Fluitjeskruid Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Wij willen voor het eerst aardappelen gaan telen, en ik heb inmiddels mijn bestelde pootgoed binnen. 100 Frieslanders en 50 Raja aardappeltjes. Nu heb ik me lekker zitten inlezen hoe en wat (lang leve dit forum & Google!) en wil ik de aardappels eerst gaan laten voorkiemen.Dit mag dan niet in de zon, niet te nat en rond de 10 graden celcius.Ik lees eigenlijk nergens waar ik dit het beste kan doen. In de tuin leggen met zeiltje eroverheen lijkt me erg warm worden, een kasje eveneens. Ik heb geen afdakje ofzo. Hoe doen jullie dat? Quote Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Mijn aardappels heb ik op zolder in kratjes liggen. Liggen wel in het licht maar niet in de volle zon. De temperatuur zal daar een graad of 15-17 zijn.Gisteren zijn de eerste aardappels al de grond in gegaan Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluitjeskruid Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Bedankt Martin. Als dat niet te warm is ga ik ze ook maar op de bovenste etage leggen. Wij hebben geen echte zolder, meer een 2e etage maar we gebruiken de ruimte wel als zolder en stoken er niet. Quote Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Hier staan ze meestal op een onverwarmde leegstaande kamer met glasgordijnen voor de ramen zodat ze geen direct zonlicht hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik leg ze half februari op een vrij warme zolder in het indirecte licht. Maar zodra de kiemen 1 cm zijn, gaan ze naar de garage bij een noordraam en bij minder dan 10 graden. Ze zijn dan eigenlijk al klaar en afhankelijk van het weer poot ik ze half maart, dit jaar zelfs begin maart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Boeren hangebn de poters buiten in netten zodat de kiemen kort en stevig blijven voor gebruik in de pootmachineBij ons hobby boeren mag de kiem best wat langer wordenBeste is 'e'en laag in een kist en mooi in een wat warme omgeving met indirect lichtOf zoals de boeren het vroeger deden onde tl licht Groet jelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik kiem ze voor in eierdozen, van die trays waar er 20 in kunnen en dan voor een raam op het noorden van een onverwarmde kamer. De eersten zijn ook al de grond in Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Ik kiem ze in eierdoosjes. Deksel erop en dan ergens wegzetten omdat de deksel erop zit kun je ze stapellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluitjeskruid Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Bedankt voor alle reacties. Helaas kwam het door ziekte van mijn kleine allemaal even stil te liggen. Had nog wel mooie eiertrays gekregen van een kennis met een lunch/eetzaakje. Maar de aardappels waren in de kast in hun zakje al gaan kiemen dus hebben ze gisteren maar gelijk in de grond gedaan. Ik volg de zaaiagenda, een boek waarbij alles op datum staat en aardappels moesten dan 1 april de grond in. Quote Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts