Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eetbare tuin (potager garden)

Herbivora

Recommended Posts

Ik wil graag bij ons nieuwe huis een eetbare tuin maken die wel sierwaarde heeft, en misschien niet zo zeer herkenbaar als eetbare tuin. Hebben jullie goede ideeën wat voor soort planten ik kan gebruiken hiervoor?

Ik heb het boek van Alice Fowler al, ze heeft een prachtige eetbare achtertuin opgezet, maar vind het zelf best lastig, om het er natuurlijk en mooi uit te laten zien. En hoe herken je je eetbare planten tussen het onkruid als je niet alles in rijtjes heb staan?

Goed plan, ben ik ook aan het uitvogelen. Maar goed, ik vind rode kool an sich al sierwaarde hebben Voor mij zit het mooie vooral in de variatie aan (blad)vormen en kleuren.

Hier een lijstje eetbare en sierlijke planten (vind ik dan):

Bloedzuring

Oostindische kers

Palmkool

Courgette (mooie ingesneden bladeren)

Pepers (iets voor in pot?)

Zonnebloem (vooral voor de sier)

Komkommerkruid

Goudsbloem

Sla in allerlei kleuren

Bieslook (bloeit ook leuk)

Pronkbonen

Aardbeien (er zijn ook rozebloeiende bijv.)

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

En hoe herken je je eetbare planten tussen het onkruid als je niet alles in rijtjes heb staan?

Wij tuinieren dit jaar voor het eerst en herkennen dus de meeste zaailingen ook nog lang niet. Terwijl we wel een 'chaostuin' (alles door elkaar) maken. Dit jaar probeer ik dus maar zo veel mogelijk binnen voor te zaaien, zodat ik voortaan weet hoe alle groentes er uit zien en ik ze in het vervolg kan onderscheiden van onkruid. De dingen die ik niet binnen kan voorzaaien doe ik gewoon in de tuin, en dan zet ik er een sateprikkertje bij. Je zou trouwens ook kunnen denken aan mulchen om onkruid te onderdrukken!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Een Artisjok is érg mooi. Is als het ware een grote distel. Heeft grijzig blad ipv het standaard groen.

2_cf2fbaddce0705c23f5080614dfc3d302120cf94.jpg

Verder vind ik de japanse wijnbes ook mooi, met rode takken en frisgroen blad. Moet je wel in toom houden want hij groeit als een malle.

Japanse_Wijnbes_stekels_cu.jpg

Pepers zijn al genoemd zie ik. Van de paprika's zijn zeker de chocolade varianten decoratief. De meeste kruiden zijn ook heel mooi. Bijvoorbeeld rozemarijn en tijm.

Bzzzz...

Ja dat is een goed idee.

En hoe doen jullie het kwa uitdenken war alles komt? Gewoon lukraak door elkaar heen of..?

Ik heb ook een paar stukken waar alles maar door elkaar mag groeien maar ik let er wel op dat de planten die groot worden achteraan staan ten opzichte van de zon en de kleintjes voor. Eventueel kunnen planten die wat schaduw kunnen hebben wel achter/tussen de hoge planten.

In mijn rommelbed staat bijvoorbeeld andijvie, tomatillo, turkse raket, kaasjeskruid, 2 muntsoorten en een rijtje uien langs de rand.

Ook een mooie om te hebben is rode melde, een prachtige kleur en erg lekker! Wel groot, dus achteraan zetten dan.

Rode Tuinmelde inderdaad prachtig voor de sier (en eetbaar).

Ook mooi is de Shiso, Perilla...

En Palmkool heeft ook een grote sierwaarde. En de stronken van vorig jaar staan bij mij nu prachtig te bloeien.

Een aan te raden website hiervoor is pfaf.org

Je hebt er een database met heel veel zoekcriteria dus je vind er vast interessante planten! Een aan te raden boek voor als je eens iets anders wil proberen is "james nieuwe eetbare tuin". Het staat vol met planten die je hierkan kweken maar minder gekend zijn (quinoa, asperge erwt, tomatillo,...). Ook een heleboel vaste planten staan erin.

Ja dat is een goed idee.

En hoe doen jullie het kwa uitdenken war alles komt? Gewoon lukraak door elkaar heen of..?

wij doen alles echt lukraak door elkaar heen ja! Op het moment dat ik iets plant of zaai kijk ik gewoon waar het me op dat moment het beste bij de plant lijkt passen. Wel houd ik natuurlijk rekening met zon; hoge dingen meer achteraan. En ik houd een beetje rekening met de duur dat een plant staat en hoe vaak je er bij moet. Bijvoorbeeld een broccoli staat gewoon een poos, dus die gaat meer achteraan. Chinese bieslook of courgette oogst je doorlopend van, dus dat moet goed bereikbaar zijn.

Ik probeer verder ook wel een beetje te letten op dingen als bladvorm-, en kleur (zie http://blog.natuurlijkemoestuin.be/4-basisprincipes-om-alles-probleemloos-te-combineren-in-de-natuurlijke-moestuin/), maar omdat ons tuintje maar 14 vierkante meter is geloof ik niet dat ik daar echt heel erg op hoef te letten - als ik alles gewoon random door elkaar zet zal dat al snel goed zijn hoop ik! Maargoed, zoals gezegd is dit pas ons eerste jaar dat we een moestuin hebben, dus ik kan pas over een half jaar zeggen of deze methode goed werkt!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop