Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Vergeten de kweekbak van m'n moestuin bak open te zetten, alle plantjes hangen slap door de warmte. Zelfs de aardbeien, sugar snaps etc, ik hoop maar dat het vanavond weer bij trekt en ze niet teveel schade hebben geleden.. Het ging net zo goed met m'n plantjes.

Geplaatst:

Onze buren zijn met grof geschut vele oude, grote (groenblijvende) bomen uit de grond aan het rukken die vanaf ons gezien nou juist zo mooi vóór hun huis stonden waardoor we hun huis niet/amper zagen. Ik weet dat we niet mogen klagen, ze wonen nog steeds een flink stuk van ons vandaan, er zouden vele rijtjeshuizen tussen kunnen staan. Maar toch.... Nu gaan we de boel daar tussenin zelf maar inplanten, maar het duurt vele vele jaren voordat alles zo is gegroeid dat ze weer even groot zijn als die gerooide bomen.

Geplaatst:

Is dat het nieuwbouw huis bij jullie in de straat?

Geplaatst:
In de tuinen van de buren valt niet zoveel te halen, die hebben bijna allemaal tegels geplaatst. Ik ben een van de weinigen met een "echte" tuin.

Hier hetzelfde, dus met dat 'lokken' van slakken zal het wel mee vallen. Je maakt mij niet wijs dat ze van zeven tuinen verder waar er ook echte planten in de volle grond staan dat hele eind over de tegels komen kruipen om bij mij een biertje komen halen. Nee, de slakken die ik lok komen echt gewoon uit mijn eigen tuintje. En als je 20 slakken per nacht vangt zou ik het aantal biervallen verhogen. Mijn (beperkte) ervaring met die vallen is dat wanneer de vangst terugloopt naar een stuk of 3 tot 5 per nacht, je de boel onder controle begint te krijgen. Zijn het drie gigantisch grote naaktslakken, dan stug doorgaan tot je nul grote naaktslakken meer verzuipt, want dat zijn degene die je dood wil hebben.

Ik klaag niet over mijn slakkenpopulatie. Ik heb wel vraat en ik denk niet dat we heel veel doperwtjes gaan eten dit jaar, maar voorlopig gaat het vele malen beter dan voorgaande jaren toen ik veel te laat op die slakken ging letten.

Ik wil wel even klagen over het feit dat ik me veel te veel op de hals heb gehaald. Mijn hele tuin reorganiseren en serieus gaan moestuinieren betekent al een miljoen ofzo potjes en bakjes met zaailingen binnen en buiten, en met mijn naïeve kop wilde ik dan ook wel de tuin van mijn moeder gaan doen. Dat betekent in mijn meivakantie een terras leggen maar ook nog een miljoen extra potjes met bloeiende plantjes tot op mijn eettafel, en weet je wat, ik kon het mini-tuintje van dochter dit jaar ook wel gaan voorzien van allerlei eetbaar spul. Dat leek me echt een goed idee, want als ze als arme student dan belt dat ze weer eens door haar geld heen is en boterhammen met pindakaas moet gaan eten kan ik haar fijntjes wijzen op het eeuwig moes en de boomspinazie en de kruiden in haar tuintje. Lekker roerbakken en supergezond en moeders houdt misschien eens wat centen over.

Ik zag het helemaal zitten. Mijn tuin omgetoverd naar een soort combi van permacultuur en toch mooi met veel inheemse bloemen naast alle groente, mijn moeders tuin een grote bloemenzee, en dochters tuintje een gezellig plekje waar ze alsmaar van kon eten. Op papier en op de Excelsheets leek het een prima plan.

Maar het grootste probleem is dus dat het grootste deel van dat plan hier nog zaailing staat te wezen, en door dat pokkeweer en uit angst voor slakken mot het allemaal nog veel groter groeien voor het naar de plaats van bestemming kan. Dus mijn picknicktafel staat nog vol met bakjes met en zonder deksels, mijn tuintafel staat ook vol, er staan allemaal potjes en minikasjes op het terras en op stapels tuintegels (want helemaal klaar met reorganiseren van terras-tuin ben ik nog niet), en het ergste is dat mijn hele huis langs de ramen vol staat met al het spul wat nog niet naar buiten kan. De vensterbanken staan vol met paprika's en tomaten en bloemenplanten, ik heb een pallet (dat moet uiteindelijk een verticaal kruidentuintje voor dochter worden) voor de tuindeuren liggen met de auberginezaailingen en de ananaskers en weetikveel wat voor bloemendingen, mijn keukenraam is een groene zee van passieflorazaailingen (waarom moest ik nu juist dit jaar die dingen zaaien??) en nog meer tomatenplanten. Boven staan voor de ramen van de slaapkamers Mexicaanse augurkjes te groeien en staat de mais te kiemen naast de lobelia.

