Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ze hebben er iets aan toegevoegd waardoor het heel erg luchtig/licht is.

Volgens de verpakking staat een theelepel gelijk aan een theelepel suiker. In recepten suikerhoeveelheden delen door 10... Ben benieuwd, maar heb geen hoge verwachtingen!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Iemand nog een fotootje van een stevia zaailing?

Ik had een pot van stevia welke in de garage stond.. Daar komt nu een plantje in ene te voorschijn welke me een beetje aan stevia doet denken, maar blad is nog veeeelste klein om het te kunnen proeven. Sowieso zal het blad nu ook nog weinig smaak hebben.

Geplaatst:

Hmm, vind het steeltje en de 'bouw' van het plantje vrij veel overeenkomen. Alleen is mijn blad nog veel kleiner en dus slecht te herkennen. Kwam 3 weken terug in ene een potje met een klein iel plantje tegen, toen helemaal amper blad. Staat nu 3 weken op zolder (17 graden) voor het raam (west) waar hij ondertussen meer blad vormt.. ben benieuwd!

Wel typisch, want ik weet toch zeker dat het begin februari een keer -2 was in de schuur

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Jorieke, gebruik jij nog Stevia in de thee? En gebruik je dan de poeder vorm (gedroogd, in de vijzel) of de vloeibare vorm?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Ai... op het moment helemaal niet moet ik zeggen Ik drink dan ook bijna geen thee met dit warme weer.

Ook vind ik het moeilijk spul om mee te zoeten. Verse blaadjes lijken weinig zoet af te geven in de thee. En gedroogd is het vrij lastig omdat het fliebertjes geeft in je thee.

De vloeibare vorm ging het beste, maar is niet erg lang houdbaar zodra je het potje opent. En het geeft wel echt een zoethout smaak. Niet dat ik dat erg vind, maar het past niet bij alle smaakjes thee.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De Stevia zaadjes binnen om volgend jaar te proberen ,ben wel benieuwd

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn steviaplantjes maken bloemen. Quid? Weghalen om bladproductie te bevorderen? Zijn wel schattige bloempjes maar ik wil vééél oogsten...

Of kan ik die bloemen gebruiken om dan weer zaden te hebben??

E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom

Geplaatst:

De info die ik vergaard heb, verteld me dat stevia zaaien een omslachtige manier is om meer plantjes te krijgen vanwege de onregelmatig kiemkracht.

Stekken is beter.

Geplaatst:

Gisteren dertigtal blaadjes geoogst, liggen nu te drogen (hoe lang moeten die eigenlijk drogen?) Ik had, liever dan het snel in de oven te doen, wat gerekend op zon in veranda, maar die is er dus niet vandaag. Zodra ze droog zijn, ga ik ze vijzelen. Haal je de nerven uit de bladeren voordat je begint te vijzelen?

E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom

Geplaatst:
Mijn steviaplantjes maken bloemen. Quid? Weghalen om bladproductie te bevorderen? Zijn wel schattige bloempjes maar ik wil vééél oogsten...

Of kan ik die bloemen gebruiken om dan weer zaden te hebben??

Ik zou ze er nu uithalen.. Kunnen vrij lang bloeien.

Ik heb een vrij grote plant binnen overwinterd. Heeft een flinke periode staan bloeien, voordat er zaden vanaf kwamen was ik snel 1,5 a 2 maand verder. Denk dat dat nu aan het begin van het seizoen een vrij lange periode is, omdat het inderdaad weer energie kost.

Maar sowieso, stekken is beter, sneller. (Gewoon een keer de topjes er afhalen om zijtakjes te stimuleren, dan direct stekken)

Ookal is zelf zaad oogsten wel het best als je wilt zaaien: des te verser het zaad, des te beter. Vooral bij Stevia.

Geplaatst:

Zag het zojuist bij de Sligro: Honey Cress. Stevia als kiemgroente!

Dus mocht je ooit veel zaad kunnen oogsten, wie weet een leuke kiemgroente voor op toetjes etc.

Geplaatst:

Wanneer kan je een plantje het beste stekken? Ik heb nu twee planten van zo'n 10 centimeter, er zitten geen zijtakken aan. Dus ik zit te denken hem te snoeien en daar dan gelijk een stekje van te maken.

Geplaatst:

Ik zou hem dan nog even laten door groeien Denk dat een stekje toch wel iets van 7 a 10cm moet zijn, zodat er genoeg onder de grond zit om te wortelen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wortelen doen ze snel en als een tierelier, ik pak er altijd stukjes van 5 cm of zo af.... Wel goed nat houden.

En zaad is inderdaad lastig. Dit jaar 300 zaadjes gezaaid, (onder Pl licht, met geschikte temperatuur en de juiste grond) er kwamen er 3 op...

Geplaatst:

Dan heb ik mazzel gehad met mijn 4 zaadjes waar er twee van uit zijn gekomen

Geplaatst:

Ik niet zo: van een pakje van 20 zaadjes zijn er 2 opgekomen en hard groeien ze niet echt... Misschien toch maar ergens een plantje op de kop tikken dus

Geplaatst:

dan ligt het dus niet aan mij.

ik heb er 5 gezaaid en er zijn er 3 omhoog gekomen.

2 blijven er heel klein zijn nu denk ik 10cm hoog.

en 1 is cm of 30/35 schat ik.

heb ze gisteren in een grotere pot gezet.

kan ik die langste gewoon afknippen en stekken?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic