impy101 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hallo, Sorry voor de zoveelste topic... Ik vroeg mij af wat ik zometeen het beste kan doen zodra het tijd is om alles buiten te verplanten. Ik heb vandaag een rechthoekige bak gekocht van ong. 50 liter via Marktplaats en heb ook nog andere grote potten en bakken die zometeen gebruikt zullen worden. Is het nou slim om schors of hydrokorrels op de bodem te doen? Wat is nou het beste? Ik heb momenteel alleen nog 5 zakken premium potgrond van in totaal 100 Liter en een fles vloeibare mest voor groenten en kruiden. Wat raden jullie aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Voor welke planten ? het is nog al lastig om een antwoord te geven zo. Maar om even naar je pepers te gaan. die zou je op de hydrokorrels kunnen kweken b.v. dan enkel de pot op/iets in de korrels steken en klaar(Je kan de bodem er ook in het geheel eruit halen). Dan kan je tegen de winter makkelijk je plant bij de pot van zijn wortels ontdoen en snoeien en naar binnen om of af te rijpen of te overwinteren. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Ik heb een bak voor mijn trostomaten, een super grote bak voor mijn aubergine plant en eventueel nog een andere plant, ik heb een grote bak klaarstaan voor mijn paprika plantjes en een bak voor mijn peperplant. Voor de rest heb ik alleen maar kruiden, maar die hebben geheid geen "speciale" behandeling nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Voor afwatering zijn de korrels heel goed en ook om vocht vast te kunnen houden. De schors zou ik zelf eerder bij b.v. de tomaat en paprika' en of pepers als mulch(top/afdeklaag) gebruiken tegen uitdrogen/vocht vast houden in de grond e.d. Als je de grond luchtig wilt hebben gebruik dan b.v. perliet oid is het ook voor het vocht dan vermiculiet gebruiken. Dat hoeft idd niet bij je kruiden maar ook de peper en paprika's kunnen zelf in een kleine pot als je ze maar genoeg voeding geeft met wat extra magnesium. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Oke, dus ik kan beter voor schors gaan? Of een combinatie van beide? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Er is geen betere. Je kan gebruiken wat voor jou het meest handige zou zijn. Met enkel (pot)grond gaat het ook heel goed. Zelf gebruik ik soms wat korrels voor onder in de bakken(ook om wortelgroei naat buiten wat tegen te gaan) maar verder enkel (pot)grond/zand. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Oke, duidelijk. Dit is de eerste keer dat ik dit allemaal doe. Ik ben er verder serieus mee bezig, dus wil wel dat het allemaal zo goed mogelijk gaat. Vandaar dat ik me af vroeg wat het beste was... Ik zie namelijk veel aanbiedingen voor schors en hydrokorrels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hydro is een sport op zichzelf. Je kan er mooie dingen mee maar vaak moet je dan wel weer met ph en ec waarden gaan werken en dus een hoop centen uit gaan geven voor je ook maar iets kan oogsten. Dus lijkt dat je leuk zou ik eerst eens "gewoon" starten en dan kan je altijd met de lessen die je daar van zou leren volgend seizoen de hydro gaan starten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Hydrokorrels zijn gewone kleikorrels voor onderin de bak Ik doe hydrokorrels onderop, gebruik potgrond met perliet en ga de grote kokosnootstukken van de action gebruiken als mulch. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercy Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 kan je ook bitterzout van kruitvat gebruiken ? Die kan ik zo ophalen en scheelt wat in de portemonnee aangezien de verzendkosten hoger zijn dan dat pak zout bij de kruitvat. www.kruidvat.nl/kruidvat-epsom-salt-bitterzout/p/4966186 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 (edited) @Mercy Ik gok dat jouw vraag in een verkeerd topic is gekomen. Bitterzout = magnesiumsulfaat supplement. De bitterzout van de kruidvat gebruik ik ook, wel een oudere verpakking en moet ongeparfumeerd zijn. Heb jouw link bekeken, en dat is de juiste variant zonder parfum. Gekopierd vanaf de beschrijving van kruidvat. Quote Kruidvat Epsom Salt Bitterzout (magnesiumsulfaat) wordt ook wel Engels zout genoemd. Het is een traditioneel huismiddel voor de uiterlijke en innerlijke verzorging van je lichaam. Hoe gebruik je Kruidvat Epsom Salt Bitterzout? Voor uitwendig gebruik: voeg ongeveer 100 gram zout toe aan je badwater of gebruik het als kompres om je spieren en gewrichten te verwarmen. Inwendig gebruik: Voeg een keer per dag twee theelepels bitterzout toe aan een glas water. Drink dit in de ochtend meteen na het wakker worden of ‘s avonds voor het slapen gaan. Natuurlijk gebruiken wij het niet voor ons lichaam zelf, maar voor bij de planten waneer deze een magnesium te kort hebben. Ben al eens aan het schrijven geweest over magnesium, maar nog niet online gepubliseerd, hier onder de belangrijkste punten, houdt daar rekening mee voordat je extra magnesium geeft, kan contraproductief werken in verkeerde verhouding. Magnesium gebrekssymtomen: (alle) - Magnesium is een mobiel element binnen de plant en gebrekssymtomen zullen het eerst zichtbaar zijn in de oudste bladeren. - Vergeling tussen de nerven. Nerven blijven groen. - Na langdurig magnesiumtekort treedt necrose en uitval van oudere bladeren op. - Planten met een tekort aan magnesium kunnen ook kleinere, houtachtigere vruchtenproduceren. Magnesiumgebrek wordt erger door: (alle) - Bodem met te hoog kalium gehalte. - Koude, natte periodes. (Als de temperatuur hoger word en de bodem meer uitdroogd, lost dit probleem zich zelf op.) - Zandgronden (Uitspoeling). - Zure grond (PH)+link naar zure grond pagina met wat te doen. (Meer over PH) - Aluminium vergiftiging. Teveel aan Magnesium: (alle) - Remt de opname van Calcium en Kalium af, met gebreksverschijnselen als gevolg. - Gelimiteerde opbrengst, en kans op Neusrot (Blossem end Rot) (door geremde opname van Calcium) - Minder wortel groei (door geremde opname van Kalium). - Plant vertoont algemene symptomen van een teveel aan zouten. - Groeiachterstand en donkergekleurde vegetatie. Edited December 16, 2021 by rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts