Ga naar inhoud

Mijn bieslook en knoflook bieslook kiemen niet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb twee keer fijne bieslook gezaaid en een keer knoflook bieslook maar geen van beide zijn gekiemd. Wat doe ik fout. Ik heb eerst in een bakje gezaaid (doorzichtige bakje van de tuincentrum mee geleverd)

daarna heb ik geprobeerd in een kweek bakje met automatische bewatering. Maar niks komt uit....

Geplaatst:

Wat ik zelf ervaren heb met het kiemen van die soorten (vooral de knoflookbieslook) is dat je ze het beste buiten kunt zetten.

Daarnaast kan het (erg) lang duren voordat ze gekiemd zijn (meer dan 2 weken) en groeien ze in het begin erg langzaam.

Heb je de ruimte ervoor, dan zou ik ze gewoon buiten zaaien en minimaal een maand laten staan

Ook is het zaad van allium (alle looksoorten) na een jaar al veel minder kiemkrachtig, heb je dus wel vers zaad?

Geplaatst:

Dat is ook mijn ervaring. Zaad van "knoflookbieslook" blijft niet heel lang kiemkrachtig. Dit jaar ging het zaaien binnen (zoals uien en prei) op zich goed. Maar de plantjes die zich blijkbaar spontaan buiten uitgezaaid hebben winnen op alle fronten van wat ik probeer te kweken. Ze zijn al veel groter en bovendien krachtiger en sterker.

Ik denk dat de beste manier is, om zaad direct op een onkruidvrij plekje te zaaien, als het rijp is in augustus/september. De natuur doet, met een beetje geluk, de rest.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb ze gezaaid in de kas in potjes. Daar is het overdag vrij warm (ik lucht goed, dus niet heet), en 's nachts vrij koud. En ze komen allemaal (denk ik dan) op.

De Mammoth prei doet het in de kas ook beter dan binnen in de vensterbank. Van die in de vensterbank kwam er maar 1 op, in de kas nu AL 2

Ui-achtigen zijn gewoon niet heel snel met kiemen.

Geplaatst:

Jarno...ja deze heb ik afgelopen februari pas gekocht, zijn biologische zaden..wel staat vermeld tht 2014.

Maar tot mijn verbazing heb ik vanochtend ontdekt dat drie sprietjes uitkomen Dus ik heb HOOP

Geplaatst:

Ik heb knoflook bieslook, fijne en breedbladige gezaaid.

Ze zijn binnen de week ontkiemd, binnen in potjes met goed vochtige potgrond.

De eerste dagen heb ik er een warmtemat onder gezet.

Nadat er genoeg waren ontkiemd heb ik ze in de serre gezet.

Veel van de zaadomhulsels blijven wel op de stengeltjes zitten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Bieslook strooi ik slechts op de aarde en dat gaat heel goed. Ik druk het ook niet aan. Dat doe ik ook met o.a. de prei en andere ui-achtigen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bieslook heb ik ook slechts uitgestrooid op de aarde, beetje gehusseld met mijn handen en met de platte hand zachtjes aangedrukt. Sindsdien zaai ik geen bieslook meer maar scheur de plantjes om ze te vernieuwen en te vermeerderen. Ze zijn niet kapot te krijgen. In een plaatselijk restaurant hebben ze er heel veel van nodig, dus ik kan het ruime overschot volop kwijt.

Geplaatst:

Ik heb nooit moeite gehad met bieslook en ik doe niks speciaals. Het groeit als gras en deze lente kwam het want zichzelf terug (buiten in een pot). Mijn knoflookbieslook kiemde binnen 2 weken (zaden uit BoerenBond) en volgens mij is hij de snelst groeiende kruid deze jaar na koriander en munt. De hele pot zit vol en vandaag verhuis ik hem naar de kas. Misschien volgende weekend naar volle grond

Ik denk je heeft gewoon slechte of oude zaden. Je kunt hem ook in een pot kopen, als kweken niet lukt. Kijk naar http://puur-aroma.com/ voor verkooppunten. Ik heb een paar kruiden van deze merk en ze doen het zeer goed. Ik kan dit merk meestal in Hornbach kopen.

En je bent niet de enige met slechte zaden. Ik heb een triopack zaden uit Lidl: in 1 zak bonenkruid, dille en peterselie (?). In ieder geval die dille komt niet boven...wel een makkelijke kruid, maar ik zaai en zaai en nog steeds niks. Andere twee kwamen wel snel boven, maar dille heb ik zelfs in de winkels niet gezien. Misschien heb ik deze jaar dus geen dille maar ik blijf proberen. Gisteren NOG een keer opnieuw gezaaid.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Mijn bieslook knalt de pot uit. Mijn truuk: Ik pak plastic koffiebekertjes maak er in de onderkant een gaatje in. Vul ze met potgrond, zet ze in een kweekbakje met deksel (5 rijtjes van 3 bekertjes). Ik giet geen water op de aarde maar doe water in de kweekbak - halve centimer. Elke dag hou ik die waterstand in de gaten. Ondertussen stond/staat het kweekkasje voor het raam binnen en let it grow... (broei, broei, broei) Met een kleine week komt het eerste "gras" tevoorschijn.

Op een gegeven moment heb ik het kweekkastje zonder deksel buiten gezet en nu is alles gepoot op de plaats van bestemming. Ik knip de jonge bieslook regelmatig af, maar vanaf het 2 jaar is het volop oogsten

Succes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...