Jump to content

Aanleg nieuwe moestuin

Jan L

Recommended Posts

Hoi allemaal,

we gaan dit jaar onze tuin voor een deel aanleggen, waarvan ik graag de moestuin in grote lijnen afgewerkt wil hebben.

Aangezien ik ook niet teveel werk wil hebben, ga ik het niet te groot maken, zodat alles wat haalbaar (en betaalbaar) blijft door de jaren heen.

Nu heb ik al wat rondgesnuffeld in dit forum en boeken naar dingen waarmee je rekening dient te houden, waaronder veel zonlicht, oriëntatie op het zuiden e.d. Ik heb een plannetje uitgetekend in Excel en nu is mijn vraag of dit er OK uitziet voor jullie.

Zou het een probleem opleveren indien de omheining aan de zuidkant 2m hoog is qua zonlicht? In de zomer zeker niet, maar in het voorjaar en najaar weet ik niet zo goed...

moestuin99331394605461.PNG

De groene cirkels zijn struiken (rode bes, braambes, etc)

1 klein vakje is 20 cm (de teeltbedden zijn dus 1m breed)

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Leuk hoor. Maar inderdaad, ook wat Thea zegt, en je geeft dat zelf ook al wel aan. In wezen situeer je je bedden nu aan de noordkant van je schutting. Dat is wel jammer. Beter aan de andere kant. Komt er hoog-zomer natuurlijk wel zon óver de schutting een paar uurtjes, maar hoe dan ook: het is de noordkant en de zon is ook vlot weer weg.

Bedankt voor jullie nuttige reacties. Het tuinhuisje (wat er nog niet staat) kan eventueel nog meer naar het noorden gezet worden, waardoor de teeltbedden een 2-tal meter van de schutting kunnen komen te staan. Het paadje tussen het tuinhuis en de teeltbedden kan dan tegen de schutting, waardoor de teeltbedden tegen het tuinhuisje komen. Ik vermoed dat de warmte die vastgehouden wordt door het hout van het tuinhuis dan ook nuttig kan zijn voor de groenten die vlak ertegen staan?

Over de 2 meter hoge schutting, en de bedden daar tegenaan (eerste plan): Bit heeft een uitgebreid topic geschreven over lichtbehoefte.

Je ziet daar ook een plaatje van de zonnestand in de maanden van het jaar. De Kempen is weliswaar iets zuidelijker dan Uithoorn, echt veel zal het niet uitmaken.

Span maar eens een touwtje vanaf de bovenkant van je 2 meter hoge schutting, naar de grond richting het noorden, onder bv een hoek van 45 graden. Je ziet dan hoever de schaduw onder die hoek reikt. Volgens Pythagoras precies 2 meter. Bij een lagere stand van het touwtje / de zon uiteraard meer.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik zou hier voor de SQFG gaan, als je meer groente wil in een wat kleinere ruimte. Het is duurder (je moet bakken bouwen en met aarde vullen), maar op dit moment heb je heel veel ruimte dat niet gebruikt is voor groente, want je moet naar je rijen zorgen en dan moet je ergens lopen. Dit is natuurlijk niet de smaak van iedereen, maar als je geïnteresseerd bent, dan dat spaart echt ruimte en zo kun je meer groente kweken in hetzelfde ruimte. Ik had vorige jaar ook rijen en deze jaar heb ik SQFG bakken. Volgens mij heb ik nu minimaal de helft meer groente en ik kan nog steeds overal bij (en ik heb ruimte om voor alles te zorgen). En als je wil het eerst uitproberen kun je ook met 1 SQFG bak beginnen en de rest zo laten als het nu is. In 1 SQFG bak passen 3-4 gewone rijen van groente en dan heb je 50-60cm pad om te lopen en dan nog een bak enz. Maar dan moet je ook weten welke groente je gaat kweken, want SQFG is niet goed voor bessen/fruit/aardappels.

Ook zou ik, persoonlijk, niet naast de kippenhok willen zitten en barbecueën (ook als het schoon is stinkt het een beetje), maar sommige liefhebbers van pluimvee denken daar misschien anders over. Overal vind ik de planning zo als het nu is ook prima. Je bent wel een beetje aan de latere kant. Ik weet niet hoeveel je al gedaan heeft, maar meestal betekent een nieuwe tuinplan weken van werk en het is binnenkort april en meeste plantjes willen buiten Succes in iedere geval!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Het paadje tussen het tuinhuis en de teeltbedden kan dan tegen de schutting, waardoor de teeltbedden tegen het tuinhuisje komen.

