Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Mijn laagstam pruim czar heeft 1 tak waar wat hars uit komt. Gisteravond was deze hard en opgedroogd maar vanmorgen was die hars kleverig dus blijkbaar komt er nog hars uit.

Is dit gomziekte? Ik merk dat op die plaats de schors wat gebarsten is. De boom is in augustus licht gesnoeid en staat er nu 2 jaar.

Kan dit door grote temp verschil tussen dag en nacht komen of is er iets anders aan de hand?

Moet ik de tak weg snoeien?

Op de hoofdstam zijn er ook wat kleine zijtwijgjes gegroeid vorig jaar waar het uiteinde precies dor en dood is. Hoe komt dit en kan dit kwaad? De andere takken tonen geen problemen.

23vyzh5.jpg

Tak met dor uiteinde.

2qlzczk.jpg

Deze foto moet eigenlijk gedraaid zijn. Yak staat bijna horizontaal.

16h2xe.jpg

Ganse boom.

Posted

De dorre uiteinden kunnen niet veel kwaad. Voorlopig gewoon laten zitten / laten gaan zo. Kan best dat de boom daar nog verder gaat.

Die gom-plek is niet helemaal lekker. Is het op een erg belangrijke tak ?

Nu zo laten zitten. Staat straks de boom helemaal in het blad, de tak op een plek iets meer terug, in het gezonde houd netjes afsnoeien met een schone, scherpe snoeischaar. Iets schuin, zo mogelijk op een oog of tak die de goede kant op wijst.

Posted

Hallo,

De gomvlek staat op een mooie lange zijtak maar kan die natuurlijk wel weg snoeien. De plek staat ongeveer 10cm van de stam. Ik vermoed best tot eerste oog aan de stam wegsnoeien, zo ver mogelijk dus? Is er geen besmettingsgevaar voor de rest van de boom als ik nog enkele weken wacht met wegsnoeien? Nu wegsnoeien zal wel meer risico op loodglans geven zeker?

Posted

Nou weet ik niet of het ook werkt bij pruimen, maar ik had in mijn kersen ook Gomziekte, daarbij heb ik een aantal keren teruggesnoeid, maar dat hielp niet. Na wat zoeken op internet kwam ik als tip tegen om aan bodemverbetering te gaan doen, (Mulchen/ humus toevoegen, bodem luchtiger maken) en dat hielp.

Ik ben alleen benieuwd of er ook mensen zijn die dat kunnen verklaren.

[*]

• 1 year later...
Posted

Ik heb de gom wegschreven na het vallen van het blad in oktober ,dan heb ik zuiver dethol er op gedaan ,laten drogen en dan afgeschermde met pasta voor snijwonden van bomen ,het is niet meer terug gekeerd

• 8 months later...
Posted

@Persica Ik zag van de week dat er op het vreemd gevormde Belle de Thuin Pruimeboompje, dat ik van jou destijds heb gekocht, nu ook van die harsplekken zitten. Dit op de hoofdstam in de buurt van (boven) een lelijke plek.

IMG924558451462741039.JPG

IMG924691561462741041.JPG

IMG924747541462741044.JPG

Is mijn Belle nu ten dode opgeschreven? Heb er nu elk jaar nog maar 1 rijpe pruim per jaar (afgelopen twee jaar) van kunnen eten... die waren dan wel erg lekker.

IMG9238m93071462741447.jpg

De plekken zitten boven de laatste aftakking maar onder je laatste ent (die zit vlak boven dat kleine groene uitlopertje).

• 3 years later...
Posted

Hallo,

Ik zelf kom uit Armenië en ik herinner me dat wij die bruine stroop of die vloeistof die uit de boom komt gewoon aten. Er wordt zelfs kauwgom van gemaakt. Althans in Armenië. Het kan geen kwaad en is niet schadelijk voor de boom.

Mvg

Karina