Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yep wij hebben hier 2 nachten op rij gehad met wit gras en bevroren autoramen in de ochtend....De voorspelling was +1 gr.

Pompoentjes waren allemaal binnen, waterleiding is ook al leeg gelaten. Al doende leert men

(Ikzelf dus door schade en schande )

Geplaatst:

Hier vanmorgen inderdaad echt wel ijs op de emmers water en alles waar water in staat. In de kas, met goede thermometer is het afgelopen nacht -1,5 geweest.

De meloenpeer Pepino is geheel in mekaar gezakt, de Brugmansia en de dahlia's ook natuurlijk. En eindelijk laat het een en ander dan nu toch het blad vallen.

In het kasje verder niet veel schade. Dat scheelt.

Geplaatst:

Ik ben er wel aan toe vorst.. nu alle blad valt en er in de tuin alleen maar onkruid groeit en bloeit mag er ook wel wat vorst komen. Het is nu ongeveer 4 graden in de nacht. Morgen ga ik wel de Dahlia s eruit halen. Ze moeten er toch uit omdat we dat al gaan frezen. Wat mij betreft vannacht vorst dus.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heb niks waargenomen. Was wel 2,7 graden rond 00:15 en 2,3 rond 08:30. Maar verder? Geen ijs gezien en geen opvallende schade aan planten. Stevia, Dhalia's, Azteekszoetkruid, citroenverbena; alles stond er nog goed bij. Voor komende nacht zijn de planten die in pot staan en gevoelig zijn wel even verplaatst naar de schuur.. Volgende week pas tijd om ze te stekken Dhalia's zal ik er dan ook wel uithalen.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik las net op internet dat fruitbloesem zostraks besproeid gaat worden tegen de komende nachtvorst(en).

Ik twijfel of ik een plastic zak om mijn kersenbloesem zal doen (klein boompje), of ook sproeien, of gewoon niks. Als je sproeit: moet dat elke avond weer opnieuw?

Enne... lopen de bessenstruiken ook gevaar? Of kunnen die tegen een nachtvorst (de bloesem dan).

Geplaatst:

Sproeien doen ze zolang het vriest: het water vormt een laagje ijs en bij het bevriezen komt warmte vrij: de stollinswarmte van water, is best veel

Daardoor blijven de knoppen relatief warm, zo rond 0 graden, en het ijs maakt ook een klein isolatielaagje

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het ging hier, Gelderland- grens Utrechtse Heuvelrug, net goed vannacht. Had juist gistermiddag tomaten, paprika's en pepers buiten geplant. Die had ik voor de zekerheid afgelopen nacht toch maar bedekt met vliesdoek. Hoorde dat het in Twente toch -2 was. Klopt dat?

Geplaatst:

Oei, minimumgrondtemperatuur vannacht in Twente: -3,7 C... Tot zover IJsheiligen Ik heb geluk gehad; hier in Brabant maar +1.6 C. Ook frisjes...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

ging gister met twee oogjes dicht naar de tuin, dee voorzichtig 1 oogje open bij de aardappels....yesss!

daarna andere oogje open bij de courgette en de aardbei...yesss2!

hadden we wsnlk een warmtepocket hier op Buytentwist

• 1 maand later ...
Geplaatst:

M'n tomaten kijken me alvast boos aan met hun nog-meer-dan-anders gekrulde bladeren. De komkommer heeft gewoon nog een bloemetje erbij gemaakt en steekt z'n tong uit naar de tomaten.

Geplaatst:

Ja ze zijn best kritisch vind ik, tomaten. Maar ondertussen wel hun stinkende best doen met al die vruchtjes. Ze hebben graag de aandacht.

Geplaatst:

Gisterennacht vriespunt bereikt in Elsenborn (België, Hoge venen). Komt blijkbaar vaker voor in die streken: zeer plaatselijke nachtvorst in juli.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vannacht is het bij ons -3 graden geweest! (En vanmiddag weer 18 graden)

Ik hoefde vanmorgen net niet te krabben, maar er zat wel ijs op het dak.

Die vorst had voor mij nog niet gehoeven hoor...

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...