Jump to content

Featured Replies

Posted

Nu de eerste asperges weer boven de grond staan komt er een ieder jaar terugkerende vraag weer boven..waarmee steek ik de asperges af.

Tot nu toe had ik een oud schepje met een omgekrulde rand + mes, maar ik denk erover om dit jaar eens een echt mes aan te schaffen. Kijk ik op internet naar afbeeldingen zie ik verschillende snij en steekmessen.

Welke gebruiken jullie, en bevalt hij goed?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik teel al enkele jaren geen asperges meer maar indertijd gebruikte ik een mes zoals op de foto. Het beviel goed maar ik moet wel zeggen dat ik nooit een ander type mes heb geprobeerd.

aspergemes41801397120208.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• Author

Dank je wel Frans. En je kon er diep mee komen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

lijkt me een origineel asperge mes zelf maken of kopen volgens mij hebben ze bij de boerenbond/ wellkoop zijn dacht ik niet goedkoop.

+/- 15 euro lengte +/- 40 cm

@appelvrouw

Zoals Spike al aangaf zijn die dingen ongeveer 40 cm en dat is lang genoeg , tenminste voor de manier waarop ik asperges stak (en dat is denk ik de gangbare manier). Ik neem aan dat jouw asperges op ruggen staan ? Zodra zo'n stengel zijn kopje liet zien maakte ik hem met mijn handen gedeeltelijk vrij en stak het mes langs de stengel naar beneden om hem daar door te steken. M.b.v. van een metseltroffel bracht ik na de oogst de rug weer terug in de oude toestand.

Oef... heb je een speciaal mes nodig om asperges te steken? (Waar ben ik aan begonnen... dit jaar voor het eerst asperges gezaaid... hihi).

Steek je ze dan zó diep onder de grond, dat een gewoon mes te kort is?

Ik dacht dat je voornamelijk het boven de grond stekende deel afstak, en misschien een klein stukje van wat onder de grond zit? (Bij groene asperges dan tenminste...)

Het gaat dan ook om het steken van asperges op ruggen bio-fee op de wijze zoals dat hier professioneel gebeurt.

Aspergesteken199291397221632.jpg