Geplaatst: 18 maart 201411 j Hallo allemaal, 2 weken geleden, was ik een beetje bang dat mijn zaadjes gewoon niet gingen uitkomen.https://www.moestuinforum.nl/topic/11986-kiemduur-pepers-tomaten-en-paprikas/ Na de zaadjes over te plaatsen naar een verwarmde propagator, zijn ze nu ( op 2 na) allemaal uitgekomen. Nieuw probleempje... : Men zaailingen zijn nu ong. een 3 a 4 cm lang, maar ze buigen toch wel redelijk hard naar het raam toe (oordeel gerust zelf).Kan dit een probleem vormen?Zoja, kan ik dit verhelpen door de bakjes elke dag om te draaien?Of heb ik echt een groeilamp (wat ik toch wel duur vind) nodig om ze recht te laten groeien?
Geplaatst: 18 maart 201411 j Er zijn verschillende topic's over licht(even zoeken). Bij het doe het zelf kan je hier kijken : https://www.moestuinforum.nl/topic/11424-tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop/ En je hebt geluk ze zijn nu met 20% korting bij dat bouwbedrijf genoemd in dat topic. (let wel op er zit geen stroomsnoer aan/bij) En met draaien alleen ga je het niet mee reden daar je planten veel te hard de hoogte in gaan. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 18 maart 201411 j Troost je, je bent niet de enige met dit probleem. Om te ontkiemen heeft het zzad de warmte nodig, maar daarna echr gelijk koeler zetten en vooal ook lichter. Hoe dan ook: ze ontvangen nu te weinig licht. Koeler en licht !!! Dat is echt het enige.En straks bij het hebben van de 1e echte bladeren, verspenen : dieper zetten tot het kiemblad. Kijk ook eens rond op het forum, er zijn echt veel topics over met alle tips and tricks.Succes !
Geplaatst: 18 maart 201411 j Oei deze pepers (paprika;s?) staan veel te donker. Je kan ze wel verpotten en lekker diep wegzetten, dus bijna de hele steel in de aarde stoppen en dan veel lichter wegzetten, dan maken ze best nog een kans. Mochten ze dan nog een beetje scheef gaan staan dan kan je ze best draaien maar ze moeten echt niet zo'n lange steel hebben want dan vallen ze om op een gegeven moment. einde verhaal dus dan.. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 18 maart 201411 j Auteur @stan: Oei dan zal ik er toch eens werk van maken om een groeilamp te instaleren (wel een goede oplossing in die link die je gaf) @bit: dank je wel voor je reactie, ik ga ze morgen dan ook direct dieper steken.maar over hoeveel graden praten we dan als ik ze koeler moet zetten?is 15 graden genoeg?
Geplaatst: 18 maart 201411 j Als je de lamp er boven gaat hangen mogen je pepers wel tot 20 graden hoor. Wel de lamp er zo dicht/kort mogenlijk op om het doorschiten te voorkomen. En er zijn ook best wel wat topic's over pepers die je ook zou kunnen bekijken. Ook daar staan leuke en goede tips. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 19 maart 201411 j Auteur Zo, de tips opgevolgd die jullie me gaven.Gewoon mijn tafeltje van de IKEA "omgebouwd" naar een groeikast Vind het er persoonlijk (voor een amateur) wel goed uitzien Ben wel nog een beetje bang voor de elektriciteitsrekening .Geef gerust jullie mening, ik kan wel tegen wat kritiek
Geplaatst: 19 maart 201411 j Kijk dat gaat straks mooie planten geven. Er is nog een dingetje wat je eigenlijk zou "moeten" doen en dat is je lamp lager hangen of de bakjes met de zaailingen flink omhoog. Maar enkele cm van de lamp af(het beste 10 cm van de lamp of nog ietsjes dichter bij(maar op een cm of 20 zal het ook niet meer heel snel strekken))en als je plantje wat groter zijn de lamp omhoog(of bakken lager zetten). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 19 maart 201411 j Auteur Nog 1 laatste vraag, De deksel van men propagator, is die nog nodig?
Geplaatst: 19 maart 201411 j Bij je al ontkiemde zaden niet maar bij de niet ontkiemde weer wel i.v.m. de luchtvochtigheid Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.