Ga naar inhoud

Kiemduur, pepers, tomaten en paprika's

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het merendeel van de tomatenplantjes is reeds gekiemd en doet het prima. Van de komkommer is bijna de helft van de verschillende soorten gekiemd. Op de paprika's, peper en aubergine is het nog wat wachten.

Alles is gezaaid vorige week woensdag en donderdag.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik ben niet erg gelukkig met mijn gezaaide tomaten. Ik heb vanaf half februari 4 soorten gezaaid en deze staan op een vensterbank op het noorden. Niet zo heel veel licht dus maar ook geen zon. Ik ben denk ik gewoon te vroeg begonnen maar kan ze natuurlijk niet meer terug in het zakje doen. Lange dunne sprieten en het groeit maar door.

Ik verzorg ze optimaal maar.....................helaas.

Dus wat is wijsheid???????? alles in de kliko en opnieuw beginnen, de zaailingen proberen te verpotten en dieper zetten, of gewoon maar laten staan en hopen dat de stammetjes dikker worden.

Wie heeft soortgelijke ervaringen en............................hoe heb je het opgelost???

groet Dirk.

Geplaatst:

Op het noorden kan tóch te donker zijn. Heb je geen raam op het zuiden? Desnoods met een velletje papier ertussen als de zon erg hard schijnt.

Als de plantjes te lang zijn om nog te verpotten (en dieper zetten): wegdoen en opnieuw beginnen, anders zou ik ze proberen dieper te zetten en op het zuiden met enige bescherming bij felle zon.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Mijn idee: opnieuw zaaien. Nu of volgende week is vroeg genoeg voor tomaten.

Leerzaam: houd van de slungels er een paar over, leuk om over ruim anderhalve maand (15 mei) het verschil te zien.

Raam op het noorden is zeker niet de beste plek, maar als je echt niet anders hebt …

Vanaf begin april is ook daar beduidend meer licht dan midden februari.

Voor later: houd je in het begin aan zaaitabellen, zoals bijvoorbeeld deze voor tomaat: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/

Daar lees je (voor latere teelt in de volle grond): zaaien eind maart / begin april. In het algemeen: mooi in het midden van de aangegeven zaaiperiode, niet eerder.

De groente en fruitencyclopedie van Dedeene en De Kinder adviseert:

2016032611490527111458989980.jpg

Stukje van in totaal zes pagina’s, alleen al over tomaat. Duur boek (40,-), maar is zijn gewicht van 2 kg in goud waard (nou ja, bij wijze van spreken …)

Voor latere teelt in een kas kun je meestal wat eerder zaaien. Hoeft niet, want ze zullen in de kas toch al sneller groeien en oogst geven dan in de volle grond.

“Maar ik lees regelmatig dat mensen met succes al half februari zaaien?”

Ja, dat kan. Achter een immens raam op het zuiden, in een vrij koele kamer. En/of m.b.v. een groeilamp.

“En dan zet ik ze vanaf april al soms even buiten”. Ja, als het buiten boven de 15 graden is, en als je het leuk vindt om elk kwartier het weer in de gaten te houden en meerdere malen daags de plantjes van binnen naar buiten v.v. te zeulen.

Veel eerder dan 15 mei (en eind mei kan ook nog wel) kunnen ze toch niet permanent naar buiten, tot die tijd heb je binnen enorme planten die wel 3x daags water nodig hebben. Het is maar wat je leuk vindt.

Later zou je eens kunnen kijken naar een groeilamp. Dat lost je lichtprobleem op. Maar niet of nauwelijks het moment van voorzaaien: de planten zullen bij heel vroeg zaaien onhandelbaar groot worden, vóór ze naar buiten kunnen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...