Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Houtsnippers om de bloemkool strooien, waar te koop?

Recommended Posts

Dit is het eerste jaar dat ik bloemkool probeer en mijn 2e jaar moestuin. Dus ik zou het ook niet weten.

Dit is wat er in het boek staat.

"Houtsnippers zorgen voor het behoud van een vochtige teeltaarde; ze verteren en dragen zo bij tot vernieuwing van het organisch matriaal; ze voeden het leven onder de aarde; ze houden de grond koel en vochtig bij besproeien; ze belemmeren de groei van bijknoppen en beperken het onderhoud(wieden) van de moestuin.het gebruikte matriaal moet de grond laten ademen (geen plastic). Dat kan stro, hooi, gemaaid gras, bladeren van varens (houdt slakken op afstand), klaver ( rijk aan stikstof), smeerwortel of een andere nuttige of insectenwerende bodembedekker zijn, zoals boerenwormkruid, afgevallen bladeren of rijpe compost. Gehakseld snoeihout is geschikt voor teelten diegeen regelmatig of minutieus onderhoud vereisen (zoals kolen, komkommer, meloenen). Het strooisel wordt in een laag van minimaal 3 cm dik aangebracht, waarbij de basis van de plant wordt vrijgelaten. Wanneer de strooilaag begint te ontbinden of te rotten, moet u het matriaal verluchten of vervangen."

oké oké. Nou netjes hoor. Kloppen doet het wel enigszins ( ik zou alleen nooit houtsnippers rond mijn bloemkolen doen dan, maar goed ). En is dat een raad die je hebt uit dat boek over een moestuin op één m2 ? Mulchen is helemaal goed natuurlijk. Maar ik wist eigenlijk niet dat dat ook echt veel toegepast werd in de M2 tuinen. Oké oké. Koop een zak compost, en leg daar een laag van in de bak. Lijkt me ook beter eigenlijk.

Over mulchen zijn verder zat topics trouwens. Zoe daar es op hier.

De snippers hebben dus enkel de functie van strooisellaag. Oppassen met verse snippers. Deze onttrekken stikstof van de bodem voor af te breken + verhogen de bodemtemperatuur wat nefast is voor bodemleven. Ikzelf gebruik deze als bodembedekking maar laat ze eerst paar maanden "rijpen". Eer ik ze in mijn tuin leg.

Ik zou denken dat je meteen mooie laag compost ook het resultaat hebt en hetonkruid dat in een bak van 1m2 komt is nog doenbaar om uitte trekken

Ik volg ook dit boek, maar volgens mij is dit stukje over het algemeen (dus niet alleen voor bloemkolen). En de tuin van de schrijfster is in Frankrijk (geen idee waar in Frankrijk, maar het is een groot land met verschillende klimaten), misschien is het daar nodig (te vochtig, te heet, wie weet). Volgens mij is dit stukje geschreven om een blanke vak te vullen in het boek. Houtsnippers en hooi zijn wel mooi en goed als je ze heeft, maar ze zijn helemaal niet iets zonder wat je niet kunt of slechtere oogst heeft, anders zou iedere boer en moestuin eigenaar ze rond de plantjes hebben. Compost is een andere verhaal, dat is altijd goed (als het niet uien zijn). Pas dus op dat je niet te veel betaalt voor iets dat gewoon mooi is en klein beetje helpt, maar niet essentieel is. Denk ook over de volgende jaar: dan moet je natuurlijk alle aarde in je bak opnieuw mengen (als je compost toevoegt bijvoorbeeld) en dan moet je alle houtsnippers opruimen of opnieuw toevoegen.

Ik heb zelf gewoon worteldoek in mijn bakken (tegen katten en onkruid). Houtsnippers gebruik ik voor mijn bloemen/bomen/blauwe bessen, maar, inderdaad, alleen voor sierplezier.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Ik heb die houtsnippers nu alleen om de bosbes omdat het de grond zuur maakt/houdt.

Dat is naar mijn weten juist niet goed voor groente en ander fruit. Vorig jaar had ik een bloemkool in mijn vierkante meter bak, wat een drama. Een mega kolossaal ding werd het, dus groeide prima, maar nam zoveel ruimte in, de bladeren namen de zon weg voor andere groente.

Ik zou een plantje in een aparte pot zetten als ik jou was.

Ja maar dan alsnog is de plant ontzettend hoog. Het nadeel is ook een beetje dat bijvoorbeeld andijvie enzo heel snel gaat in je vierkante meter tuintje maar een bloemkool staat er een hele tijd zo groot te wezen voordat je überhaupt kan oogsten.

Ik ga hem dit jaar proberen in een pot! Zal even foto's opzoeken hoe het bij ons was.

Bloemkool plant je het liefst in de hoek van een hoek van je bak. Ook is het goed om sinds het begin, als de plant nog klein is, de plant laten groeien in een directie dat richting het pad is (dus weg van andere planten). Daarnaast kun je de bladeren van spitskolen een beetje vastbinden, als ze te groot worden. Bijvoorbeeld met de bloemkool kun je ze over de vrucht vastbinden. Zo krijg je juist een mooie witte vrucht. Dit allemaal komt uit mijn tuinboek (Je eigen groentetuin op 1 m2).

Edit: En natuurlijk mag je in echte SQFG eigenlijk planten van hetzelfde familie niet naast elkaar planten. Dus geen kool naast bloemkool enz. Een bloemkool in een hoek en een witte kool in een andere hoek mag wel, als er een plant van andere familie tussen zit.

Edited by Guest

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Ik heb ooit houtsnippers gekocht bij de dierenwinkel, had daarna moeite om de snippers uit de aarde te halen . Wilde ivm stikstof onttrekking niet dat ze door de aarde heen zouden komen.

K zou toch voor een andere mulch kiezen.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Ik gebruik blad en houtsnippers als mulch .. gaat prima hoor!!.

dat stikstof verhaal klopt wel en niet .. ok de snippers ontrekken stikstof maar geven dat ook weer terug .. ik maak me er niet druk om .. ben dan wel een "beginner 1 half seisoen en nu me 2e volle" maar ik tuinier puur op gevoel en laat eigenlijks de natuur het werk doen met een beetje hulp van mij.. spitten bv doe ik ook nie meer ..

zo zie je maar iedereen tuint op z'n/haar eigen wijze.

"Natura non nisi parendo vincitur "

Gebruik ik ergens een laag snippers/ schors / hout, dan strooi ik wat, niet veel, korrels koemest over of door die laag heen. Mijn idee: ter compensatie. Werkt bij mij prima.