Ga naar inhoud

Praten over 'Maartens Moestuin' en de gratis tomatenzaden.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vond deze aflevering leuker dan de eerste, hoewel het mij opviel dat Maarten het aardappelloof in de compostbak deed Ik dacht dat niemand dat doet vanwege de aardappelziekte ??

Geplaatst:

Nouwww. Geef toe, hij zegt wel rare dingen soms. : "loof wordt geel , en dus is het misschien de schimmel ? " mwaaa. Maar geeft niet hoor.

Geplaatst:

Intussen snel deel 2 gekeken via Uitzending gemist. Deze aflevering vond ik al leuker, waarschijnlijk omdat ik nu aan hem ga wennen, en weet wat ik min of meer kan verwachten.

Er zitten wel meer vreemde dingetjes. Niet raar voor een willekeurig iemand, maar iemand die zelf bioloog is, en al 30 jaar tuiniert... daar verwacht je gewoon wat anders van... maar ik ga het vanaf nu gewoon niet meer verwachten...

Geplaatst:
Intussen snel deel 2 gekeken via Uitzending gemist. Deze aflevering vond ik al leuker, waarschijnlijk omdat ik nu aan hem ga wennen, en weet wat ik min of meer kan verwachten.

Er zitten wel meer vreemde dingetjes. Niet raar voor een willekeurig iemand, maar iemand die zelf bioloog is, en al 30 jaar tuiniert... daar verwacht je gewoon wat anders van... maar ik ga het vanaf nu gewoon niet meer verwachten...

Wat verwacht je van een bioloog dan? Ik vind hem wel een prototype voor het oudere slag bioloog. Lekker praktisch en simpel, laat de natuur zijn gang maar gaan en we zien wel.

Net zoals die aardappelziekte, ach als die toeslaat, slaat die toe, zien we dan wel weer. Tot nu toe hebben aardappelplanten, het duizenden zo niet miljoenen jaren weten te overleven, dus dat komt wel goed. Waarom moeilijk doen, niet stressen.

Bij de huidige generatie, zal je nog verbaasder zijn. Ik weet meer van de algemene moleculaire processen in de plant, dan plantjes zelf. Maar goed, als mijn generatie zich dan ergens op stort, moet het allemaal gemicromanaged worden, grenzen opgerekt en verlegd, en als het dan fout gaat, gaat het ook echt goed fout. Maar dat is leuk, want dan heb je weer een nieuw probleem om op te lossen.

En Janita, hadden wij dezelfde opa?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik had meer tuinierschap verwacht van de combi bioloog en 30 jaar ervaring.

Maar je hebt ook wel een beetje gelijk. Mijn man is afgestudeerd landbouwkundig ingenieur, maar ik ben veel beter met de tuin, meer kennis op praktisch vlak. Mijn man kan echt nog steeds chemische formules omhoog lepelen, zal ongetwijfeld nog steeds in staat zijn vijf jaren plannen te organiseren (ja, oude stempel), politiek dier, maar de tuin vond hij volgens mij een beetje een vies iets. Maar hij begint me in te halen.... Sinds vorig jaar zitten we samen in de tuin...

Geplaatst:

Titulatuur zegt mij niks. Maarten zegt dat phytophthora een schimmel is en dat wordt hier op het MTF ook door menigeen beweerd, maar het is geen schimmel. Dat pik ik dan weer op als autodidactisch hobbyist, maar zonder enige opleiding in de groene richting. Ik heb wel zoiets van: met ouwe klofjes aan, petje op, handschoenen met daaronder wel of geen rauwrandjes, laarzen aan of klompen, op de tuin is er minder verschil tussen de mensen.

Geplaatst:

Ja met dat aardappelloof was wel bijzonder..het moest zo ver weg van de planten als mogelijk, maar ging toch een compostbak in..als hij dat nog even uitlegt?(Maarten als gast van de week?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik denk dat marten die compostemmer gebruikt voor juist dingen die niet op de mesthoop moeten,

want er vlakbij lag een mesthoop volgens mij en met zo'n grote tuin lijkt het me niet logisch met van die kleine emmers te werken

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Keukenmachine is veel sneller, veiliger een beter voor raspen. Ik ben elke keer bang als ik hem met die ouderwetse rasp zie.

