Jelmer Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Ik zag de plantje een poos terug op de tv voorbij komen bij het programma 10x beter. Was meteen geïnteresseerd, ik weet dat de NL naam voor Stevia Honingkruid is, ben het helaas nog nergens tegen gekomen als plantje Heeft iemand dit plantje al gezien bij een tuincentrum ofzo? Er zit hier een Tuinland en Intratuin in de buurt (Zwolle). Liefst heb ik al een plantje omdat het kweken uit een zaadje volgens mij best lastig is. Quote “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Janine~Bustani Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Ik heb vorig jaar een steviaplantje gekregen van een medetuinliefhebber. Zij had het gekocht bij Intratuin. Quote
Eva Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 inderdaad, de intratuin had ze vorig jaar....gewoon daar even vragen. Quote
dennislp Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 vorig jaar had ik ze op 1 mei gekocht bij de intratuin. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Janine~Bustani Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1861 Quote
Musje Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Ik heb volgens mij twee weken geleden een artikel gelezen dat Stevia weer op de 'verboden' lijst komt. Ik ga even zoeken of ik dat nog terug kan vinden. Quote Maar na de winter komt de lente weer.
dennislp Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1861zaaien is zeer lastig. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Eva Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1861zaaien is zeer lastig.volgens mij gaat het hier om een special?.... plantjes misschien? Quote
dennislp Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 volgens mij gaat het hier om een special?.... plantjes misschien? Ze praten over een zaai temperatuur in de beschrijving van het artikel Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frans Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 zaaien is zeer lastig.Als er een plant is die de vermelding lichtkiemer verdient is het wel de stevia. Ik heb vorig jaar een paar plantjes kunnen kweken door de zaadjes boven op vochtige potgrond te leggen en daar overheen een velletje huishoudfolie (tegen het uitdrogen) . Dus niet de folie er over heen gespannen , zodat er nog ruimte tussen zaad en folie blijft , maar er rechtstreeks op gelegd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2012 Auteur Geplaatst: 20 februari 2012 Ik vond ze vrij makkelijk met zaaien en opkweken. Idd een lichtkiemer, en een beetje warmte (niet heel erg warm). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Simone Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Jorieke hoe heb jij ze gezaaid dan??Op dezelfde manier als Frans??Moet ze zelf ook nog zaaien, maar heb helaas niet zoveel zaadjes dus moet het gelijk in 1 keer goed gaan. Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2012 Auteur Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb er geen plastic opgelegd, dat heb ik er overheen gespannen. En dan echt dagelijks kijken of de boel niet uitdroogt. Water geven met een plantenspuit.Je moet ze net zo zaaien als aardbeien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Simone Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 ok dank je ga ik ook een poging wagen Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
hansm Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb volgens mij twee weken geleden een artikel gelezen dat Stevia weer op de 'verboden' lijst komt. Ik ga even zoeken of ik dat nog terug kan vinden. wat is de reden hiervoor ? Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Kiemen gaat goed hier, de eerste keer binnen 3 dagen kiempje. Afgelopen donderdag avond weer een paar gezaaid, en gister avond zag ik al weer 3 kiemen.Op een schoteltje met een vochtig keukenrolletje en een folietje (met gaatjes) erover heen. Staat bij de peper en paprika, dus aardig warm. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 ik begrijp niet dat iedereen het wil planten zaaien, als het zo twijvelachtig is dat het op een verboden lijst komt,neem even aan dat het niet daarop komt omdat het zo gezond is om te gebruiken. Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Het is heel lang verboden geweest in NL. Andere landen gebruiken het al jaren maar ik denk dat het meer te maken heeft met het verdienen van geld. Suikerindustrie en al die 'fijne' middeltjes zoals aspartaan die erg slecht voor de gezondheid zijn en toch door onze overheid als 'veilig' bestempeld worden. Maar volgens mij komt het houden van zo'n plant niet op een rode lijst, zou dan gaan dat het niet commercieel gebruikt zou mogen worden denk ik.het is goedgekeurd...meestal zien ze daar niet snel vanaf. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Lijkt mij stug dat de nederlandse overheid mee werkt "met suikermaffia"" vindt ik altijdvan die overdreven theorieen ik zal straks even googlen hoe dat zit met stevia. @Edith ik snap het al er zijn zoveel tegenstanders als voorstanders dat je er geen wijs meer uit wordthoe het echt zit nuja lijkt mij bij normaal gebruiken niks aan de hand. Quote Players only love you when they're playing.
Malin Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Eh.. ik zag de afgelopen week bij de Jumbo suikerklonten gemaakt op basis van Stevia Echt illegaal lijkt het me toch weer niet. Bij carrefour (FR) hebben ze het al veel langer! Quote
dennislp Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 ik begrijp niet dat iedereen het wil planten zaaien, als het zo twijvelachtig is dat het op een verboden lijst komt,neem even aan dat het niet daarop komt omdat het zo gezond is om te gebruiken. Van die paar blaadjes zullen we niet dood gaan als het een twijfelgeval is... Hoogstens dan wanneer je te veel gebruikt.. Ach, dat is bij alles zo ;D Maar Stevia zaaien makkelijk? Ik had vorig jaar 30 (nieuw gekochte) zaadjes, op vochtige zaai en stek grond, met een lamp er bij en het op 26 graden... Niks ontkiemde.. Behalve 1 verdwaald tuinkers zaadje... Zal anders binnenkort me restje zaad op de aarde gooien binnen, is kijken of dat nog wat doet... Had 't al bijna weg gegooid. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2012 Auteur Geplaatst: 20 februari 2012 26 graden is ook wel erg veel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Misschien wel, misschien niet: Stevia rebaudiana is een kruidachtige vaste plant of struik afkomstig uit de hooglanden van Paraguay en delen van Argentinië en Brazilië, in een sub-tropisch klimaat met een gemiddelde temperatuur van 24 °C en vrij hoge vochtigheid en neerslag.Bron Palmvrienden.net Dan zou je toch zeggen dat 26 graden niet zo'n ramp zou zijn... Maar zal de zaai poging van binnenkort wel iets kouder proberen dan. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Rantje Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik denk dat het op de verwarming bij mij ook best warm is, en door het keukenpapiertje wat vrij nat is is het erg vochtig. Veel condens... Maar 't kiemt goed, op de site van Diana gelezen dat zij het beste resultaat had op bladdagen. Oudere zaden kiemen moeizamer maar het is zeker niet onmogelijk... Dit is de foto van het eerste kiempje...van die van 3 dagen terug heb ik nog geen foto's gemaakt Dat zijn 3 kiempjes met groene blaadjes en ik zag bij 3 andere zaden ook een mini worteltje...) Dus 6 aan het kiemen nu.... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Malin Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 @Rantje: ha, ik dacht eerst dat dat bruine dingetje een insekt was Ik zie trouwens wel vaker foto's van jou met een kiem op zo'n keukenrol - gebruik je deze methode voor alle zaadjes? Wat zijn de voor en nadelen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.