Jorieke123 Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Of ben ik je nu voor, kustlijn? Ik zag bij de kouseband dat stevia werd besproken, dus heb maar een apart topic geopend. Ik heb zelf ook een paar plantjes (moet ze nog steeds samen in een mooie pot zetten ) en ik snoep er zo af en toe van. Maar hoe gebruik je de blaadjes? Ik stop ze wel eens in mijn thee, maar echt zoeter wordt het water niet. Ik heb ze dan wat gekneusd (samen met een paar anijsbasilicumblaadjes) en een tijdje laten trekken in het hete water. Wat doe ik verkeerd? Ze moeten toch weet ik veel hoeveel zoeter zijn dan suiker? Hoe gebruiken jullie dit heerlijke plantje? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Geheel niet Jorieke, ik heb niet de exclusiviteit om hier iets te schrijven.Juist dat iedereen zijn of haar steentje kan bijdrage aan een steeds grotere kennis van zaken op een forum als dit, is het mooiste wat er is. De Stevia (Stevia rebaudiana (syn. Eupatorium rebaudianum)) dus. Een paar jaar geleden las ik op het internet over een zoetstof die vele malen zoeter zou zijn als suiker.Een zoetstof die al tientallen jaren zonder problemen werdt gebruikt in een aantal landen op de wereld.Ook las ik dat de Europese unie dit goedje al vele jaren als zoetstof verbood.Formeel om redenen van volks gezondheid.Er zou namelijk nooit zijn aangetoond dat het niet de gezondheid zou kunnen aantasten.Een drogrede, omdat dat van zo vele ingredienten nooit is vast gesteld.Daarbij komt dat er van de zoetsof Aspartaam (E951) de verdenking is gerezen kanker te kunnen veroorzaken*.Deze vermoedens waren er ook al toen Aspartaam begin jaren 80 werdt toegelaten.Vermoedelijk is de halskoppigheid om Stevia als ingredient te verbieden, ingegeven door de sterke zoetstof lobby.Daar ik de laatste jaren nogal (erg) wantrouwend ben geworden ten opzichte van de overheid ben ik mij gaan intereseren in (de) Stevia.Eerst als gebruiksmiddel.Echter bleek dat je het enkel kon kopen als zalf.(het zou goed werken tegen wondjes, schaafplekken en lichte brandwonden)Of als poeder om bijvoorbeeld zalfjes van te maken.Formeel danwel.De echte reden was als zoetstof, maar dat mocht dan weer niet van de Voedsel- en Waren Autoriteit. De plant zelf vond ik voor een paar jaar op één van de vele middeleeuwse markten die hier jaarlijks worden gehouden.Ik heb er direct twee gekocht.Eén plante ik in een pot, een ander ging in de volle grond.Die in de pot groeide veel sneller, daar hij steeds in de volle zon gezet kon worden.De stevia in de volle grond overleefde de zeer strenge winter van twee jaar geleden niet.Ze moeten echt binnenshuis overwinteren.De potstevia werdt in een onverwarmde kamer in huis gezet.In het redelijk donker, en kreeg spaarzaam water. Vervolgens vroeg ik mij er vervolgens af: nu heb ik zo`n plant wat doe ik er mee?Wel ik heb veel blaadjes geplukt van de plant, en deze blaadjes vervolgens gedroogd.Ik deed dit in de rest warmte van de oven, nadat we wat hadden gebakken.Zo over twee roosters verspreid ging het snel.Vervolgens de gedroogde blaadjes in een granieten vijzel geheel fijn gemaakt.Enkel de kleine bladnerfjes haalde ik uit de poeder.Want poeder dat was het geworden.Groen, heel fijn poeder.Na een vinger in dit poeder te hebben gedoopt en deze vinger vervolgens in mijn mond stopte, proefde ik op mijn tong smeltende zoete kristallen.Zoet, maar zeker geen vervanger van suiker.Het heeft namelijk een wel heel apparte smaak.De smaak van stevia zeg maar.Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld cola te drinken die met stevia is gezoet.Wat overigens al tientallen jaren door Coca Cola in Japan gebeurd. Wat doe ik er wel mee dan?Eigenlijk alleen in mijn thee doen, in plaats van suiker.Dan heb je als ware een Stevia kruiden thee. Waarom ik een vijzel gebruikte en geen één of andere keukenmachine (zoals zo`n ouderwetse elektrische koffie molen)?Ik heb van het koken geleerd dat kruiden die je op zo`n manier verwerkt veelal door de machine opgewekte wamte van structuur en smaak veranderen.Ik was bang dat het ook met de stevia dat zou gebeuren. Dit jaar wil ik in plaats van poeder, gaan experimenteren om er een vloeibare zoetstof van te maken.Bijvoorbeeld door extractie of gewoon door er een thee van te maken, en deze nadat het is afgekoeld, in een flesje te doen. Wie weet meer over deze plant, de gebruiksmogelijkheden en de prodkuktie van dit groene goud? * http://www.es-m.be/gezond/zoetstof.htm Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Groene goud vind ik mooi gezegd, zeker als je de verhalen leest op internet over de vergelijking suiker – aspertaan – en stevia. Bijna alles wat te lezen is over stevia is positief. En toch is het plantje dat te koop wordt aangeboden als zoetstof en de gedroogde blaadjes nog niet goedgekeurd. Alleen de zoetstof uit het plantje is goedgekeurd. Gelukkig is het plantje stevia nog steeds te koop als "sierplant" en wordt er ook zaad aangeboden Filmpje: http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2010/week16/do_stevia.avi_plain.xml Ook ik heb stevia staan, zij het dat ik het plantje een beetje verwaarloosd heb (of eigenlijk mijn vrouw want het plantje staat in pot in de siertuin ) Mijn vrouw blijkt het plantje al een aantal jaar te kopen op Beervelde. Dus maar even een close up van het mooiste gedeelte voor leden die nog onbekend zijn met het plantje: Gebruik: • Vers o Het blad oraal als thee- toevoeging (gekneusd)• Als geraffineerde zoetstof o als smaakmaker Stevia kan gebruikt worden bij bakken en koken. Het is goed oplosbaar in water, kan tot zo’n 200 graden Celcius aan en heeft daardoor voor wat betreft het gebruik vrijwel dezelfde eigenschappen als suiker. In ieder recept waar suiker als ingrediënt gebruikt moet worden kan ter vervanging zonder enig probleem stevia worden toegepast. (bron: http://www.plantaardigheden.nl/plant/beschr/paulm/stevia.htm) Meer over het gebruik tot nu toe nog niet gevonden, alleen dat het vers en gedroogd (bijv. als poeder) gebruikt kan worden. Ik ga vanavond nog even verder zoeken, het is nu mooi weer om nog wat in de tuin te werken Het oogsten. Het oogsten gaat als volgt. Heeft de plant het eerste takje gemaakt met daaraan 10 bladparen, dan kunt u dit takje afknippen boven het vierde bladpaar. Na enkele weken / maanden kunt u elk takje met 6 of 8 bladparen terugsnoeien tot 1 bladpaar boven de splitsing. Zo krijgt u een bossig plantje. De bladeren worden van de steeltjes geplukt en gedroogd. Het drogen Bladeren kunnen gedroogd worden op een warme droge plaats met goede luchtcirculatie, op de vensterbank in de zon, of met een semi-professionele droogmachine.(de rest van de teelthandleiding post ik wel in een nieuw topic voor het overzicht bron:http://www.xead.nl/stevia-zaai-de-plant-zelf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Ik heb mijn plantjes opgekweekt uit zaad en ze binnen laten overwinteren. Nu groeien ze niet zo hard, maar dat komt vooral omdat ik ze een beetje heb verwaarloosd. Ik heb ze net in een grotere pot gezet, morgen ga ik de plantjes nog toppen en dus oogsten. Er zit een zoethout ondertoon aan de smaak, vind ik zelf. In de cola lijkt het mij inderdaad niet zo lekker. Maar ideaal voor thee! (helemaal i.c.m. zoethout die ik dit jaar hoop te oogsten) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Ik word enthousiast van wat ik hier en op internet lees over stevia, is kijken of ik ergens een plantje vandaan kan halen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Op het moment worden hier een drietal takjes gedroogd, in de restwarmte van de oven (bedankt kustlijn voor de tip). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 De oven moet niet zo heel heet meer zijn Eut.Maar zo`n oven blijft lang warm. Tegen de tijd dat ze droog beginnen te worden haal ik ze er uit.En laat ze verder in de open lucht uitdrogen.Dit om eventuele smaak verandering te voorkomen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Ik heb een tweetal recepten gevonden om een extract van stevia zoetstof te maken, die heb ik hier: zelf-stevia-extract-maken-t145.html gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) Ja dat vermoede ik al kustlijn dus ik heb eerst nog gewacht tot de temperatuur een beetje gedaald was. Ik droog namelijk mijn rode pepers ook altijd in de oven (ingesteld op 50*c) met de deur op een kiertje. Het is wel iets moeilijker om de goede temperatuur te bepalen met een oven die uitstaat, maar de stevia blaadjes zijn goed gedroogd. Straks even een poeder van maken. De smaak van een vers blaadje was eigenlijk best lekker * sorry luc, had het bericht net geplaatst onder moestuin_nl, als ook het verhaal over stevia extract (ik heb toegang tot die acount gekregen van luc) Edited August 11, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Ik heb net poeder gemaakt van de stevia blaadjes. Mag nog wel iets fijner en ook de takjes zijn er nog niet allemaal uit gezeefd. De smaak van zowel vers als gedroogd vind ik goed, de kruidachtige smaak is aanwezig maar zeker niet overheersend. De (na)smaak is misschien even wennen maar slecht is het zeker niet.Ik heb wel het idee dat het suiker kan vervangen zo na een paar keer proeven. Kustlijn, hoe lang bewaar jij dat poeder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Ik heb nog een potje van vorig jaar staan.Volgens mij met nog dezelfde smaak als afgelopen jaar.Ik heb het in een plastic doosje in een afgesloten (lees: donkere)keukenkast staan. Mijn poeder is wel fijner van structuur.Hoe heb jij het fijn gemaakt Eut? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Een geïmproviseerde vijzel, kon alleen het kommetje vinden Volgende week nog maar is proberen, alsook het extract. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Ik moet zeggen, dat een granieten vijzel (de stamper als het kommetje zijn van graniet) beter werkt dan een houten of koperen.Waarschijnlijk om dat de oppervlakte van graniet veel ruwwer is. Het bakje waarin ik de stevia poeder bewaar, is natuurlijk wel afgesloten doormiddel van een deksel. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Ik denk dat ik volgend jaar stevia in mijn moestuin zet, daar doen alle kruiden het veel beter dan in de siertuin (beschut, warm, goede grond etc). Hoe het plantje er nu bijstaat in de siertuin (in pot) is een beetje armoedig. Het is niet zo veel poeder wat ik nu heb gemaakt maar een potje met deksel lijkt me goed om te bewaren. Een granieten vijzel dus, binnenkort eens kijken in de winkel. Jorieke heb jij al geoogst en wat heb je er mee gedaan? laat ook eens wat zien van de zoethout als je wilt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 Nee, nog niets geoogst. Ik ga er zo even met de schaar doorheen Ik wil de blaadjes voornamelijk gebruiken als vervanging van suiker in mijn thee, dus ik ga het niet zo fijn malen denk ik. Ik laat de blaadjes drogen, en doe ze dan later met andere kruiden in een thee-ei. Ik maak straks even een foto van de zoethout plant. Hij is nu 2 jaar, maar staat in een pot. Hij had dus al wel groter kunnen zijn denk ik. (net als de pistache-plant die er naast staat).Ik heb nog geen idee hoe ik de wortel moet/kan oogsten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Ja Jorieke, een bijdrage over jouw zoethout Dat lijkt mij interesant. Ik merk dat hier op het forum meer mensen zijn die graag experimenteren met bijzondere gewassen.Dacht ik even dat ik de enige was Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 Nee hoor kustlijn, experimenteren met de wat minder standaard groenten en fruit is erg leuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 13, 2010 Author Share Posted August 13, 2010 OK, ik heb nu wel geoogst, maar er nog steeds niets mee gedaan Ik heb steeds geen tijd! We bouwen een kas, er ontsnappen geiten, dat soort dingen Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Hihi, mijn ouders hadden vroeger een klein boerderijtje voor de fun.Daar onstsnapte ook altijd de geit.Als je een gelukzalig mmmmmmhhhhheeeee hoorde.Liep dan maar direct naar de moestuin. @ Eut, ik kocht de granieten vijzel hier bij een meubelhuis.Ze hebben hier meestal ook een keuken(benodigdheden) afdeling.Ook de Xenos hier in Duitsland heeft veelal goedkope vijzels van graniet.Dan zal het in het moederland niet (veel) anders zijn. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Haha je hebt het er maar druk mee jorieke, zoveel dieren. Of zijn er nog meer bij gekomen sinds dat je je voorgesteld hebt? @ Kustlijn: bedankt voor de tip. Moet van de week het messen set laten slijpen, is een speciaalzaak met alleen maar keukenbenodigdheden, dus waarschijnlijk hebben ze daar ook wel een vijzel. Anders even kijken bij de xenos, bespaart natuurlijk wel weer wat geld . Bedankt voor de tip! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 14, 2010 Author Share Posted August 14, 2010 Bij de toko hebben ze ze wel, bij de xenos alleen van hout zag ik laatst. @Eut: er zijn vooral aardig wat kippen bij gekomen. In broed-ei vorm en volwassen vorm. Dus veel verschillende hokjes en rennen zodat ze elkaar niet af kunnen maken Ik wil ook kippenvoer gaan verbouwen Van de stevia heb ik nu de helft van de steeltjes ontdaan van de blaadjes (of andersom). Nog een 20 tal takjes te gaan. En dan drogen! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Druk op de boerderij dus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Nou, stad en land afgereisd om een nieuwe vijzel te kopen. De speciaalzaak was gesloten ivm vakantie, bij de xenos waren alle vijzels uitverkocht incl de marmeren vijzels. Die konden ze voorlopig ook niet meer bestellen. Dan de blokker maar, alle vijzels uitverkocht. Toen nog maar even langs de action en ja hoor nog 1 kleine maat vijzel. Ik heb hem maar gekocht, als de speciaalzaak weer open is koop ik nog wel een marmeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Uitverkocht......Iedereen aan de stevia? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 "Ik heb hem maar gekocht, als de speciaalzaak weer open is koop ik nog wel een marmeren" Ook een marmeren vijzel is te glad.Ik zag er vandaag ééntje. Ik bedoel echt zo`n grijze , ruw aandoende vijzel en kom.Door het ruwe oppervlakte gaat vermalen het beste.Proefondervindelijk vastgesteld. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts