Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gaan ze nog opkomen?

Recommended Posts

Nu 2 weken geleden heb ik kruizemunt en aardbeien gezaaid.

De munt in een kweekbak en de aardbeien in een aardbeienpot.

Nog niets te zien en ik vraag mij af of ze nog gaan opkomen...

Ze staan in de vensterbank en hebben in de middag de zon erop.

Daarnaast heb ik ook nog 1,5 week geleden paprika en peterselie gezaaid in een kweekbak. Hiervan komt ook nog niets op. Dit staat allemaal in diezelfde vensterbank.

Is het een kwestie van geduld of zal het niet meer opkomen?

Aardbei kan wel 30 dagen duren maar, als je ze te diep hebt gezaaid is de kans dat het niet lukt groot. En Munt stek ik enkel dus daar kan ik je niets over zeggen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik leg ze op de aarde en dan iets grond of zand met een zeefje er over maar echt maar iets (niet eens bedekt).

Je kan ze ook het beste zaaien door je grond goed aan-te-drukken en dan het zaaid er op strooien en eventueel dat licht in de aarde drukken. Het zijn echte licht kiemers. Kijk ook even in dit topic voor je aardbeien : het-zaai-aardbeien-draadje-t1810.html

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Vorig jaar heb ik de aardbei zaadjes boven óp de potgrond vermengd met zand gelegd en goed vochtig gemaakt en er dan een plastic zakje omgedaan en buiten gezet. De helft is gekiemd. Het was ivm late sneeuw later dan nu maar je kunt dat nu gerust proberen.

En geduld hebben....het duurt een tijdje voor ze kiemen en het zijn echt ini mini plantjes....een hele tijd!

Te diep zaaien zorgt inderdaad vaak voor problemen. Stekken van munt laat ik meestal eerst even wortelen in water voor ze te planten, of gewoon in mei afscheuren van de hoofdplant met wortel en overpotten. Leuk klein kadootje.

Zoek internet voor "kiemtijd groente X". Aardbeien 15-20 dagen. Peterselie kan 20-25 dagen kiemen. Munt 1 week tot 3 weken. Paprika 1-2 weken. Pas op, sommige rassen kunnen langer/korter kiemen dan de gemiddelde. Het maakt ook uit of je goede grond heeft en genoeg water geeft enz. Ik wacht meestal 1 maand met alles, als ik dan nog niks heb, dan zoek ik op internet het kiemtijd op of ik zaai nog een keer. Goede voorbeeld is mijn Wisteria (klimplant met bloemen), 29.januari gezaaid, 14.maart pas boven...dit laat je zien dat het soms heel lang kan duren.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy