Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen voorkiemen, maar waar?

Fluitjeskruid

Recommended Posts

Wij willen voor het eerst aardappelen gaan telen, en ik heb inmiddels mijn bestelde pootgoed binnen. 100 Frieslanders en 50 Raja aardappeltjes. Nu heb ik me lekker zitten inlezen hoe en wat (lang leve dit forum & Google!) en wil ik de aardappels eerst gaan laten voorkiemen.

Dit mag dan niet in de zon, niet te nat en rond de 10 graden celcius.

Ik lees eigenlijk nergens waar ik dit het beste kan doen. In de tuin leggen met zeiltje eroverheen lijkt me erg warm worden, een kasje eveneens. Ik heb geen afdakje ofzo.

Hoe doen jullie dat?

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Bedankt Martin. Als dat niet te warm is ga ik ze ook maar op de bovenste etage leggen. Wij hebben geen echte zolder, meer een 2e etage maar we gebruiken de ruimte wel als zolder en stoken er niet.

Ik leg ze half februari op een vrij warme zolder in het indirecte licht. Maar zodra de kiemen 1 cm zijn, gaan ze naar de garage bij een noordraam en bij minder dan 10 graden. Ze zijn dan eigenlijk al klaar en afhankelijk van het weer poot ik ze half maart, dit jaar zelfs begin maart.

Boeren hangebn de poters buiten in netten zodat de kiemen kort en stevig blijven voor gebruik in de pootmachine

Bij ons hobby boeren mag de kiem best wat langer worden

Beste is 'e'en laag in een kist en mooi in een wat warme omgeving met indirect licht

Of zoals de boeren het vroeger deden onde tl licht

Groet jelle

Bedankt voor alle reacties. Helaas kwam het door ziekte van mijn kleine allemaal even stil te liggen. Had nog wel mooie eiertrays gekregen van een kennis met een lunch/eetzaakje. Maar de aardappels waren in de kast in hun zakje al gaan kiemen dus hebben ze gisteren maar gelijk in de grond gedaan. Ik volg de zaaiagenda, een boek waarbij alles op datum staat en aardappels moesten dan 1 april de grond in.