Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oprit geveegd, dus nu een kuub blaadjes om mee te mulchen. Moet dan eerst weer wat tuin uitruimen en dan dus het blad+takken erop. Hopen dat het blijft liggen!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Alles aan compostkorf, -ton en -palletbak gevuld met afgevallen blad. Ik heb nog veel meer maar geen plaats meer..

Verder heeft Lie al het blad onder de appel en de kwee weg geharkt en in zakken gedaan voor de groenstort hier in het dorp..het blad zag er niet erg gezond uit.

Knolselders uit de tuin gehaald en uitgeplant in de kas en water gegeven..ze zijn maar klein en ik dacht dat ze misschien nog wel even willen doorgroeien in de kas. Niet vergeten af te dekken in de kas als het echt gaat vriezen. Alle laatste rode kolen geoogst en droogbonen van de stokken gehaald. Lie heeft de stokken opgeborgen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

mest ondergewerkt op aardappelveldje

stokken opgeruimd

kalk gegeven waar nodig

braam en frambozen gesnoeid

(beetje gescholden op heer mol die het tegelpad heeft ondergraven en erger nog, het afwaterputje volgegooid waardoor de pomp vastliep)

aangepast door Gast
Geplaatst:

paadje grindtegels verlegd, grond omgespit, crocosmia en hoge gele plant geplant, grond geegaliseerd, braakliggende grond voorzien van een laagje blad, klimcourgette opgeruimd.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

4 pepers er vast uitgehaald om binnen te laten overwinteren, ook 2 pepino's voor mezelf en ik heb er 2 weggegeven op de tuin. En ik heb er nog 3 in een pot staan die wou ik eigenlijk meenemen als ik naar Suus ga voor de zadendoos misschien dat iemand er een wil.

Geplaatst:

Ik heb nog 2 pepers in potten gezet.

En ook het muizenmeloentje.

Verder alle planten die in de overkapping stonden opgeruimd en ik heb nog sla en witlof lof geoogst de wortels van de witlof heb ik nog ingegraven ik zie wel of het iets word.

Verder nog Seraptamosterd weggegeven.

En een appelboom gepland en een Japanse dwergkweepeer.

Ik mocht ook nog bij een kennis 3 fruitbomen op komen halen moest ze alleen zelf eruit halen. Maar was geen doen er zat een wortel aan die recht naar beneden liep bomen hadden totaal geen zij wortels. Ik heb ze daarom laten staan ik heb ze nog wel gesnoeid want dat was volgens mij nog nooit gebeurd in al die tijd dat ze er hebben gestaan. (Ze gaven ze weg want er kwam toch niets aan??)

Geplaatst:

De laatste 2 dagen, vanwege de invallende winter, de kas opgeruimd: veel weggegooid. De laatste tomaat opgeruimd, die overigens nog vol groene tomaatjes hing ( Zückertraube, zaad van Frans ) Nog half rode aardbeien van de plant getrokken, de paprika met vorstschade, nog vol met een nieuwe serie vruchten : hup de composthoop op. Véél de composthoop op; haksel, knip knip en klaar.

Nou dat ruimt op ! Potten met Dahlia's laagje turf gegeven en de kas in. Wat Salvia-soortjes de kas in , de Ananas-salie staat nog te bloeien buiten, maar zal ik nog afknippen en ook de kas in. De laatste rozen mee voor thuis op de vaas.

En dan al dat opruimen. Opeens lijkt het wel allemaal in 1 klap ingestort. Bijna in een paar dagen tijd : winter. Laag zonnetje, straffe koude wind, maar bij wegvallen wind toch nog lekker.

Heerlijk op de tuin gewerkt. Gisteren en vandaag.

Ga nog een hoop doen overigens de komende weken. De 1e serie druiven heb ik net gesnoeid. De knoflook staat al boven. De kraailook: het zaad en de mini-bolletjes staan als grassprietjes in een rij. Daslook gezaaid op een stuk, de bessen stekken van afgelopen winter kunnen hun plek krijgen op de tuin. De serie blauwe bessen staan nog in pot en kunnen ook de grond in. De bramen zijn gesnoeid hoe ik dat wil, de frambozen-soortjes ook al. Met veel dingen ben ik al wel klaar. Morgen ga ik de in de grond gelaten Dahlia's een verse laag mulch geven.

Geplaatst:

Ik heb de laatste stokken opgeruimd en de ijzeren staven en de ijzeren tomatenkronkelstaven in het kampvuur gelegd..het was een lekker vuurtje met veel rommel erop..dat ruimt op! De staven zijn lekker schoongebrand..

De laatste prei geoogst,,dat was niet veel meer en de prei zag er ook aardig aangetast uit. Enkele rode bleekselder die al 2 jaar in de tuin staan opgegraven, zo ook kleine slazaailingetjes en vergeten sjalotten..zelfs een enkele rucola..en in de kas gezet dat alles om af en toe een blaadje in de kas te kunnen plukken voor de sla.

