Ga naar inhoud

Frambozenplant en Japanse wijnbes, in de volle zon?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeiedag,

Ik had een vraag ik ben een beginner voor een frambozenplant(Rubus idaeus malling promise) en voor japanse wijnbes(Rubus Phoenicolasius).

Mogen ze allebei in de vlakke zon zitten de hele dag of niet? Ik heb een beetje bang dat ze gaan verdorren door de vlakke hete zon in mijn tuin.

Ik heb ze wel in een bloempot geplant omdat mijn grond niet zo geschikt is voor te planten.

Met vriendelijke groeten

Kevin

Geplaatst:

Hey, heb net ook een frambozenplan geplant.

Hier in zon - halfschaduw gezet, de plantjes gaan zeker niet dood gaan door te veel zon.

Maak anders effe een fototje van je plant? Wil ze eens vergelijken met de mijne.

Geplaatst:

Zon is uitstekend. Wat schaduw kan ook nog.

Voor uitdrogen hoef je, als ze zijn aangegaan, niet echt bang meer te zijn. Als ze net geplant zijn, moeten ze goede wortels maken...dan is wat extra gieten wel fijn bij droogte. Maar na een maand of 2 moeten ze toch op eigen wortels kunnen rondkomen.

Als je wilt zorgen dat de grond steeds wat vochtig blijft (ja, dat vinden ze beide lekker...vochtig en ook luchtig, dus niet kletsnat!) kun je compost toevoegen en/of een mulchlaag rond de struiken. Dat voorkomt verdamping en slaat vocht op, terwijl er toch zuurstof in de bodem kan. De voedingsstoffen daaruit (vooral de kalium) doet ze bovendien extra goed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Hey, heb net ook een frambozenplan geplant.

Hier in zon - halfschaduw gezet, de plantjes gaan zeker niet dood gaan door te veel zon.

Maak anders effe een fototje van je plant? Wil ze eens vergelijken met de mijne.

Ok, ik zal zeker mijn frambozenplant en mijn japanse wijnbes een foto trekken het zal wel voor morgen zijn.

Dan kunnen wij eens vergelijken

Geplaatst:
Zon is uitstekend. Wat schaduw kan ook nog.

Voor uitdrogen hoef je, als ze zijn aangegaan, niet echt bang meer te zijn. Als ze net geplant zijn, moeten ze goede wortels maken...dan is wat extra gieten wel fijn bij droogte. Maar na een maand of 2 moeten ze toch op eigen wortels kunnen rondkomen.

Als je wilt zorgen dat de grond steeds wat vochtig blijft (ja, dat vinden ze beide lekker...vochtig en ook luchtig, dus niet kletsnat!) kun je compost toevoegen en/of een mulchlaag rond de struiken. Dat voorkomt verdamping en slaat vocht op, terwijl er toch zuurstof in de bodem kan. De voedingsstoffen daaruit (vooral de kalium) doet ze bovendien extra goed.

Dus ik heb ze gezet in de tuin dat ze in de late voormiddag zon hebben tot de late namiddag zon.

Bij mij heb ik echter niet half schaduw momenten in mijn tuin.

Ik heb dus wel in nieuwe potgrond geplant daar zit al voor 1 maand compost in.

Mag er extra voedingstoffen bij gedaan worden? of is dit niet goed bij een frambozenplant en wijnbes.

En bij regenweer krijgen ze dus te veel water dan worden ze kletsnat, moet ik ze dan in een overdekte plaats zetten de plantjes of niet?

Geplaatst:
Dus ik heb ze gezet in de tuin dat ze in de late voormiddag zon hebben tot de late namiddag zon.

Bij mij heb ik echter niet half schaduw momenten in mijn tuin.

Lijkt me allemaal prima. (Half-schaduw betekent, dat er ca. de helft van de dag schaduw is en voor de rest zon op een plek).

Ik heb dus wel in nieuwe potgrond geplant daar zit al voor 1 maand compost in.

In potgrond is luxe Voor een moestuin vinden mensen dat nogal duur. Ze staan dus in een bak of pot? Dan moet je wel af en toe wat voeding geven over een tijdje. Tip daarvoor: af en toe enkele handjes koemestkorrels. (Compost = verteerd plantaardig materiaal, waarschijnlijk bedoel je in bovenstaand zinnetje "voeding") Of staan ze met de wortels in de volle grond? (Dan hebben ze ook wel wat voeding nodig een of twee keer per jaar, maar minder dan in een pot, de wortels kunnen zelf op zoek naar voedsel).

En bij regenweer krijgen ze dus te veel water dan worden ze kletsnat, moet ik ze dan in een overdekte plaats zetten de plantjes of niet?

Als dat water weg kan (de grond in, of bij een pot via bodemgaten) dan is het niet erg dat ze nat worden. Maar als het water echt blijft staan, dan zou je het beste voor afwatering zorgen. Eigenlijk kan geen enkele plant tegen natte voeten. Als het water weg kan, is regen geen enkel probleem....gratis water voor de planten + watervoorraad in de bodem die vochtig blijft.

Geplaatst:

Dus in mijn geval heb ik een bloempot dan moet ik koemestkorrels gebruiken. In welke periodes moet ik dan koemestkorrels geven? in mijn bloempotten zijn er drainage-gaten dus daar moet ik al echt geen zorgen maken en ook niet van de plaats waar de zon schijnt

Geplaatst:

Maak morgen maar eens een foto, zien we gelijk in wat voor maat pot ze staan. Mag een beste maat zijn voor een framboos.De pot in een overpot zetten helpt ook tegen een te grote hitte aan de wortels in de zomer.

Geplaatst:
Maak morgen maar eens een foto, zien we gelijk in wat voor maat pot ze staan. Mag een beste maat zijn voor een framboos.De pot in een overpot zetten helpt ook tegen een te grote hitte aan de wortels in de zomer.

Ze staan niet in al te grote bloempot voorlopig zitten ze in 10 liter pot geloof ik dus straks zal je foto's zien van mijn plantjes.

Geplaatst:

De fotoshoot van mijn plantjes staan erop. Het zijn maar jonge plantjes, het is maar een begin. Als de plantjes goed groeien en veel vruchten gaan geven zal ik er meer plantjes bijkopen

IMG2014032910571193861396087689.jpg

Japanse wijnbes

IMG2014032911014653961396087806.jpg

IMG2014032910572940711396087714.jpg

Frambozenplant

IMG2014032911001378351396087746.jpg

IMG2014032911003812451396087785.jpg

Geplaatst:
10 liter is wel weinig hoor! Als je de ruimte hebt zou ik ze groter zetten. Een framboos wortelt breed. Ik heb trouwens ook een wijnbes en een maling promise..

Ok, ik dacht aan een curverbox te kopen daar kan veel liters in en de wortels kunnen breed groeien + ik boor een paar gaten aan onderkant van de curverbox dan heb ik ook drainage gaten.

Ik vind het al duur voor een bloempot van 30 of 40 liters te kopen voor 1 plantje per bloempot is het nog niet de moeite.

Uw japanse wijnbes en de malling promise zitten die bij u ook in een bloempot?

Geplaatst:

Denk eerder aan een grote metselkuip (60 liter en meer) om deze beide soorten fruit in te telen....dan gaat het net. Zeker als je ook nog echt wat oogst wilt.

Omdat de planten nog jong zijn, kan het dit jaar nog wel met de wortelruimte, maar in het najaar moeten ze dan echt groter. Bovendien kunnen ze zich ook dit jaar al beter ontwikkelen als je ze nu nog overzet. Je weet toch dat een framboos 1,50 a 2,00 meter hoog wordt en dit jaar de scheuten gaat vormen waar ze volgend jaar op gaat dragen?Normaal laat je er daar ca. 6 van staan. De wijnbes wordt nog een stuk groter en moet ook nieuwe zijtakken verbetering: scheuten kunnen maken voor vruchten......

Bovendien is het een hele klus om in zo een kleine pot de planten in leven te houden. In droge en hete perioden moet je dan toch zeker 1 a 2 x per dag kunnen gieten. Vergeet je het dan een keer, dan is de kans groot dat de plant dood is of erg gauw ziek wordt.

Sorry....ik heb helaas geen beter nieuws voor je

Geplaatst:

Hoe maakt zo'n plant nieuwe scheuten? Gaan er (in het najaar?) gewoon in de omgeving van de stam nieuwe 'takken' groeien vanuit de grond?

Hopelijk krijg ik al wat frambozen dit jaar, al betwijfel ik het, want heb nog geen enkel blad.

Geplaatst:
Gaan er (in het najaar?) gewoon in de omgeving van de stam nieuwe 'takken' groeien vanuit de grond?

Ja. Het gaat precies zoals je beschrijft. Bij de framboos begint dat al wat in de zomer.

