Piroska Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Wij hebben 3 (grote Brahma) hanen lopen, 1 columbia met eigen columbiatoom en 2 goudpatrijs met een gezamenlijke toom van 6 hennen. De hanen zijn al een jaar samen en liggen altijd gezellig naast elkaar te zonnen en wandelen altijd met de hele toom saampjes door de tuin, tot vandaag dus. Vanmiddag waren ze aan het vechten, alle dames erom heen, de bloedspetters vlogen om je oren. We moesten ze scheiden en apart zetten want ze begonnen telkens opnieuw. Nu zou er sowieso 1 de pan in gaan en dan zouden we kiezen voor de lelijkste die ook nog een kromme teen heeft, dus niet handig om mee door te fokken. Maar nu bij het vechten bleek dit dus absoluut de sterkste te zijn. Onze mooie haan is behoorlijk toegetakeld (niet ernstig lijkt het) en de lelijke heeft helemaal niets. We twijfelen welke haan we zullen houden, de lelijke, sterke, met kromme teen die geweldig is voor de hennen en nooit een spoortje agressie toont naar mensen OF de prachthaan (meerdere fokkers zeggen ons zelden zo;n mooi exemplaar te hebben gezien en willen broedeieren kopen die hij bevrucht heeft) maar die dus niet heel sterk is en ook nog af en toe agressief naar visite of naar mij als ik mijn klompen aan heb. Ik vraag mij ook af of dit vechten eenmalig kan zijn geweest of dat nu het hek van de dam is, dus dat ze vanaf nu elkaar in de haren blijven vliegen omdat het voorjaar is. In het laatste geval moeten we dus wel heel erg snel 1 de pan in stoppen, maarja .. welke dus? Iemand tips? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Absoluut de lelijke, sterke, met kromme teen die geweldig is voor de hennen houden. Een haan die eens lelijk doet tegen anderen leert het alleen af als je hem een rotschop geeft ( sorry hoor) en dan is hij niet goed meer voor de andere kippen.IK zou kromme teen houden, maar je had er toch drie? Hoe is de andere? Wat zijn zijn kenmerken?Ik denk dat het vechten wel doorgaat..ook zij willen de sterkste zijn en enig mannetje Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Kromme Teen houden want goed voor de hennen en de Mooie verkopen aan die geïnteresseerde fokkers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Ja, Kromme-teen houden. Die mooie-agressieve verpatsen Wie zegt dat die kromme teen wordt doorgegeven aan de kuikens? Merk je waarschijnlijk niets van. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Ik zou nooit twijfelen als één van de twee agressief is aangezien al zijn zonen ook agressief zullen zijn maar dat is persoonlijk natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Ok dank mensen, we zijn er uit nu jullie allemaal hetzelfde zeggen, Kromteen mag blijven! Wij bleven maar twijfelen hierover, handig dan dit forum We vragen 1 van de fokkers in Nederland de haan te ruilen voor 2 mooie kuikens o.i.d. dan hebben we weer vers bloed, anders eten we hem op. Appelvrouw, de 3e haan is geen volbloed Brahma, hij is verschrikkelijk lief en rustig en nog het best van allemaal voor de hennen. Hij komt zelfs bij ieder ei dat gelegd wordt naar het kippenhok rennen om heeeeeeel hard mee te kakelen met de hen Hij heeft zijn eigen toompje en geen mot met de andere heren. We willen 1 toom raszuiver houden ivm verkoop van kippen en broedeieren, daarom twijfelden we ook of we daar wel een lelijke haan voor zouden houden. Maarja misschien zijn zijn kinders wel prachtig! (zijn nu 4 dagen oud en zien er goed uit, zonder kromme tenen) Edit: Hier de mooierd die weg gaat dus Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Wel een mooi beest! Maar wel slim denk ik dat deze mag. Verhuizen en kromteen mag blijven. En dan hopen dat de kindjes van kromteen geen kromme teentjes hebben! ( ik heb kromme vingers...mijn kindjes ook, hihi!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Bericht terug van 1 van de fokkers, ze hebben helaas nu geen ruimte voor een grote haan, al wilde hij hem wel, de timing is slecht. De andere fokkers zijn te ver weg dus het wordt toch de pan deze week. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Cock-au-vin...of cock-a-leekiesoup, ook heerlijk.