DennisUtrecht Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik zie op de meeste weer sites dat er wat nachtvorst aan komt, en dat zou niet zo mooi zijn! Ieder jaarvriezen de kiwibessen bij mijn vader kapot, althans de jonge scheuten. En voor iedereen met die mooiebloesemfoto's ook niet zo prettig. Quote
weknow Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Eigenlijk heel gewoon, dat er in maart en april nog nachtvorst is. Een nog echt winterse periode, zoals verleden jaar, dat is wel uitzonderlijk.Dus ook dat vroegbloeiend fruit kan bevriezen. En de bloei lijkt dit jaar inderdaad zeer vroeg. Het perzikboompje is al bijna klaar en de pruimenbomen beginnen wit te kleuren. Als er nu vorst komt, zullen de (meeste) bloemen die nog niet open zijn even inhouden denk ik. Net bevruchte bloemen zijn erg kwetsbaar. Lijkt me wel sterk dat van een nachtvorst kiwibes-uitlopers bevriezen. Hier nog nooit gezien, maar misschien milder omdat het dicht bij de zee is? Wat me wel zeer verwonderde is dat de afgelopen week bijna alle moestuinders in mijn buurt de aardappelen al in de grond staken. Zonder bedekking en niet alleen de vroege rassen. Ik wacht echt nog een week of 2. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
D_SDennis Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Ja een beetje nachtvorst kan in principe geen kwaad voor heel veel vers groen. De nachtvorst duurt in deze tijd van het jaar ook maar heel kort en is niet sterk genoeg om ook de grond in te dringen. ik heb ook al aardappels in de grond, al sinds eind februari. Maar die zijn nog niet boven dus daar maak ik me geen zorgen over. Toch geldt voor alles wat nu vroeger dan normaal in de grond is gedaan dat je goed op moet letten. Als mijn aardappels boven komen, dan aard ik ze iets aan als er vorst is voorspeld. Als ze straks te groot zijn om nog te bedekken met aarde tegen de vorst, ja dan moet er een zeil overheen. Het is extra moeite en een risico, maar vroeg zijn heeft zo zijn vooordelen. Als je dus zorgen maakt over je kiwibessen, gooi er dan even een zeiltje of dekentje overheen dan komt het echt wel goed Quote
Bit Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Een aardappel die nu de grond in gaat, wanneer komt die boven de grond ? Met zacht blijvend weer met een week of 3 ? Tot die tijd is een nachtvorst geen probleem natuurlijk: er staat niks boven. Daarna loop je risico, want dan is het half april, en dan kan het ook best nog sneeuwen. Tja. Zo vroeg poten loop je een risico. Bloesem wat dikke vorst zou krijgen : tja. Is normaal hoor, heel normaal dat de perenoogst wegvalt door vorst/ vroege bloei en vorst. Niet leuk nee, maar toch best normaal. Zo ook ander fruit.Bessen kunnen in de bloei iets vorst hebben dacht ik, kruisbessen minder en rode bessen ietsje meer dacht ik ( zo uit mijn hoofd, het kan andersom zijn ) Maar ook dat is normaal dat zo'n oogst zou wegvallen: gebeurd niet echt vaak, maar komt best es voor.Een perzik die in de bloei vorst krijgt ? Dan heb je dat jaar geen perzik. Is ook wel érg normaal toch ? Ding hoort hier ook eigenlijk niet thuis he ? Zo ook de kiwi. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Hier in de Ardennen vroor het nog elke nacht en zelfs tot -4. Nu is het niet gevroren dus is er verandering van weer op komst.Wel lees ik veel over de bloesems van perzik en pruim, bij ons in Aalter begint de perzik nu maar stillekes te bloeien, wij zitten daar dan ook op een hoogte met een grote laagvlakte in het zuidwesten en nu ze de bomen langs de E40 gerooid hebben is er zeer veel wind. Ik hoop dat we daar van vorst gevrijwaard blijven. Mijn kiwibessen staan nu ook in een 'trekgat' tussen het huis en de haag. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
DennisUtrecht Geplaatst: 24 maart 2014 Auteur Geplaatst: 24 maart 2014 Vannacht is een spannende! Ik heb wel wat vliesdoek over de kiwibessen gedrapeerd, en ook een stuk folie over de perzik.Ik ben bang dat het bij mijn vader in Raalte allemaal stukvriest helaas. 16 kiwibessen in totaal. Quote
mijke Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 dat zal allemaal wel meevallen toch, in groningen is het op dit moment -1. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Drentenier Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 Wellicht een geluk bij een ongeluk dat de bomen hier in het noorden wat achter lopen bij het zuiden. Bij mij vouwen veel knoppen zich pas net open, nog geen bloem te zien.Vorst aan de grond hoeft ook nog geen vorst op 2m hoogte te zijn, maar het blijft een risico. Quote
Heleen1963 Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 Het heeft hier in Raalte inderdaad gevroren, maar niet ernstig hoor !Met dat de zon opkwam werd het al gauw lekker warm (om 8.00 uur had ik de was al buiten hangen ) Dat , ik denk dat het wel meevalt Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 25 maart 2014 Auteur Geplaatst: 25 maart 2014 Bij mij in Utrecht hebben ze zich redelijk gehouden. Een paar uitlopers zijn zwart, meeste nog groen.Mijn vader is nu niet thuis, dus ik hoor het dit weekend pas. Maar bij hem was het minimaal 2 graden kouder,dus ik ben er bang voor. Zeker de lage uitlopers. Quote
Salamandertje Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 In mijn tuin (Utrecht centrum) heeft het niet gevroren afgelopen nacht. Kwik daalde niet verder dan 0.7 op de grond.. Quote Bzzzz...
henkg Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Dinsdagnacht / woensdag ochtend wordt het frisjes in de Bilt.Op 1,5m hoogte: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ensemble.html Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Holland Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Kunnen we ze niet even e-mailen of ze de lijn wat hoger kunnen tekenen Zou 't helpen? Quote Vriendelijke groeten, Holland
Jan L Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Er begon een rood zwaailicht en alarmsirene af te gaan in mijn hoofd toen ik deze titel zag Heb inderdaad ook gehoord dat het gaat vriezen... Ik heb momenteel van die moestuinfolie (met gaatjes in) over mijn aardbeien hangen. Zou dit voldoende zijn om een nachtvorst van pakweg -3 °C af te weren of moet het echt dichte folie zijn? Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
Estemy Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Hmm, misschien moet ik s'nachts mijn kas een beetje gaan opwarmen (door kaarsen daar laten branden)? Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
jens Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 -3 zal het wel niet worden,eerder 0 tot -1 en dan alleen in het oosten(vooral limburg en drenthe),maar ik zit hier echt op een open vlakte waar het zeer makkelijk vriest(tot 3 graden kouder dan 5 straten verderop)dus ik wel een beetje schrik,ik heb ook gisteren een perzikboom en een abrikozenboom gekocht,ze zijn nog niet geplant,denken jullie dat het beter is dat ik hem nog even niet plant en hem binnen zet als het gaat vriezen? Quote
henkg Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 De gewone voorspellingen geven de temperatuur op 1,5 m hoogte. Op klomphoogte, en daar staan de meeste vorstgevoelige plantjes, kan het tot 4 a 5 graden kouder worden, zeker bij windstil weer.Van fruitbomen weet ik niks, wel staat de bloesem een stuk hoger dan 10 cm. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Estemy Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Als ze bloemen hebben dan moet je ze zeker nu niet planten, maar anders is -1 of zo geen probleem (pas wel op met bewateren, want wortels hebben vocht nodig, maar je wil geen ijs!). Binnen is het 20+ graden en dan hebben jouw bomen buiten moeite ook als het +5 is. Ik zou ze liever in een schuur/koude kamer zetten of in een kas, of dan wel buiten onder bescherming. In ieder geval moeten ze, voor dat je ze plant, met buitentemperaturen gewend zijn. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
jasmin Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Voor mijn tuin maak ik me geen zorgen, maar ik heb voor het eerst een bloeiende kersenboom. Moet ik die afdekken met iets? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jens Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 De gewone voorspellingen geven de temperatuur op 1,5 m hoogte. Op klomphoogte, en daar staan de meeste vorstgevoelige plantjes, kan het tot 4 a 5 graden kouder worden, zeker bij windstil weer.Van fruitbomen weet ik niks, wel staat de bloesem een stuk hoger dan 10 cm.klopt,kleine planjes(groenten)moet je wel beter afdekken,dat ga ik ook doen,maar voor fruitbomen geldt toch eerder die 1.5m hoogte Quote
Bit Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Voor mijn tuin maak ik me geen zorgen, maar ik heb voor het eerst een bloeiende kersenboom. Moet ik die afdekken met iets? Kan je doen. Ik ga dat toch maar niet doen. Nog geen kers gegeten van mijn tuin. twee van de 4 soortjes staan nu volop te bloeien. Ik redeneer maar zo: helaas pindakaas. Volgend jaar beter. De pruimen en 2 andere kersen hebben al kleine vruchtjes. Volgens mij kunnen die wel wat hebben toch ? ( ik weet dat eigenlijk niet ) De meeste appels staan nu ook vol in bloei.Op de tuin geen zwakke dingen staan. Misschien dat ik over de kolen wat vlies leg morgen. In de koude kas moeten de tomaten zich maar redden hoor, zo niet; zaai ik weer. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Hier alles onder een vliesdoekje... normaalgezien is dit voldoende, en heel het spel staat ook nog eens in de serre dus verwacht ik niet teveel problemen. ( en zoals gezegd, anders gewoon opnieuw zaaien ) Quote
Bit Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Hier 1 appel en 2 kersen ( deels ) ingepakt met zakken. Volgens buurmannen op het complex heeft dat geen zin, en heeft het zelfs een tegenovergesteld effect: condens in de zak en dus eerder schade.Dat verhaal ken ik wel, maar daarom ook maar dééls ingepakt. We gaan het ondervinden ( tenzij ze gewoon sowieso allemaal bevriezen ) In de kas het zo achtergelaten : Eronder staan tomaten en wat andere dingen. En op de tuin alleen de bloemkolen en wat dingen ertussen afgedekt met cloche's. Quote
RobO Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 hier de aardappeltjes en aardbeienbloesem onder een megavliesdoeken ramen gesloten op de bloemkoolbakmorgenvroeg weer opruimen maar Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.