Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fruitafval van een school, composteren? Of iets anders?

lorre

Recommended Posts

Op school hebben we een grote hoeveelheid fruitafval, verleden jaar heb ik er 2 compostvaten ingevoerd. Na een jaar strijd te voeren met het plastiek die er telkens invloog door de leerlingen. Is het resultaat nog niet zoals het moet. Elke dinsdag is het fruitdag en dan vliegt er in het vat, als het bv appels zijn. Een hele houten krat volledige appels erin. (niet te geloven wat er allemaal verloren gaat)Ik heb het nu uitgelegd aan de leerkrachten dat de stukken erin kleiner moeten zijn.

Maar mss hebben jullie nog een idee wat we met een grote fruitafval berg kunnen doen ?

Ist vandage ni tis vo morge

Als ik het zo inschat op grond van je beschrijving:

Mengen met allerlei ander plantaardig afval, in dit geval bijvoorbeeld stro, zou het composteren beter moeten laten gaan.

Daarnaast mixen/omzetten van de hoop zodat het mengt en er lucht bij kan.

Hier nog een keer de link naar de uitgaven van Vlaco over composteren. Dat zijn in Belgie wel de officiele compostdeskundigen! Wat er zoal in kan en ook hoe composteren goed werkt!

http://www.vlaco.be/kringloop-tuinieren/wat-is-kringlooptuinieren/

Goed bezig op jullie school!!

Edit: De suggestie van Spike dacht ik ook. Niet meer met wat al lang in de vaten zit, maar wel met het nieuwe fruitafval dat komt! Afval als dierenvoer laten opeten is nog minder voedselverspilling.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Weet ik, maar zo biologisch en groen krijg ik de directie niet. Het grootste probleem is dat de stukken die er in vliegen veel te groot zijn. Appels met 1 tandafdruk in. Volledige bananen, pruimen, grote stukken annenas...... als ze die niet kleiner doen, zal het probleem volgens mijn zelfde blijven en dat is dat het eerder begint te rotten dan te composteren.

Ist vandage ni tis vo morge

Zo te horen is het aandeel fruitafval veel te groot.

Hier op school hebben ze kippen gestoken , die eten dat allemaal op.

Verder is het vooral een taak van de school om de kinderen verantwoord te laten omgaan met voedsel. Even de tanden in een appel zetten en dan weggooien is niet te tolereren. Verbied chocolade en snoep , dat zal al helpen. doen ze hier ook.

Leer ze fruit eten , ipv hen te "verplichten". maak fruitslaatjes enzo samen in de klas.

Ik wil niet belerend over komen , maar dat is de oplossing van het probleem.

Als je op dit alles niet voldoende invloed kunt inbrengen in de school (weet uw functie niet) , dan denk ik dat je beter met uw fruitafval naar het containerpark gaat. Daar zal het in de grote hoeveelheid tuinafval wel goed verteren.

En anders , als je het toch echt zelf wilt proberen , idd ervoor zorgen dat je voldoende droog afval hebt om in lagen ertussen te doen. alleen zijn compostvaten waarschijnelijk veel te klein voor een school. misschien de klusjesman een komposthoop laten maken