Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

geleide fruitbomen

lorre

Recommended Posts

Beste,

We zouden lang een betonnen muur fruit boompjes willen leiden, maar ter komt ook een pad langs de muur om naar het tuinhuis te gaan. Maar men vraag is nu hoe ver van de muur moet ik rekenen voor de bomen. Ik zou het pad een meter breed willen hebben + nog eens de dikte van de boompjes erbij. Ik denk vermits ze geleid zijn ze minder plaats nemen ten opzichte van een gewone laagstam. Als ik van de muur 1,3m neem heb ik dan nog genoeg vrije ruimte ?

Ist vandage ni tis vo morge

Begrijp ik uit je openingspost dat je bedoeld: 1.30m inclusief de breedte van je pad ?

Of bedoel je dat de boompjes 1.30m aan ruimte hebben ?

Die laatste is zeker ruim zat ja, wat Frank al zei. Heb je echter maar 30 cm, is het erg krap aan. Ik zou voor een mooi ( 20-30cm van de muur staande leiboom ( de wortelkluit liever wat verder van de muur, dus ietsje schuin geplaatst ) geleide boom minimaal 50-60 cm nemen. Misschien dat het met 40 ook wel lukt. De gesteltakken ( horizontalen ) moet je denk ik wel 20cm van de muur af houden ongeveer. Ik heb wel eens leiperen gezien tegen een huis aan, die dichter op de muur stonden. Als je ze heel mooi en strak weet te leiden , kun je wellicht iets minimaler gaan.