Dahlia`s zijn schoongespoeld in de beek en staan in kratten na te drogen in de kas..die moeten natuurlijk nog het huis in.

Lie werkt aan de kas...er komen twee nieuwe grote glasruiten over de lekkende ruiten heen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb vandaag ook opgeruimd: de dahlia's, canna en glamini zijn de grond uit gegaan. Ik heb hertshoornweegbree en nieuwzeelandse spinazie geoogst. Chinese pompoen en ananaskers weggeven, boerenkool gekregen. Onkruid gewied. Winterharde chrysanten geplukt. Gekregen als stekje van Geertlaurant. Ik vind ze zoooo mooi. Ik weet niet of de bloemen zelf ook tegen de vorst kunnen, vandaar dat ik een deel heb geplukt voor op een vaas. De zwerfkat geknuffeld, wedstrijdje gedaan wie het hardst kan schreeuwen met de vlaamse gaai boven mijn hoofd. Het roodborstje weer begroet. Zeven kruiwagens verteerde stalmest op de tuin laten doen. Van het zonnetje genoten. Met de tuinbuurman gekletst en met een nieuwe tuinbuurvrouw. En nog veel meer.

Geplaatst:

Ja, was een hele fijne dag

Vreemd, mijn bericht was niet geplaatst, dacht ik. Dus nogmaals geschreven. Nu zie ik soms beide berichten, soms alleen de laatste.

Geplaatst:

hier lekker gespit, nog 10 meter te gaan, dan de compost/mulch er op en klaar is Robo

moet nog wel alle knollen opruimen in hun winterbedjes, wordt zondagsarbeid

Geplaatst:

Mexicaanse munt ingepakt tegen de vrieskou, kerst versiering opgehangen en al mijn handgereedschap gepoetst

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Mij aan het bedenken wat ik met de aardbeien in bak moet.......

Dahliaknollen en lelieknollen vn schuur naar huis aan het verslepen.

Aan het kijken hoe de lijnzaad kiemt. Ik ben benieuwd hoe weelderig die groenbemesting volgend jaar zou gaan. Het mulch- op mulch zaaien bevalt mij sowieso goed. Het blijft er toonbaar uitzien en ik heb het idee dat het nieuwe zaad wel wat aan de bestaande mulch heeft.

Geplaatst:

Spruiten in alle afmetingen (maar wel mooi dicht!) meegenomen en koffie gedronken en gepofte aardappels gegeten bij een tuinbuur, lekker warm bij de kachel!

Geplaatst:

Klinkt heerlijk, warm en gezellig Liekie!

Ik heb niets gedaan in de tuin vandaag. Nog veel te moe van gisteren en mijn hele lijf doet zeer. Maar....gisteren heb ik wel meer gedaan dan ik in jaren heb gedaan, ik heb zowaar de schop ter hand genomen en zelf de dahlia's de grond uit gehaald gisteren! Ik heb momenteel weer antibioticum (voor 2 maanden, ik ben nu halverwege, niet tegen de lyme want dat werkt niet, maar tegen een zogeheten co-infectie) en daar knap ik altijd flink van op. Ik ben zo blij dat ik heb kunnen doen wat ik gisteren heb gedaan, weer een mijlpaal! En ach, dan neem ik de klachten die ik nu heb wel voor lief.

Geplaatst:

Knap Kibas en ik kan me helemaal voorstellen dat je zeer voldaan vandaag hebt kunnen (moeten) uitrusten. Het was ook wel echt koud vandaag!

Geplaatst:

Da's zeker een mooie mijlpaal Kibas

Ik ben bezig om de composthopen te verbouwen, die rottige plastic gevallen gaan eruit en we bouwen iets creabea van sloophout en spul uit het bos. Waarschijnlijk moeten we over niet zo lang toch verhuizen dus 't hoeft geen jaren mee.

Tis nog niet af want het begon opeens keihard te hagelen en toen zijn we maar naar huis gegaan om bier te drinken. Het werd trouwens toch al donker. Om 4 uur notabene

Verder een heleboel rijpe compost over de tuin verdeeld, zuring opgeschoond en verplant, poging tot appelbomen snoeien gedaan, onzinnige gesprekjes met de buurman gehad en met het roodborstje geflirt (of hij met mij, daar ben ik nog niet over uit).

Geplaatst:

Gisteren de grond van de kas omgewisseld met de grond van het kolenveld. De vorige eigenaar van m'n stukje land had jaar na jaar tomaten en komkommers in m'n kasje verbouwd zonder de grond eens om te wisselen. Dus zeer slecht voor de wisselteelt

Verder m'n tuinkastje opgeruimd en het winterprei en knoflook bed geharkt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...