Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaden komen niet op?

suus76

Recommended Posts

Hoi

Sinds afgelopen September hebben wij een volkstuintje kunnen huren en twee weken geleden hebben wij onze glazen kas geleverd gekregen. We zijn toen ook volop gaan voorzaaien. Ik heb echter wel een vraag met betrekking tot een aantal zaken.

Ruim 1 week geleden heb ik tuinbonen, acht soorten pompoen, en diverse soorten pepers en tomaten gezaaid, en er komt niets boven. Doe ik iets verkeerd of moet ik meer geduld hebben?

De bietjes komen wel al op, zo ook mijn sugar snaps maar van de pompoenen of tomaten/peperzaden is nog geen enkele sprake van een kiemplantje.

Binnen 1 week is voor meeste zaden bereikbaar alleen als je perfecte omstandigheden heeft. Dat kunnen meeste hobbytuiniers niet bereiken zonder warmtemat enz. Gewoon afwachten dus. Meestal is alles binnen 3 weken op, als je dan nog iets mist kun je kiemtijd op internet opzoeken en/of opnieuw zaaien. Sommige zaden hebben zelfs een maand nodig. Mijn Wisteria (een klimplant) had bijna 2 maanden nodig om te kiemen

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik heb alleen een foutje gemaakt met mijn pompoenen, die heb ik juist allemaal plat neergelegd, ik had daar wat over gelezen.. en heb dus juist gedaan wat niet moest.

De zaaibakjes staan in mijn kas, ik denk dat het daar s'nachts een graadje of 15 is, en overdag stukken warmer, ik denk rond de 30 graden.

Ik zou geloof ik toch wel de tomaten en de pepers binnen opnieuw voorzaaien, die gaan denk ik niet kiemen in een kas die 's nachts nog flink afkoelt. Als je rechtsboven de zoekfunctie gebruikt, bijvoorbeeld 'kiemtemperatuur pepers', dan kun je veel informatie vinden.

Reuze grappig verhaal wordt dit. Inmiddels zijn mijn pepertjes ( op een enkeling na) allemaal gekiemd, zo ook de tomaatjes , en al mijn andere voorgezaaide groenten. De groene courgette bleef echter uit, alsmede een tweetal pompoensoorten. Vandaag heb ik met een stokje de bakjes voorzichtig omgewoeld, en wat bleek... ik had er niets in gestopt. Hoe stom kun je zijn