Ik word er zo langzamerhand een beetje zenuwachtig van. Het is een beetje teveel. Planten water geven binnen en buiten kost me inmiddels anderhalf uur per dag. Verpotten is iets waar ik ook dagelijks mee bezig ben, en door grotere potten nemen al die krengen nog meer ruimte in.

Ik mag niet klagen want alles groeit langzaam maar zeker en alles lijkt gezond, en ik ben stiktrots op mijn brave beestenspul dat werkelijk keurig van alle plantjes afblijft (effe afkloppen). Maar ik maak me toch zorgen want ik moet heel binnenkort mijn bonen en meloenen en courgettes en weetikveel wat nog meer gaan zaaien en ik weet bij god niet waar ik het kwijt moet. Dus daarom klaag ik wel.

Geplaatst:

Pippi, erg herkenbaar, al is het bij mij nu behapbaar omdat... ik door schade en schande wijs ben geworden en nu heel streng alleen nog teel wat ik kwijt- en aankan. Sterkte en onthoud: het hoeft allemaal niet perfect, drie radijsjes is ook al leuk.

Verder wil ik ook even klagen.

BLEGH! Bij de vorige zaaironde van de rode melde viel me al op dat er een soort 'brandgaatjes' in het zakje zaten, en het zaad binnenin aan elkaar gekleefd zat tot zaad-koekkruimels. Zaad van Van der Wal, dit najaar gekocht, en net als al het andere zaad - dat prima opkomt - keurig in een donkere, koele gangkast bewaard. Het zakje was ook nog dicht.

Van uitgerekend dat zaad nul opkomst. Ik had het al verwacht, vond het er vreemd uitzien, voelde aan mijn water dat er iets mee was. Vandaag (net) nog maar eens zaaien dan, deze keer wat beter kijken. In de 'koekkruimels' leken nog enkele onaangetaste zaadjes te zitten. Dus ik een beetje wrijven tussen mijn vingers...KOMEN ER LEVENDE KEVERTJES UIT GEKROPEN!! Yikes

Ik ben echt niet (meer) vies van wriemelend gedierte, hoor, maar als je het niet verwacht krijg je toch even zo'n 'huuuh'-moment. Het zakje zit nu in de vuilnisbak, al het andere zaad even bekeken, maar die kevertjes lijken niet te zijn ontsnapt in mijn zaadvoorraad gelukkig.

Dit is toch raar?! Ze moeten er al in hebben gezeten, kan niet anders. En ik had me nog zo verheugd op melde in mijn tuin

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Geplaatst:

Raquette... dat zou ik gewoon even aan vd Wal mailen, want dit klinkt alsof het inderdaad besmet zaad is geweest. Is voor hun ook belangrijk om te weten.

Oja... ik heb ook nog wat te klagen...

Ziggo modem eindelijk gisteren aangekomen... een week nadat de oude het begaf. Dáár adverteren ze nou weer niet mee he...

En toen viel opeens de internetverbinding weer uit, dit nadat ik eerst kortsluiting had in mn magnetron en daar het zekeringetje heb vervangen (moet met enige regelmaat). Bovenburen waren niet thuis dus kon niet kijken of mn kabeltje uit hun modem lag.

Dus besloten om dan het nieuwe modem maar te proberen installeren.

Wat vast geweldig was gelukt als DE beloofde INSTALLATIEHANDLEIDING ERBIJ HAD GEZETEN. Verdorie zeg.

Wat een koekebakkers daar.

Kon ook niet op internet kijken, kon ook niet via mn mobiel want geen wifi... en de huistelefoon deed het ook niet dus kon geen ziggo bellen.

Dus... hele middag bezig met bijstand van vrind die via de telefoon als helpdesk fungeerde.

Wat een gedoe zeg...

Maar ik ben er weer... verbonden met de wereld.

Alle plantenverpotplannen die ik voor vanmiddag op het program had staan zijn dus helaas niet uitgevoerd. Dat had me vast veel meer voldoening gegeven.

Oh... en vernam net van de kattenverzorgers van de bovenburen die dus niet thuis zijn... dat ook daar de stoppen eruit lagen... en daarom het modem het niet deed en ik daarom dus vanmiddag geen internet had... Oeps... zou dat nou door mijn kortsluiting zijn gekomen??

aangepast door Gast

Geplaatst:

Da's een goeie! Ik was gelukkig niet te erg geschrokken om op het moment suprème een foto van de kruimels en het kevertje op mijn hand te maken:). Wie weet kunnen ze zelfs wel herkennen wat voor kevertje het was.

*Denkt langer na* wie weet sturen ze mij zelfs wel een nieuw zakje zaad!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Getver Raquette, dat is wel heel akelig.

Ik zou het wel bij Van der Wal melden, ik denk dat ze daar zeker prijs op stellen. Wellicht hebben ze nog meer van die besmette zaden liggen en dan kunnen ze het wegkieperen voor hun hele boeltje onder de beesten zit.

edit: En misschien zakje even uit de vuilnisbak halen om te zien of er iets van een productienummer o.i.d. op staat.

Geplaatst:

Hmm ja, da's ook een goeie!

Geplaatst:

Oei erny, maar goed dat de bovenburen kattenoppas hebben anders had alles langer zonder stroom gezeten.

Da's een goeie! Ik was gelukkig niet te erg geschrokken om op het moment suprème een foto van de kruimels en het kevertje op mijn hand te maken:). Wie weet kunnen ze zelfs wel herkennen wat voor kevertje het was.

*Denkt langer na* wie weet sturen ze mij zelfs wel een nieuw zakje zaad!

Van der wal kennende lossen ze dat wel netjes op. Lijkt me voor hun inderdaad ook handig om te weten.

Geplaatst:

Raquette... plaats je de foto van het Melde-kevertje even in het Insectentopic?

Geplaatst:

Update: dit schreven ze terug van Van der Wal.

"Het is meel klander die hier in zit.

Komt helaas veel vaker voor.

Door het zaad in te vriezen worden de larven gedood, maar waarschijnlijk is deze partij even te kort in de vriezer geweest, waardoor er een paar klanders hebben overleeft.

Ik zal u een nieuwe verpakking toezenden."

Da's goed nieuws voor mij dus. Maar nu hoop ik maar dat al die andere mensen die een zakje zaad van deze batch hebben ontvangen, niet ook met levende kevertjes in hun handen hebben gestaan...

Geplaatst:

Netjes van Van der Wal. Fijne zaak

Maar ik zou die kalanderkweek niet zomaar in de vullisbak gooien. Beter eerst onschadelijk maken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, shit, dat had ik moeten doen natuurlijk. Nu te laat, zak gaat morgen met het vuilnis mee...

Geplaatst:

4 weken geleden: formulier voorlopig rijbewijs gaan afgeven, mocht niet omdat er een handtekening ergens in een hoekje ontbrak van moeder terwijl mijn vader erbij was en dus ook kon tekenen.

1 week geleden: ik ga terug en kan het papier eindelijk afgeven.

Vandaag: Aangezien ze zeiden dat ik mijn voorlopig rijbewijs vandaag mocht afhalen, ben ik direct gegaan. Rijbewijzen afhalen mag je in het 'snelloket' doen. Echt snel was het niet, want ze hebben 10 minuten achter het rijbewijs gezocht en niets gevonden. Kan ik nog maar eens teruggaan.

'Grappig' feit: het duurt normaal een week vooraleer het klaar is, nu lukt het hun op magische wijze binnen de 2 dagen

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Een week of langer zonder WIFI, vaste lijn en TV door verrot modem....

Nu al hevige ontwenningsverschijnselen zoals slapeloze nachten, zweten, trillende handen etc

Geplaatst:

Hee... dat klinkt als mijn verhaal van vorige week!

Gelukkig kon ik via een lange netwerkkabel bij de bovenburen inpluggen op hun modem van zelfde provider en zat dus uiteindelijk niet zonder. Als het aan Ziggo had gelegen wel, duurde een week voordat het nieuwe modem arriveerde.

Kan dat misschien bij jou ook Goldfish, kabeltje naar buren?

Geplaatst:

@Erny volgens mij heeft de buurman nog een zwart-wit verrekijktoestel staan......

Kan wel zwak wifi regelen via buur van drie huizen verder op maar TV en tel niet...

Geplaatst:

Verdorie zeg, dat wordt een lange ouderwetse week... met veel lezen? Succes!

Ik ga trouwens om een schadevergoeding vragen wegens slechte service e.d. Dát is namelijk niet waar ze mee adverteren... das geen goede reclame om te vertellen dat het leveren van een nieuw modem minstens een week duurt... En op een monteur zou je twee weken moeten wachten dus al die tijd geen verbindingsservice. Dat is toch behoorlijk slecht geregeld in de organisatie.

Dreigen met overstappen schijnt ook te helpen... alleen ken ik hier helaas geen andere provider die net zoveel zenders in de aanbieding heeft...

Geplaatst:

Wat volgens mij het beste helpt: zeggen (en doen!) dat je een mail stuurt naar Kassa, Radar, de Consumentenbond, en allerlei andere klachtensites. Klachten bundelen, samen sterk

En misschien is er ook wel een klaagdraad over Ziggo in FB?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

In mijn geval gaat het om Telfort. Apart FB draadje dus. Maar ook bij deze club vijf werkdagen wachten op een modem. Overigens heb ik na drie dagen om het uur resetten, het modem vandaag weer even werkend gekregen. Maar de pret kan elk moment weer over zijn.

Geplaatst:

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

moestuinklaagje: slakken hebben de uitlopers van mijn dahlia's op gegeten...op zolder...in een bak....echt waar

Geplaatst:

Waar gaat het toch naartoe met deze wereld. Nu moeten we ook al korrels strooien op zolder.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.