Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Opbrengst uit moestuin

Featured Replies

Geplaatst:

Plus:

Zo nu en dan geef ik zelfgekweekte planten kado, ipv een kado waar ik geld aan uit moest geven.

Net zo leuk. Bv. afgelopen zondag, Moederdag, kreeg mijn moeder een reeds bloeiende komkommerplant. Zelf verpakt in folie, glitterkrullen met nietmachine er aan gezet...

Scheelt een ritje tuincentrum.

Die 'winst' mag óók op het lijstje...

Geplaatst:
Tja misschien moet je ook een beetje kosten "HOBBY" mee laten tellen. Andere mensen sparen treintjes , maken kaarten, verzamelen postzegels of beeldjes....maken dure zomerreizen.....wij moestuiniers kunnen dan niet weg want de planten moeten water

Zo bespaar je weer op een hoop andere zaken.

Klopt helemaal Alleen in mijn geval heb ik te maken met het feit dat ik nog geen eigen huis heb en geen eigen "vaste" moestuin locatie. Dus het kan zo volgend jaar maar weer afgelopen zijn een tijdje en dan kan ik het spul ook nergens bewaren Wil nogal veel investeren namelijk in mooi materieel

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Op die manier loopt het mooi op ik kan momenteel elke dag al een 150gr frambozen plukken. Met een winkelprijs van 4,74euro stijgen mijn aandelen

Iemand die de winkelprijs weet van sluimererweetjes ? Die heb ik ook al eens kunnen plukken, maar ik vind ze voorlopig niet terug in de winkel.

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

sluimererwtjes? dat zijn toch peultjes?

gewoon te koop in de winkel.

hier tikt vooral de sla lekker door. ik pluk/snij eigenlijk elke dag wel wat sla. op een broodje als lunch, bij de avondmaaltijd als salade.

zou ik een zak gemengde sla in de winkel kopen dan is dit maar een paar dagen lekker. elke paar dagen een nieuwe zak kopen tikt behoorlijk aan.

Geplaatst:

AHI_434d50303138353132?dRevLabel=2&Rendition=200x200_JPG

AH Peultjes

Prijs per KG € 10,00

Een peul is een lichtgroene, tot groene, platte vruchtgroente met zeer kleine zaadkernen.

Smaak: Een knapperige, zachte, zoete smaak.

Bewaren: In de koelkast.

Bereiden: De puntjes en eventuele draden verwijderen en de peulen wassen. Roerbakken: in hete olie gedurende 3-4 minuten omscheppen. Koken: in weinig water in 4-5 minuten beetgaar koken. Geschikt om te roerbakken en te koken. Lekker met kip en ketjap.

Bron: http://www.ah.nl/appie/producten/product/wi122059/ah-peultjes

Geplaatst:

Als ik de opbrengst van mijn tuin bijhou, denk ik zelf, dat ik een denkfout maak, wanneer ik dat bakje aardbeien zou tellen. En al helemaal dat dure bakje frambozen.

Ik eet ze dus van mijn tuin. Maar zou ik het hebben gekocht als ik ze niet zelf op de tuin zou hebben ? : ik niet.

Ik koop nooit een bakje bramen. Nog nooit zaten die tussen mijn normale boodschappen. Bakjes aardbeien ook niet enz.

Ik eet ze nu wél. Maar het lijkt me niet eerlijk dat dus als netto opbrengst te tellen.

En dat geldt eigenlijk voor best veel wat ik van de moestuin haal.

Je kan het jezelf ook wat te mooi voorspiegelen he ? ( geldt alleen in mijn eigen manier van boodschappen doen en huishouden hoor, voor mij. Wat een ander doet en denkt moet ie natuurlijk zélf weten, wil jij geloven dat de tuin je ladingen geldt opbrengt is helemaal aan een ieder, en misschien is dat ook wel zo bij jou )

Geplaatst:

Ja hier hetzelfde....

Frambozen ooit gekocht? Nee

Artisjok?? Nope

Tomaten?? Zelden

Courgettes?? Nooit gekocht

Maar wat kocht je dan wel, wat je nu niet meer koopt omdat het anders "te veel om op te eten" zou zijn? Ik koop noch groenten, noch fruit, noch jam, noch tomatensaus en zelden aardappelen.

Geplaatst:

Dan heb je het over meer over besparing en niet over opbrengst uit de moestuin.

Besparing zie ik in terug het huishoudboekje. Daar zie ik nu al minder uitgave aan boodschappen.

Opbrengst uit de tuin is voor mij dan ook de geldwaarde van de opbrengst uit de tuin. dat staat los van of ik dit in de winkel wel/niet gekocht zou hebben. Dat bedrag ligt idd hoger dan het bespaard bedrag in het huishoudboekje.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik eet nu ook veel meer aardbeien dan ik ooit gekocht zou hebben. Maar als ik aardbeien eet, eet ik geen appels of ander fruit. In dat opzicht eet ik luxer voor minder geld. Fruit moet je toch eten. ik heb in mijn moestuin eigenlijk alleen dingen die ik anders ook zou eten. Aardbeien dus wat meer omdat ik die zo lekker vind, maar van alle andere groenten kleine hoeveelheden. Ik zet steeds weer een paar van dit en een paar van dat. ZO hoef ik maar weinig weg te gooien. En wat ik weg geef, vervangt vaak een bloemetje of is opgemaakt in een rieten mandje een heel leuk en gewaardeerd verjaardagscadeau. ZO zet ik ook zonnebloemen en gladiolen waarmee ik heel wat verjaardagen en gelegenheden afdek. Aardappels sla ik op, maar verder eet ik bijna dagelijks vers tussen eind april (broccoli, sla, andijvie, spinazie) uit de tunnel tot en met in de loop van september. Voor de gek houden weet ik niet, maar ik bespaar bakken met geld als ik mijn uren niet reken natuurlijk, want ik vindt het gelukkig nog steeds leuk en ontspannend. En ik gebruik geen gif, twee kuub mest kost me 40 euro per jaar, een zak culterra koemestkorrels a 18 euro en 50 euro aan zaad, pootgoed en plantjes. Wat he me oplevert weet ik niet precies, maar het gaat om vele honderden euro's.

Geplaatst:
  • Auteur

Das nu juist het nut van de tuin, dat je iets kan oogsten wat je anders niet zou kopen zoals frambozen/braambessen die duur zijn bij aankoop.

Frambozen zou ik anders ook nooit kopen, maar ik heb er gezet omdat het lekker is. Alleen snap ik niet dat frambozen zo duur zijn, persoonlijk vind ik er minder werk aan dan aardbeien.

En levert veel meer op en op langer periode dan aardbeien. Enkel in het voorjaar eens snoeien.

@Jasmin dank u voor de prijs van de sluimererweetjes

Geplaatst:
Das nu juist het nut van de tuin, dat je iets kan oogsten wat je anders niet zou kopen zoals frambozen/braambessen die duur zijn bij aankoop.

Frambozen zou ik anders ook nooit kopen, maar ik heb er gezet omdat het lekker is. Alleen snap ik niet dat frambozen zo duur zijn, persoonlijk vind ik er minder werk aan dan aardbeien.

En levert veel meer op en op langer periode dan aardbeien. Enkel in het voorjaar eens snoeien.

@Jasmin dank u voor de prijs van de sluimererweetjes

Frambozen zijn erg kwetsbaar en kort houdbaar, aardbeien kunnen wat meer hebben. Daarom zijn frambozen over het algemeen duur!

Persoonlijk vind ik de discussie over of het bijhouden van opbrengst nut heeft, of het eerlijk is en welke prijs men gebruikt echt vrij saai aan het worden. Er zijn duidelijk mensen die er wat aan hebben of het gewoon leuk vinden om een indicatie te hebben..

Bzzzz...

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Weet er iemand prijs van volgende producten:

ratte aardappelen

violet aardappelen

bollen courgetten

Geplaatst:

Ik denk dan je een beetje in het verkeerde topic zit.

Maar beide aardappelen zijn eind vh jaar weer te bestellen. Zelf bestel ik ze op deze site : http://www.levenvanhetland.nl

Ratte d' Ardeche.

Vitolette Noir. Zijn trouwens de namen. Je kunt ze ook googlen.

Bolcourgettes zijn gewoon gangbaar, zaad kopen. Vele sites.

Geplaatst:

ik denk dat de winkelprijzen worden bedoeld.

volledig ontopic want je moet toch productprijzen hebben om de opbrengst te kunnen berekenen.

ik weet het antwoord trouwens ook niet

Geplaatst:

Ow. Fijn Loes. Ik begreep het dus anders.

Van de Vitolette Noir weet ik geen prijs, die wordt weinig aangeboden.

De Ratte is wat gangbaarder bij de duurdere, beter gesorteerde speciale groentezaak ( hier in Rotterdam wel te krijgen. Erg afhankelijk van moment in het jaar, kan de prijs oplopen naar 7,- per kg.

3,- voor 1 kg komt ook voor.

Voor de fijnproever is de Ratte erg gewild. De Vitolette minder/ niet.

Bolcourgettes. 1,50 - 2.50 per stuk. Ook afhankelijk van aanvoer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.