Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben momenteel bezig om mijn volkstuin die 2 tot 4 jaar braak heeft gelegen onkruid vrij te maken. Helaas zit er veel kweekgras in en ben ik dus veel in de grond aan Het wroeten om de wortels eruit te krijgen. Nu kom ik af en toe dit kleine wormpje/ rupsje tegen onder de grond. Meestal op een diepte van 10 tot 20 centimeter. Het beestje zelf is hooguit 2 tot 3 centimeter.

IMAG050867901394984342.jpg

Wat is het en wat kan ik er het beste mee doen?

Geplaatst:

Je kan ze het best ergens op een rustig plekje (diep in compostbult oid) terugstoppen. Of onder de grond op een plek waar je er geen last van hebt (onder de heg oid). Deze ziet eruit als of ie misschien nog een paar jaar moet groeien voor dat ie in een kever gaat veranderen. Maar dat hangt ook weer van het soort kever af.

Geplaatst:

Hmm oke, ze vreten de wortels van gewassen dus aan.

Ik lees vooral dat ze grassen aanvreten waardoor deze afsterven. Dan hebben ze bij mijn tuin nog niet goed genoeg hun best gedaan

Het kweekgras heeft er weinig onder geleden...

Maar als ik ze weer tegenkom dan gaan ze mooi met het kweekgras en de brandnetels mee de container in.

Geplaatst:

Nou, dat zou ik nou juist niét doen. Die kevers hebben het al moeilijk genoeg. Zet ze dan ergens op een veilige plek uit zodat ze verder kunnen groeien. Ver van je eigen tuin als je bang voor vraat bent.

Geplaatst:

Ow oké dat is té rigoureus dus

Tot nu toe heb ik ze steeds braaf terug gestopt in de grond. Anders zet ik ze inderdaad op de composthoop. Dan kunnen ze zich daar uitleven

Geplaatst:

Het gaat er eigenlijk om dat er voor kevers-larven steeds minder ruimte is om zich te ontwikkelen tot volgroeide kevers. Helemaal omdat die engerlingen jarenlang ergens moeten verblijven. Oude hoopjes blad en takken ed. worden nu veelal opgeruimd. Ook het gebruik van insecticiden heeft een aantal keversoorten zeldzaam gemaakt.

Dus... wees vriendelijk voor je kevers.

Geplaatst:

Nou Erny , je bent wel een vreselijke dierenliefhebber.

De engerlingen hier gaan standaard naar de kippen of de honden vreten ze op.

Mijn hele jonge boomgaard groeit niet of gaat dood om dat die ellendige engerlingen die alle wortels opeten.

Dure fruitbomen kan ik zo uit de grond trekken , alle wortels zijn weg.

Het is in de achterhoek gewoon een plaag.

In mei als de schemering intreedt vliegen de meikevers met duizenden rond. En dan te weten dat 1 mei kever zeker zestig eitjes legt.

De nakomelingen doen zich jaren tegoed aan wortels van gras, bomen, en alles wat probeert te groeien.

Voor mij is het echt ongedierte. 'k Zie ook het nut niet van deze kevers en hun larven , behalve als eiwit bron voor vogels(en voor mijn huisdieren)

Geplaatst:

Als het een plaag is is het natuurlijk wat anders.

Maar dit zijn maar een paar beestjes had ik begrepen.

Maf trouwens dat er bij jullie een plaag is, hier bij ons geen meikervers te bekennen, op een enkeling na... Het klinkt als in verhalen van vroeger...

En moet alles hoegenaamd "nut" hebben om niet voor vernietiging in aanmerking te komen?

Geplaatst:

Het is bij mij gelukkig geen plaag!

Mijn kweekgras heeft het de afgelopen jaren zeer naar zijn zin gehad en trekt zich in ieder geval niks van de engerlingen aan

ik heb nu zo'n 40 vierkante meter over de kop gehaald en ben er in totaal 5 tegen gekomen, dus dat valt wel mee volgens mij

Ik gooi ze voortaan wel lekker op de composthoop (die vanaf donderdag hopelijk in elkaar is geknutseld) dan mogen ze zich daar tegoed doen aan de wortels van het onkruid wat ik erop gooi

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...