Dat helpt zeker ja, in deze opstelling. Helemaal goed, had ik nog niet gezien. Goeie

Een houten tuinhuisje zal niet heel veel uistraling hebben en stenen huisje wat meer, Een wit geschilderd huisje zou ook iets schelen denk ik kwa lichtweerkaatsing. Donker geschilderd weer iets kwa warmteopslag ( ietsje maar hoor ).

Het SFG verhaal van Estemy is natuurlijk ook een optie. Dan vooral om je intensiviteit op beperkt oppervlak te verhogen. Maja, een SFG bak die een groot deel van de dag in de schaduw ligt brengt ook niks dan narigheid. Dus wellicht beide gedachtes combineren als je dat wat lijkt, dat concept van SFG.

Ik zou hier voor de SQFG gaan, als je meer groente wil in een wat kleinere ruimte. Het is duurder (je moet bakken bouwen en met aarde vullen), maar op dit moment heb je heel veel ruimte dat niet gebruikt is voor groente, want je moet naar je rijen zorgen en dan moet je ergens lopen. Dit is natuurlijk niet de smaak van iedereen, maar als je geïnteresseerd bent, dan dat spaart echt ruimte en zo kun je meer groente kweken in hetzelfde ruimte. Ik had vorige jaar ook rijen en deze jaar heb ik SQFG bakken. Volgens mij heb ik nu minimaal de helft meer groente en ik kan nog steeds overal bij (en ik heb ruimte om voor alles te zorgen). En als je wil het eerst uitproberen kun je ook met 1 SQFG bak beginnen en de rest zo laten als het nu is. In 1 SQFG bak passen 3-4 gewone rijen van groente en dan heb je 50-60cm pad om te lopen en dan nog een bak enz. Maar dan moet je ook weten welke groente je gaat kweken, want SQFG is niet goed voor bessen/fruit/aardappels.

Ook zou ik, persoonlijk, niet naast de kippenhok willen zitten en barbecueën (ook als het schoon is stinkt het een beetje), maar sommige liefhebbers van pluimvee denken daar misschien anders over. Overal vind ik de planning zo als het nu is ook prima. Je bent wel een beetje aan de latere kant. Ik weet niet hoeveel je al gedaan heeft, maar meestal betekent een nieuwe tuinplan weken van werk en het is binnenkort april en meeste plantjes willen buiten Succes in iedere geval!

Het topic over de square foot gardening ga ik zeker nog eens nalezen, maar qua tuinieren ben ik redelijk ouderwets denk ik en geef ik nog de voorkeur aan de volle grond Alhoewel SFG niet zo slecht zou zijn in deze streken door de zandgrond die we hier hebben...

Even voor de duidelijkheid: Het plannetje waarmee ik het topic heb geopend toont enkel de oppervlakte die ik voorzien heb voor de moestuin. Ik zal binnenkort het plannetje wel eens updaten met de ganse oppervlakte van de achtertuin.

Ik ben nu bezig met de voortuin in te richten. De achtertuin komt hopelijk dit jaar ook nog aan de beurt, ik zou dit jaar nog graag de achtertuin in grote lijnen ingericht hebben. De boordstenen voor de paden dus reeds geplaatst hebben, enkele struiken/vaste planten hebben staan,...

Begin komend jaar kan ik dan volop beginnen kweken in onze nieuwe moestuin!

Dit seizoen zal ik me dus echter moeten beperken tot enkele tomatenplanten, courgetten en pompoenen. Anders ga ik echt teveeeeel werk hebben vrees ik

Ik vind echt wel dat je op dit forum superleuke feedback krijgt van veel mensen. Dikke voor iedereen!

Een SQFG bak betekent helemaal niet dat je planten nog steeds niet in de volle grond niet kunnen zijn. In mijn bakken kunnen de plantenwortels dieper groeien dan mij bak (dus hetzelfde als volle grond), maar ik snap wat je bedoelt, want dat is niet voor iedereen en je moet doen wat je zelf beste/leukste vind.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 2 weeks later...

OK, rekening houdend met jullie feedback en de plaats die ik kan gebruiken heb ik een nieuwe tekening gemaakt.

moestuin99771395921844.PNG

Lijkt het jullie wat? Groot genoeg om in het seizoen genoeg te hebben voor 4 personen?

Elke afstand tussen de rode lijntjes is 1 meter.

Slechts 4 vakken aangezien ik geen aardappelen zet wegens bruinrot in deze omgeving.

De serre zal dienen voor tomaten, paprika's, pepers,...

Rond de bedden komt nog een draad/hekwerk waar de kippen 's winters mogen scharrelen.