Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Praten over 'Maartens Moestuin' en de gratis tomatenzaden.


henkg

Aanbevolen berichten

Het onderwerp Maartens moestuin kwam al eerder voorbij. Wellicht aardig om hier een apart topic voor te maken. Ik kon geen beter geschikte rubriek dan deze vinden.

 

Waar gaat het om: de VPRO zendt vanaf 7 april de serie Maartens moestuin uit. Zie verder http://www.vpro.nl/over-de-vpro/maartens-moestuin.

Is die serie interessant? Dat weet ik niet. Persoonlijk vind ik die Maarten veel minder media-geniek dan die gast van Groenland.

 

Op die site kun je gratis zaadjes bestellen van de Zuckertraube tomaat.

Even goochelen leverde op:

Tomaat Zuckertraube-type is een zeer groeikrachtig; produceert grote trossen van smaakvolle, zoete tomaten. De vruchten zijn net iets grover dan de vruchten van cherrytomaten.

 

Te proberen waard vind ik. Vind jij dat ook? Dan maken we er een soort wedstrijdje van ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zaterdag besteld. Ben wel in voor een wedstrijdje, al weet ik dat ik t met mijn cultuur in potten niet ga winnen van de volle grond! (als het om opbrengst per plant gaat)

 

Het programma lijkt me trouwens super leuk. 10 afleveringen ook meteen. Op de BBC Two begint rond die tijd een combinatie van Maartens Moestuin en ons wedstrijdje; The Patch: The Big Allotment Challenge. Een aantal teams gaan verschillende groenten verbouwen en strijden om de hoogste opbrengst.

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het hoe en wat van een "wedstrijdje":

Het lijkt me gewoon aardig om met een aantal mensen hier precies dezelfde soort te telen en af en toe te lezen hoe het anderen vergaat.

 

Ik ga daar geen uitgebreid topic van maken en bijhouden zoals ik dat voor de Rose de Bern doe (zie: rose-de-bern-vroeg-of-laat-zaaien-verschil-een-test-t11982.html). Misschien dat iemand anders er zin in heeft?

 

Ik denk trouwens dat de voortgang van deze Zuckertraube een rode draad gaat worden in de afleveringen van de VPRO serie. Een gemiste kans als ze dat niet doen ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook besteld en ik heb eigenlijk geen ruimte meer in de kas, maar misschien kan ik eentje buiten in een pot zetten. Nu heb ik maar die zaden nodig, alle andere tomaten zijn al 5cm+. Deze wordt dan "latere oogst", maar misschien is het juist een snelle groeier.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarten zegt in een interview: "In de tuin lees ik nooit een boek".

Twee uitspraken:

... Dus als je wilt bezuinigen op je uitgaven voor groenten en fruit, moet je niet zelf gaan telen, maar laat naar de markt gaan.’

 

‘Voedseltrends volg ik helemaal niet. Superfoods, daar doe ik niet aan, ik weet amper wat het zijn. Speltbrood is nep, ook in spelt zitten gluten, en het is flauwekul dat tarwebrood vanwege de gluten slechter verteerbaar zou zijn dan speltbrood. Spelt is een vrij dure meelsoort, dus door speltmeel zitten altijd andere meelsoorten gemengd die goedkoper zijn, want er wordt niet op toegezien of je pure speltmeel hebt. Spelt is pure volksverlakkerij.’

 

Lees hier het hele interview: http://www.vpro.nl/lees/gids/dagtips/2014/14/maandag.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol. ik weet toch zeker dat ik geld bespaar.

maar wel dankzij het forum. door zaden te ruilen wordt het allemaal een stuk goedkope want in 1 zakje zit meestal veel te veel.

Als ik de rest van het interview lees dan geeft Maarten heel veel van zijn groentes weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maarten heeft het alleen over gluten in spelt en daarin heeft hij wel gelijk, in spelt zit ook gewoon gluten. echter is de samenstelling van spelt wel degelijk anders dan bij tarwe.

het ligt er maar net aan waar je gevoelig voor bent. degene die niet tegen gluten (in het algemeen) kunnen hebben niets aan spelt want daarin zitten net zo goed gluten. maar er zijn meerdere stofjes waar je gevoelig op kan reageren en dan heb je misschien wel baat bij spelt. als het werkt dan werkt het toch?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Jet je hebt gluten en gluten er zijn wel meer granen waar het in zit. Het viel mij wat tegen van Maarten als je niet tussen de regels door zou lezen. Waar hij(mogelijk dus ook niet zelf maar z'n gast-schrijver(hij doet die tuin ook niet zelf))gelijk in heeft is dat er bij broodfabrieken en bakkerijen nog veel "hulp stoffen in gaan" die het dan weer enkel de hype maken van goede voeding.

 

Nu enkel nog kijken straks of er niet enkele superfoods in de moestuin van Maarten staan ? maar dat gaan we zien .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Loes, bijna goed. Met Coeliakie heb je niets aan spelt(i.v.m. de gluten) net als andere granen als Amarant maar, ben je net als ik allergisch voor Tarwe inclusief de gluten(ik ben het voor het eiwit en het zetmeel) dan is het een uitkomst.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...