Zijn er zelfs nog geen bladknoppen of zwellingen te zien? Als je wilt controleren of je struik nog leeft, even met je nagel in stammetje kerven...is er groen te zien, dan is het okay.

Geplaatst:
Denk eerder aan een grote metselkuip (60 liter en meer) om deze beide soorten fruit in te telen....dan gaat het net. Zeker als je ook nog echt wat oogst wilt.

Omdat de planten nog jong zijn, kan het dit jaar nog wel met de wortelruimte, maar in het najaar moeten ze dan echt groter. Bovendien kunnen ze zich ook dit jaar al beter ontwikkelen als je ze nu nog overzet. Je weet toch dat een framboos 1,50 a 2,00 meter hoog wordt en dit jaar de scheuten gaat vormen waar ze volgend jaar op gaat dragen?Normaal laat je er daar ca. 6 van staan. De wijnbes wordt nog een stuk groter en moet ook nieuwe zijtakken verbetering: scheuten kunnen maken voor vruchten......

Bovendien is het een hele klus om in zo een kleine pot de planten in leven te houden. In droge en hete perioden moet je dan toch zeker 1 a 2 x per dag kunnen gieten. Vergeet je het dan een keer, dan is de kans groot dat de plant dood is of erg gauw ziek wordt.

Sorry....ik heb helaas geen beter nieuws voor je

Ok, nu weet ik ook hoeveel inhoud er nodig is om zo groot te laten groeien

Vandaag heb ik aanbind stokken gekocht voor ze aan te binden.

Maar ze zijn nog niet aangebonden omdat ik nog niet zeker was van mijn potten dus bedankt nog voor te laten weten.

Ik heb er gezien als opbergbox 80L voor 9€ dat is een koopje denk ik.

Als ik naar bloempotten ga kijken naar 60l of meer dat is een ander prijsklasse

Dus volgende week ga ik die opbergboxen van 80l halen en gaatjes inboren voor drainage.

En de wijnbes wordt die nog groter dan 2 meter of wordt de wijnbes in de breedte groter dan een framboos..

Ik had ook een idee ik weet niet zeker dat dit een goed idee is, de wijnbes kan ik ze in spiraal laten groeien of is dit 'niet done'

Geplaatst:

80 L klinkt beter inderdaad! Mijn malling promise staat in de volle grond en de wijnbes in een verhoogde border.

Een metselkuip van 60L is ongeveer 8-9€ in NL. Zwart of wit, rond of langwerpig en redelijk afgewerkt; mooier dan een curver box. Het oog wil ook wat..!

Mijn wijnbes us zo'n 5 meter breed geworden afgelopen zomer. Heb 'm als espalier aan een muur gebonden. Als je ze niet aanbindt wordt het een flinke warboel.

De malling promise is wat kleiner gebleven. 1.5 meter hoog en een meter breed. Na een paar jaar worden de scheuten steeds krachtiger en groter in aantal, trouwens. Zowel mijn wijnbes als malling promise zijn nu twee jaar oud.

Als je de spiraal groot genoeg maakt kan t denk ik wel. Er moet een goede lucht circulatie zijn rond de takken. Zo droogt het fruit sneller op na regen en rijpen ze beter door meer zonlicht. Als het vochtig blijft krijg je rot en schimmels.

Bzzzz...

Geplaatst:

maar vooral , die metserskuip kan tegen de zon. tegen stoten , enz ...

die curverboxen zullen veel te snel versleten zijn , dat plastiek kan niet tegen weersomstandigheden.

Geplaatst: (aangepast)

Oei dat zier er niet goed uit. Is dit de enige tak die er aan zit? Het kan zijn dat dit een oude tak is die al gedragen heeft. Daarna sterven takken namelijk af. Ik weet niet of tweejarig hou nog knoppen heeft, maar misschien weet iemand anders dat.

In een zomer en lente als deze zouden die knoppen al lang en breed uitgelopen moeten zijn volgens mij..

maar vooral , die metserskuip kan tegen de zon. tegen stoten , enz ...

die curverboxen zullen veel te snel versleten zijn , dat plastiek kan niet tegen weersomstandigheden.

Ook dat natuurlijk.

aangepast door Gast

Bzzzz...

Geplaatst:

Maar is het niet abnormaal dat hij nogal bruin is? Onderaan wel nog wat groen.

Gewoon wachten en hopen dat die leeft dan maar.

Geplaatst:

Maar is het niet abnormaal dat hij nogal bruin is? Onderaan wel nog wat groen.

Gewoon wachten en hopen dat die leeft dan maar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...