Esthe76r Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Ik ben op zoek naar een plantje van het blauwe maanzaad voor op brood, Ik ga in mei naar Levine en het lijkt me leuk om dit over mijn zelfgebakken brood te doen. Wie gaat naar de MTFD en kan mij hieraan helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Zijn dat niet die witte papavers die hier in Zeeland soms geteeld werden (misschien nog worden, maar nu je het zegt: Ik heb ze al een paar jaar niet gezien). Erg mooi als zo een veld in juni bloeit...maar binnen een week is dat al voorbij. Ik weet dat boeren die het telen er een speciale vergunning voor moeten aanvragen....het is een papaver! Zie hier op Wikipedia.http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwmaanzaad Je moet dus de Papaver somniferum hebben. Misschien kun je hem ergens bestellen? Maar wellicht is dat een plant die - vanwege de opiaten erin - niet vrij verhandeld mag worden en daardoor moeilijk of niet verkrijgbaar als zaaizaad? Maar misschien moet je je ook afvragen of het de moeite allemaal wel loont. De zaaddozen van alle papavers (klaprozen!) oogsten precies als ze zich gaan uitschudden (zoals een zoutvaatje) en dan ook nog een redelijke hoeveelheid oogsten...dat is een heel gedoe. Voor enkele Euro's koop je in een reformwinkel e.d. een hele zak. Als dat dan vers genoeg is, en dus nog kiemkrachtig, zou je dat in principe ook kunnen proberen te zaaien. Dan volstaat een zak van een pond voor een hectare witte papavers. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esthe76r Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 ja dat is eigenlijk ook wel zo, niet eens aan gedacht dat dat nog kiemkracht zou kunnen hebben. Zal ik het zo is gaan proberen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 De zaden zijn heel lang kiemkrachtig, 10 jaar en meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 héél, héél lang zelfs ( honderden en honderden jaren ). En Papaver somniferum kun je gewoon zaaien uit een zakje wat voor een grijpstuiver overal te koop is ja. En velen zullen ook wel wat zaad hebben liggen voor je ( ik niet helaas ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esthe76r Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Okee nou dan ga ik het zo proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/papaver-klaproos-meerjarig-somniferum-royal-wedding-zaden/bloemen/world-botanics/ Meerjarige papaver somniferum Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts