Dieuwke Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Vorig jaar heb ik twee azaleas (azalea japonica) geplant. Beide bloeiden mooi en groeiden ook goed. Nu staat één van de twee naast een grote braam, waardoor ik hem in de zomer relatief veel water moet geven. Nou is het zo dat ik vorig jaar in de zomer 4 weken weg ben geweest en mijn zwager mijn plantjes water zou geven. Helaas is dat niet zoveel gebeurd, waardoor één van de twee azaleas nogal verdroogd en zo goed als dood was. Nu staat er eentje vol in de bloei, en de andere niet. De verdroogde azalea heeft op sommige plekken wel weer blad gekregen maar ziet er nogal triest uit. Hierbij een foto: En ter vergelijking een foto van de andere azalea: Is er nog iets wat ik kan doen om te zorgen dat de verdroogde azalea ooit ook weer mooi in de bloei staat? Quote
hoekman Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Een azalea heeft zure grond nodig. En zeker geen leidingwater met kalk.Wil je hem redden zul je hem moeten verplanten naar een stuk waar niet wordt gewaterd. Quote
Bit Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Of gewoon nu een nieuwe kopen op de markt ? Zo een maatje kost hier op de plantjesmarkt rond de 3,- En inderdaad: geen leidingwater geven als de nieuwe staat. Proberen deze zielepoot op te lappen is wel een heel gedoe. Het kán natuurlijk wel, maar of dat de moeite waard is ? Quote
Dieuwke Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 Bedankt voor de tips! Ik woon aan het water en water altijd met water uit de gracht. Bij mn andere plantjes, waaronder de andere azalea, levert dat nooit problemen op.. Maar niet met leidingwater in ieder geval. As vrijdag is de plantenmarkt bij ons, ik denk dat ik dan inderdaad toch maar een nieuwe meeneem.. Quote
jokat Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 misschien niet van toepassing, maar toch even vermelden : zo'n bruinverkleuring is evt. ook tgv vrieskou in de winter ?Japonica's zijn vorstgevoelig, mollis minder. Quote
Dieuwke Geplaatst: 20 april 2014 Auteur Geplaatst: 20 april 2014 Denk niet dat dat het is, deze zag er voor de winter al zo uit Toch bedankt! Quote
rorror Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 Zijn er mensen met verstand van azalea's? Vorig voorjaar enorm mooi gebloeid. Bloemen meteen weggehaald toen deze uitgebloeid was. Heeft in de hittegolf buiten gestaan. Eind van de zomer zag deze er al zo uit, en is er niet slechter uitgaan zien sindsdien. Laat ook geen enkel blad vallen. Vandaag aan inspecteren of ik nieuwe knoppen kon vinden voor bloei of blad. Maar helaas niks te zien. Dez zou rond eind april/mei moeten gaan bloeien. Regenwater heb ik niet beschrikbaar,behalve de buitjes die vallen dan. Als dit door leidingwater komt, hoe krijg ik dat zuurder? Tips iemand? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 (aangepast) Het verstand dat ik heb van Azalea's: wortelt oppervlakkig, kan niet tegen droogte. Misschien heeft hij een grotere pot nodig. Ik denk dat het ook een plant is die veel voeding nodig heeft, want dat is meestal zo bij dit soort bosplanten. En ik heb zelf ervaren dat de wortels heel snel verhouten. Ik heb één azalea in de tuin die zich al jaren niet ontwikkelt. Ik heb hem nu verplaatst en ik zag dat de wortels rondgedraaid zitten in de vorm van het oorspronkelijke potje van 10 cm. Helemaal verhout. Ik heb wortelsnoei gedaan en hij lijkt dat te hebben overleefd. Edit: leidingwater krijg je zuurder door azijn, citroensap, citroenzuur, cola, fanta etc. toe te voegen. Maar zonder ph-papier wordt het moeilijk om de zuurgraad te checken. Je kan misschien met rode kool checken of water blauw (kalk) of rood (zuur) wordt, dat doe ik ook wel eens. Water eerst aanzuren, dan een klein beetje nemen in een smal hoog glas, wat rode koolsap erin doen en dan van bovenaf erin kijken of het niet blauw kleurt. 