Wat ik niet leuk vond is dat in beide afleveringen kweekt hij de planten niet zelf. Hoe is een knolselderijplant van 30 cent (?) goedkoop? Volgens mij is een hele knolselderij ~1 euro (in de herfst, aanbieding). Een pak knolselderij zaden is 1 euro en dan kom je veel goedkoper uit. Maar het gaat niet alleen over het geld, een echte moestuinliefhebber (en zelfs de beginners) kweekt gewoon toch eigen planten. Het liefst van eigen zaad. Ik heb niet zo veel ruimte om van alles zaden te telen, maar hij heeft een tuin die 5x zo groot is als die van mij (of nog groter) en dan snap ik niet hoe je te lui bent om zelf te gaan zaaien. Je heeft niks anders te doen in februari, maart en april - ga maar kweken in die mooie kas van jou!

Wat wel leuker was de tweede keer, was dat hij nu veel meer informatie gaf over de groente. Bijvoorbeeld info over aardappelen, soorten enz was wel best leuk. Helaas was er het soort van knolselderij niet genoemd (of heb ik dat gemist?). Recepten waren deze keer ook beter en ik denk dat de bedoeling hier is om heel makkelijk te blijven en dat kan ik respecteren. Makkelijk eten met zelfgeoogste producten, lekker, want je hebt vaak meer niet nodig om te kunnen genieten.

Mijn zuckertraube tomaat is sinds paar dagen ontkiemd, daar ben ik ook heel blij mee.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Ja Nynke, elk jaar weer en verschillende piepertjes geproefd, zo lekker.

De wat snelle buikloop vervolgens neem ik op de koop toe.

Ben erg gevoelig voor solanine die nog in de rauwe aardappels zit...

Geplaatst:

als kind deed ik dat ook en later ook nog wel

en mijn kinderen die een appeltje kregen als ik aardappelen ging schillen en hun mochten die in de pan doen....gooiden de appel aan de kant en peuzelden een aardappel op, maar niet elke aardappel is rauw lekker!

en....

@estemy je hoeft niet alles persee uit zaad te doen in je tuin, hé

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

@Estemy : Zijn stuk grond is ongeveer 200x zo groot als jouw tuin Ja écht.

En knolselderij ? Heb je dat wel eens gezaaid ? Dat is dus 1 van de lastigere dingen om op te kweken. Ik doe dat dus nóóit meer Kosten de plantjes bij mij 20 cent per stuk ( ze zijn , omdat ze wat lastiger zijn op te kweken dus ook wat duurder dan andere dingen, en keus in soortjes heb je dan niet ( zijn er trouwens ook niet veel soortjes in, in die knolserder-dingen )).

Zelf zaaien of niet zaaien, hoeft niet alleen maar uit luiheid te zijn denk ik hoor. Ik zaai van de groentes maar heel weinig zelf. Deels uit luiheid, deels omdat ik nog zoveel meer te zaaien heb, deels omdat ik het de moeite niet waard vind.

Lijkt allemaal erg off-topic. Maar ik wou die maarten een beetje in bescherming nemen eigenlijk > je zal een hectare te behappen hebben zeg Er moet ook nog gewoon brood op de plank komen natuurlijk.

Geplaatst:

Ja, ik heb knolselderij zaailingen. Het is waar dat ze lastig zijn, maar dit is voor de TV, dan doe je toch alles zelf? Ik snap het als je af en toe iets koopt, ik zaai ook geen perkgoed enz, maar als je een TV show over tuinieren maakt, dan heb je geen excuus, echt. In ieder geval we gaan zien of hij uiteindelijk iets zelf kweekt of niet. Volgende week erwten: dat doe je toch zelf...hoop ik.

Ik blijf kijken, want de tweede was wel beter dan de eerste aflevering en ik heb al wat geleerd, want dit wordt mijn eerste aardappelen jaar.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Het feit dat je gratis zaadjes kreeg ter promotie van het programma had toch de boodschap dat ze dingen gingen zaaien.......

Maar volgende week misschien...of als de tomaten aan de beurt zijn?????

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...