onnodige toevoeging in een topic waarin de boodschap zonder dat woord ook duidelijk was. Een discussie over censuur van onze kant lijkt me onnodig en onjuist. Bij het verwijderen van het bericht van Eefje is inderdaad sprake geweest van gemakzucht. Het verwijderen van een bericht is één klik van een seconde, het aanpassen komt al gauw uit op meerdere klikken en ongeveer een minuut werk. Wat mij betreft is er ook geen discussie nodig over het wel of niet sturen van de PM. Dat altijd hoog in het vaandel gehad. De kwestie van capaciteit tekort is geen excuus maar wel de hoofdzakelijke oorzaak om daar de laatste tijd van af te wijken. Er is dus geen sprake van een op dergelijke manier structureel handelen van ons als moderators. Wat betreft communicatie aan de voorkant kunnen we zeker een aantal leerpunten formuleren. Op de achtergrond lopen de zaken daarin tegen wel. Voor de duidelijkheid en volledigheid. Er is maar één categorie berichten waar we zonder verwittiging via PM of topic actie op ondernemen en dat zijn offtopic/babbel reacties in informatieve topics.Die worden zonder daar over te communiceren verwijderd, conform de forumregels. @loes: de gebruiker is gestopt op het forum en stond er op dat zijn account inclusief zijn voorstel topic met daarin punt 1 van dit topic te laten verwijderen.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp in ieder geval wel dat de moderators handen en tijd te kort komen en er daardoor in dit geval geen contact is geweest via PB. Nou dat is natuurlijk begrijpelijk! Op andere fora zie ik natuurlijk ook dit soort problemen, en de makkelijkste oplossing voor iedereen die ik tot nu toe ben tegengekomen is deze: als er in een post gevloekt wordt dan wordt de post niet verwijderd. De vloekwoorden worden simpelweg verwijderd en onderaan de post plaatst de moderator in een andere kleur, bijvoorbeeld rood, een tekst als 'gevloek verwijderd door mods'. Dan is het voor iedereen duidelijk, en voor de moderators is het maar weinig extra werk. Is dat misschien een oplossing?
Geplaatst: 6 maart 201412 j Dingen hadden in dit geval anders gemoeten, en zo gaat dat normaal vaak ook. Dat het nu in dit geval zo ging, is een snelle beslissing geweest. Om het probleem (van meerdere mensen die zich stoorden aan Dennis zijn bericht) snel op te lossen. @Eefje65: je doet alsof we een belangrijk bericht van jou hebben verwijderd. Alsof de censuur op jou persoonlijk is gericht. Je postte alleen maar smiley's, totaal geen toevoeging, en dus mee verwijderd met de rest van het probleem. Sorry hoor dat mijn humoristische bedoelde quote geen enkele toevoeging had in een zinloos topic , Je gaat voorbij aan de essentie .Maar zoals ik al zei , Ik ben er klaar mee.Wat mij betreft mag je mijn account en alle door mij achtergelaten berichten en foto,s ook verwijderen
Geplaatst: 6 maart 201412 j Auteur Ik heb dit topic censuur en zo genoemd..omdat ik de term censuur tegenkwam in de klaagbaak. Zelf vind ik niet dat hier gecensureerd wordt, maar verstandig gemodereerd..zo zou ik het willen noemen want zo is het in mijn ogen. We willen allemaal dat het forum leesbaar blijft voor iedereen.Daar mag je nog wel vragen bij stellen, en ik vind het ook goed dat iedereen er over meedenkt, en ook begrijpt waarom iemand iets doet/vraagt/... Jammer dat hier een persoonlijke zaak wordt uitgevochten... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 maart 201412 j Dingen hadden in dit geval anders gemoeten, en zo gaat dat normaal vaak ook. Dat het nu in dit geval zo ging, is een snelle beslissing geweest. Om het probleem (van meerdere mensen die zich stoorden aan Dennis zijn bericht) snel op te lossen. @Eefje65: je doet alsof we een belangrijk bericht van jou hebben verwijderd. Alsof de censuur op jou persoonlijk is gericht. Je postte alleen maar smiley's, totaal geen toevoeging, en dus mee verwijderd met de rest van het probleem. Sorry hoor dat mijn humoristische bedoelde quote geen enkele toevoeging had in een zinloos topic , Je gaat voorbij aan de essentie .Maar zoals ik al zei , Ik ben er klaar mee.Wat mij betreft mag je mijn account en alle door mij achtergelaten berichten en foto,s ook verwijderen Huh? Jij wou toch moderator worden? En je vertrekt a la minuut als jijzelf gemodereerd wordt. Dit is toch geen halszaak? Je moest eens weten hoe vaak mijn off-topic gebabbel verwijderd is... ha, ha... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Dat is geen modereren dat is hakken met de botte bijlEdit ,Toch wel grappig dat Jorg in een PM aan mij toegeeft dat het anders had gemoeten 6 maart 201412 j aangepast door Gast
Geplaatst: 6 maart 201412 j Nou, volgens mij haal je teveel eer naar jezelf. Er was helemaal geen probleem naar jou toe. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 6 maart 201412 j @Jasmin: ik denk er qua vloeken en drugs net zo over als jij. Maar je vergelijking met iemand privéhuis klopt niet helemaal. Dit forum is namelijk niet privé. Het is een openbare ruimte, waarin je (qua vergelijken met een huis) samen bepaald wat er in komt te staan. En ook wat niet. Daar kan gewoon over worden gepraat. Maar is wel belangrijk. Het is fijn als mensen iets melden, dan weten we waar we meteen mee aan de slag moeten. Of niet, als wij vinden dat het bericht wel kan. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Op elk forum kom je al eens mensen tegen die het niet met je eens zijn over "iets".Ik heb respect voor de mening van alleman en zal ook nooit mijn eigen mening opdringen, maar ik sta wel open voor kritiek of om een probleem ( of iets anders ) eens van een ander standpunt te bekijken.Dus als ik iets fout zeg/doe dan wil ik dat liefst zo horen... Ikzelf wijs ook mensen op hun plaats indien het nodig en gepast is.Is het echt een privé-aangelegenheid of persoonlijk bedoeld dan is dat per PB. Is het iets wat openbaar gemaakt mag worden dan kan je nog beslissen of het PB wordt of een post.Waar ik niet van hou zijn mensen die achter je rug gaan, hun mening fanatiek opdringen of je ( onterecht ) op je plaats zetten. Dat is mij in het verleden iets té vaak gebeurd en ik heb daar een bloedhekel aan.Heb je dus iets te zeggen, speek het uit zeg ik altijd. Even over dat vloeken: Mag je dan wel bv zoiets als "k***te" schrijven, met sterretjes? ( op een ander forum waar ik op zit mag dat )
Geplaatst: 6 maart 201412 j Als je klote wilt zeggen, dan mag je klote zeggen (of welk woord bedoel je? Er staat 1 * teveel voor klote ). Daar zullen weinig mensen van opkijken, en de moderators al helemaal niet. Bij vloeken met ziektes of zaken waar religies bij komen kijken, krijg je geheid reacties van andere leden. Dat moet ook wel kunnen vind ik (de reacties, niet het vloeken om het vloeken), maar ze moeten het ook niet overdrijven. Je kunt iemand vragen of hij/zij misschien een ander woord kan gebruiken om zijn/haar punt te maken. Zeker als diegene tegen die tijd al wat afgekoeld is Maar goed, het ging in dit topic ook over het drugs-verhaal van een nieuw lid. Wat vinden jullie daar dan van? We hebben daar op dat moment niet in gestuurd, dat is verder allemaal tussen leden gegaan. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 maart 201412 j bij het cannabisverhaal vraag ik me vooral af wat er buiten het topic om is gebeurd(bij leden onderling dus), in het topic lees ik namelijk niets geks. daar zullen we waarschijnlijk nooit meer achter komen aangezien het betreffende lid is vertrokken. wat mij betreft mag er op het forum ook gewoon over gesproken mag worden. zolang het maar binnen de Nederlandse wetgeving blijft (bijvoorbeeld geen beroepsmatig kweken). wel vind ik dat het voorsteltopic nu zonder openingspost nogal nutteloos is geworden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.