3 april 2021 aangepast door fre3ke 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 4 april 2021 Geplaatst: 4 april 2021 Japanse Azalea's zijn in principe planten voor de halfschaduw: 's morgens zon, 's middags schaduw of gefilterd zonlicht. Dit geldt zeker voor de laatste jaren waarin we zomers hebben gehad met hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid. De meeste leden van de heidefamilie (hier behoort azalea ook toe) houden van koele wortels. In een pot worden in de volle zon de wortels veel te warm en sterven dan gedeeltelijk af. Ook zie je dat de wortels in een pot naar de koele kant gaan groeien. De belangrijkste doodsoorzaak / kwijnoorzaak bij azalea's en rhododendrons is Phytophthora. Dit is een vorm van wortelrot die vooral optreedt als de drainage niet goed is of als er overmatig water wordt gegeven. Bij azalea's die in pot worden gehouden altijd een eersteklas potgrond gebruiken (dat is dus doorgaans niet de meuk die je in een tuincentrum kunt kopen) die een goede verhouding heeft tussen drainage en watervasthoudend vermogen. Verder zorgen dat er voldoende gaten in de pot zitten zodat overtollig water goed weg kan. Phytophthora bij rhododendrons en azalea's is goed te herkennen aan de wortels: bij een aantasting zijn de wortels donkerbruin tot zwartbruin, bij gezonde planten zie je witte kiemwortels, oudere gezonde wortels zijn licht bruin. 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 Het zou ook een aantasting kunnen zijn door topmijt (Oligonychus ilicis). Bij een ernstige aantasting wordt het blad roestkleurig. Is lastig bestrijden. Quote
rorror Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 @fre3ke Ik heb PH test papier gekocht. * PH water uit de kraan is 7.5 * Met het kraanwater, water gegeven, en de afloop van het water uit de pot is 6.5 * Een snuifje oxaalzuur op een gieter water van 1,5l, maakte het water 5.5 * De afloop van het water is nu ongeveer 5.0, voor azalea 5.0 a 5.5. Dus dat lijkt nu goed. Ik zal dus de komende tijd in het voorjaar het kraanwater verzuren voor de azalea. @Brabantse Tuinprins Op 4-4-2021 om 11:07, Brabantse Tuinprins zei: Japanse Azalea's zijn in principe planten voor de halfschaduw: 's morgens zon, 's middags schaduw of gefilterd zonlicht. Heb besloten een schaduw net/doek te gaan plaatnsen / gebruiken voor een deel van de planten tijdens de zomer. Voor de Azalea, Japanse Esdoorns, en wat andere gevoelige planten in pot. Op 5-4-2021 om 09:09, Brabantse Tuinprins zei: topmijt (Oligonychus ilicis) Dat is een goeie, die rode mijten zie ik elke zomer over de tegels hollen. Zijn rap ook. 60cm halen ze zo in een sec of 20. Met het bekende rode streepje als je ze dood wrijft. Maar uit welke planten ze komen geen idee, heb ze nog nooit op de planten zelf gezien. Volgens mij als een plant gezond is groeit ie wel over een mijten plaag heen, maar als deze al ongezond is, dan zal die er meer last van hebben? Rode mijten houden die net als spint niet van water? Dus in de zomer wat vaker sproeien? Of werkt dat niet? Wat betreft de grond, het is de zelfde grond waar de azalea in geleverd was. Als deze plant het overleefd, zal ik hem volgend jaar gaan verpotten naar kanuma substraat. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Vandaag de azalea bekeken of deze aan het opknappen is. Ik zie wat nieuw knopjes verscheinen tussen het oude blad. Dus heb voorzichtig aan hoop dat het goed gaat komen deze zomer, nu ik de zuurgraad verhoogt hebt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 (aangepast) Update, 1 maand later na toevoeging van oxaalzuur; Plant lijkt over het algemeen wat groener dan de foto's hierboven. Nieuwe groei punten te zien: Tevens wat roze bloemknoppen die aan het zwellen zijn. Als ik deze zomer de plant goed tegen de zon bescherm en de ph waarde in de gaten hou, hoop ik dat de plant in 2022 er weer mooi uit ziet! 24 mei 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 3 juni 2021 Geplaatst: 3 juni 2021 Plant begint geheel groener te worden ook oud blad lijkt het. Vergelijk het maar eens van de eerste foto van hierboven in het topic. De gehele oranje gloed is verdwenen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Nog een update maandje later; Heel tevreden met het herstel! 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.