Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft er iemand een tamme kastanje? En hoe bevalt deze? Ik zit eraan te denken om een tamme kastanje te poten. Hoe ben je eraan gekomen? Via een zaailing of toch via de kweker?

Geplaatst:

Ik heb vorig voorjaar de veredelde tamme kastanje Lyon aangeschaft bij fruittuin.com.

Dit schijnt een heel productief soort te zijn. Ik hoop dit jaar al enkele kastanjes te krijgen.

Een zaailing is veel goedkoper in aanschaf maar dan moet je engelen geduld hebben (10 jaar) eer je wat kan oogsten.

Beter dan wat meer investeren in de aanschaf is mijn mening.

Geplaatst:

Bij ons staan 2 tamme kastanje bomen .

Soort weet ik niet ,ze zijn zeker al 30 jaar oud, stonden al hier toen ik hier kwam wonen.

De kastanjes zijn stukken kleiner dan de tamme kastanjes die ik bij de groenteboer zie liggen. Wel heerlijk van smaak maar een heel gepeuter voor je wat te eten hebt. Ik pof ze 's winters bij een vuurtje buiten of kook ze voor b.v. in de pompoensoep, heerlijk.

Zet ze wel op een plek waar je niet wilt zitten of veel loopt.

De honden hier mijden in de herfst altijd de plek van de tamme kastanje, er valt nogal eens een scherp projectiel naar beneden en het gras ligt bezaaid met venijnig stekelige schillen.

Geplaatst:

Ik heb twee tamme kastanjes gezet, twee cultivars, De Lyon en Marigoule. Het nadeel van deze cultivars is wel dat ze niet zelfbestuivend zijn, en je dus intrinsiek een tweede kastanjeboom in de buurt moet hebben. Ze zijn vier jaar geleden geplant, en leveren nu al een kleine oogst op (30-40 kastanjes per boom). En die kastanjes zijn van een behoorlijk formaat

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier staat ook een hele oude tamme kastanje van de vorige bewoner van ons huis. Ras onbekend bij mij, leeftijd helaas ook. Wat ik wel weet: Prachtige boom, manshoog en produceert ieder jaar braaf kilo's en kilo's kastanjes. Heerlijk uit het vuistje, in de stamppot, of gepoft met boter en suiker. Ja, ik ben erg tevreden!

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Zaailing heb ik wel! Voor je mocht je die willen maar dat kan het beste in nov-dec

Stuur maar een pb ze zijn nu 50 cm en 1x verplant voor de kluit

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...