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Ja het wordt vast iets lekkers Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Zonde, het is een mooi dier.Hoewel, een brahma aggressief naar mensen? Ik heb er ook drie en geenen is naar mij aggressief, laat staan naar iemand anders. Hier lopen ook vaak drie mannen samen, ( cochinkriel, zijdehoenkriel, brahma of twee brahma's samen ieders met eigen toom ) ieders met eigen toom, maar ze respecteren elkaars ruimte.Het is héél simpel: de zilverpatrijs brahma haan ( Ghandi ) is baas. De rest moet luisteren en wijken als hij in de buurt komt. Hij is de oudste en was er als eerste.Tot een gevecht komt het zelden. Ze blijven elks netjes op hun eigen stukje tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Toevallig,maar mijn kuifhoenderhaan is ook veel agressiever dan eerst. Toen ik de kippen wat extra lekkers bracht en ze opgewonden om mij heen fladderden voelde hij dat blijkbaar als een bedreiging en viel me aan met zijn sporen naar voren. resultaat: 2 diepe gaten in mijn kuit en schrammen op mijn scheen. Door mijn broek heen hè!Dat wordt soep, want ik kan dat niet hebben met alle kindertjes die hier komen voeren.Mijn buurvrouw die een tijdje voor de kippen had gezorgd vertelde al dat hij agressief was, maar ik nam dat met een korreltje zout.Dus weer op zoek naar een nw haan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 jemig, jullie hebben ook wel pech zeg! Je kunt zo een haantje meenemen hoor, 20 april. Maar goed, hij zit dan pas net een beetje lekker in de veren Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Kan dat komen omdat het nu voorjaar is?Lente in hun bol?Bij mijn Wyandotte en Cochin haantjes geen echte rivaliteit trouwens. Soms wordt iemand even op zn plek gezet, meer niet. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Ik kom terug opmijn voorgaande post..Vanmorgen beide hanen onder het bloed.Sfeer bedrukt in de ren.1 haan schor ( wyandotte ).Beide eten en drinken wel.Heb ze maar uit elkaar gehaald en 1 zit nu apart.Daar proberen een goed plekje voor te zoeken. ?Erg lief handtam cochin kriel haantje van 2013.Jammer hoor..het ging zo goed.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hormonen, hormonen.... De anders zo vredige brahmahaan Ghandi ( what's in a name? ) heeft het aan de stok gekregen met Calimero ( brahma buurman ) door de tralies heen op en neer, op en neer....Zoals verwacht droop Calimero af. Ghandi blijft nu eenmaal baas. Ook Mr Bol ( cochin kriel ) en Ringo ( platenbont zijdehoen ) zijn in de clinch gegaan. na 5 minuten vond Mr Bol het welletjes en ging hij de andere kant op scharrelen. Ringo waande zich triomfantelijk en begon "van z'n gat" te geven..... Typisch Ringo. Kleine gestalte, grote mond. Beide vechtpartijen verliepen gelukkig zonder bloedvergieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Het zal toch de tijd van het jaar ook zijn. Toch vreemd bij mij kunnen ze elkaar echt ontlopen, ze hebben bijna 1000 meter en dan toch elkaar afmaken. Weird. Maargoed, de haan was lekker en er zijn er nu nog 2 over die prima met elkaar gaan, geen problemen tot nog toe. (al durf ik dit nu niet meer al te hard te zeggen gezien voorgaande posts.) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Mijn Cochin haantje heeft inmiddels een pleeggezin gevonden. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Mijn kuifhoenderhaantje ook. 20 april komen er nieuwe jonge haantjes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Potverdikkie, gisteren net 1 van mijn 2 hanen weggegeven omdat ze zo gingen vechten.Niet leuk, maar kon zo niet.Kom ik vanmorgen bij de ren, ligt mn andere haan op apegapen. Kam en lellen blauwig en happend naar lucht. Naar de dierenarts met het beest.Zit daar nu aan het zuurstof en heeft antibiotica gehad.Nu wachten op of opknappen of dood..Wachten tot dierenarts belt.Wel raar hoor.,De ene haan weggegeven ende andere misschien het hoekje om.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 He ba gemma das geen leuk nieuws, hopelijk knap die op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Stom hè, zo gaat het wel vaker..ik had dat met mijn eenden. Ik hoop dat je haan erdoor heen komt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 En? Al nieuws? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Hij kan niet zonder zuurstof. Telkens als ze hem eruit haalden werd hij weer blauw en begon weer zwaar te ademen.Waarschijnlijk een hartkwaal.Ik heb besloten dat dit niet een kip-waardig leven is, en hem in te laten slapen. De mensen waar ik mijn andere haantje aan weggegeven had waren zo vriendelijk om hem weer af te staan.Wel weer een haantje dus, hoewel dit niet mooie Houdini is.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts