Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Help, wat is dit op mijn appelboom?

Featured Replies

Geplaatst:

Zolang als ik m heb al (3 jaar) komt er elk voorjaar op de uiterste bladeren een witte waas, die aanvoelt als poedersuiker en onder en boven zit. Dit verspreid zich in de tijd over alle bladeren. Hij heeft ook nog nooit gebloeid.image97491396888267.jpgimage18881396888274.jpgimage43521396888282.jpg

Geplaatst:

Dat is meeldauw (witziekte)

Gans die top wegsnijden , zeker 10cm (net boven de zijtak eronder afsnijden). als je dit goed en regelmatig doet , zal je de besmetting wel kunnen stoppen normaal.

Welk ras is dit ? slecht ras blijkbaar voor in de hobby-tuin.

Of is het een appel die je zelf gezaaid hebt misschien , indien dat geval , smijt hem maar weg , ben je niets mee dan.

aangepast door Gast

Geplaatst:

echte meeldauw: linkje

Geplaatst:

Lijkt mij ook meeldauw ik zou hem rooien en een ecolette plaatsten

Geplaatst:
  • Auteur

Oh de grap is dus dat het een ecolette zou moeten zijn!

Ik ga de tips volgen en hopen dat het nog wat wordt! Bedankt!'

Geplaatst:

Eco-rassen zijn ook niet heilig; ze zijn minder gevoelig maar als een boom het echt niet naar z'n zin heeft zal hij alsnog meeldauw krijgen. Een boom rooien omdat hij één keer meeldauw heeft gehad gaat een beetje ver als je het mij vraagt. Maar ach.. zulke gedachten zijn alleen maar goed voor ons fruitbomenverkopers

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ik heb een paar weken geleden ook een appelboompje geplant: een Elstar.

Deze bloeide al mooi maar nu zijn de bloemen en de bladeren verdort.

Ik zie niet een witte waas over de bladeren. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Frank, heb je tips die ik kan volgen om mijn boompje gelukkiger te maken?

Hij staat nu in mijn achtertuin aan de zuidkant, misschien is het daar te heet? Het is daar bij 13 graden buiten al 20 graden ofzo.

Is het een idee om hem te verplaatsen naar de voorkant, waar halfschaduw is? Of kan ik iets doen aan de bodem wellicht?

Het liefst spaar ik mijn boom, rooien is echt geen optie ik wil hem oplappen!

Geplaatst:

@ Jessica0502. Misschien een foto plaatsen ? of meerdere liever.

En dat zou ik topicstarter ook willen vragen; kun je een wat meer overzichts-foto plaatsen, hoe of de boom er in zijn geheel uitziet, en hoe zijn standplaats is ?

Het wit in een boom, is toch geen reden om gelijk de boom te moeten rooien ?

Veelal een kwestie van standplaats. Niet zo zeer te warm hoor, maar wel vaak een oorzaak in stilstaande lucht; weinig doorluchting. Bevattelijkheid van het soortje is ook mede pepalend natuurlijk , maar ik heb meerdere soorten staan en heb echt nergens last van ( althans niet van meeldauw )

Weet je trouwens welk appeltje het is ?

Geplaatst:
  • Auteur

Als het goed is is het een ecolette. Ik heb net alles wat besmet was weggehaald, dus die foto zal niet veel meer zeggen! Maar het zat vooral op de uiterste bladeren, en bij sommige takken op meerdere. Hij staat in een border tegen de schutting (20cm er vanaf, schutting heeft kieren) in de tuin op t zuiden. Is wel echt n warme tuin(veel tegels), tomaten en aubergine etc groeien hier fantastisch zonder enige bescherming. Hij heeft t al vanaf t eerste jaar, maar dit jaar ging pas t knopje om bij mij dat ik er misschien eens wat mee moest:p (jaar 3). Tis n laagstam leiboom. De aangetaste bladeren gaan ook opkrullen na enige tijd.

Geplaatst:

Nou, een foto helpt in zoverre, dat het een totaal beeld kan geven van jouw situatie.

We hebben natuurlijk nu 2 weken van hoge temperaturen achter de rug. Stilstaande lucht. hoge luchtvochtigheid. In een stadstuin ( woonwijk, nieuwbouw-wijk-tuintjes) is het al gauw erg beschut en kan je inderdaad extra snel last hebben van stilstaande lucht. Schimmels hebben het dan wat makkelijker. Zo dicht tegen een schutting is ook minder denk ik, tenzij je hem heel open als leiboom snoeit. Warmte kan een appel goed hebben hoor, daar ligt het niet direct aan. Misschien is de schutting aan een zijde zo geplaatst op de zon, dat er maar een paar uur volle zon op valt ? Net op het heetst van de dag ? Ik weet het niet natuurlijk , maar een schutting zo dicht op een boom, maakt dat de boom als de schutting niet op noord staat, de boom dus maar weinig volle zon pakt. Ook niet bevordelijk. Dat je boom helemaal geen bloemen aanmaakt is op zich ook vreemd, dat moet ook ergens aan liggen.

Kortom; jawel. een overzichtsfoto zou wel zinnig zijn.

Geplaatst:

en ik wat tips..

je kunt preventief spuiten met heermoesthee

je kunt de boom wat vochtig houden met water, echte meeldauw is daar niet blij mee

je kunt curatief spuiten met wat spuitzwavel

Geplaatst:

Als je teveel topjes en bladeren moet wegplukken om de aantasting onder controle te houden , en je geen bezwaar hebt tegen een fungicide , kun je Bayfidan Special (Bayer) gebruiken . Voor witziekte in appels is maar een heel lichte concentratie nodig en het werkt goed bij dit probleem , zowel preventief als curatief.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry voor mijn trage reactie, ik ben ziek geweest. Ik heb de aangetaste punten ruim weggehaald, en sindsdien geen aantasting meer kunnen ontdekken! Ik hoop dat het daarmee opgelost is. Alsnog ga ik de boom eind dit jaar verplaatsen, want gezien de ziekte en het niet bloeien geloof ik niet dat hij het naar Ijn zin heeft. De afwatering lijkt in orde (er blijft geen water staan), maar wellicht is de structuur wel wat compact. Het is zandgrond, maar in een smal perkje waarnaast betegeld is en dus ooit flink aangestampt. Bedankt voor alle reacties!!

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hmmm..hier exact hetzelfde probleem. Zojuist ook de aangetaste punten weggehaald. Hoop dat dit afdoende is.

Geplaatst:

in mijn boek over leifruitbomen staat dat appels(uitgezonderd witte wintercalville) niet van muren of schuttingen houden omdat daar inderdaad de lucht stilstaat en er een grotere kans op schimmels,een appel kan beter aan draden in de openlucht gekweekt worden,ik zou de appel inderdaad verplaatsen en op de plaats waar de appel stond een peer plaatsen,die houden van warme muren en schuttingen,dan worden ze heerlijk sappig en zoet

Geplaatst:

Volledig mee eens: daarom vind je maar weinig appels in zuidelijke streken: ze houden niet van warmte. Peren daarentegen wel. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar grosso modo kan je appelbomen maar beter in "luchtige" omstandigheden planten. Ze drogen dan beter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.