Jump to content

Bordje Paardenbloem er bij?

dennislp

Recommended Posts

130167587_46adb578ba.jpg

Andere opmerkelijke groenten Pissenlits blancs, of wat we hier molsla noemen. Het zakje op de foto kost € 3,99. Groente is vrij duur in Luxemburg. En dit is zelf makkelijk te telen; op jong blad van de Paardenbloem leg je een stuk zwart plastic, na ongeveer een week kun je oogsten. Gratis! Een lekkere licht bittere saladegroente. Ik zal later deze week nauwkeurig beschrijven hoe je deze groente zelf kunt telen. (Geleerd van onze Luxemburgs/Italiaanse buurvrouw op de camping.)

Bron: Klik hier

Molsla

Paardenbloemen worden ook wel gegeten. Bladeren worden hiertoe overdekt met zand, waardoor ze verbleken. Ze worden dan molsla genoemd. Het is het jonge blad van de paardenbloem. Vroeger werd in de lente in molshopen naar gebleekte paardenbloembladeren gezocht, vandaar de naam molsla.

Door veredeling is een verbeterde, bladrijke molsla verkregen. Molsla wordt op diverse markten in Europa als malse voorjaarsgroente aangeboden. In Nederland en België is het niet ruim verkrijgbaar.

Bron: Klikje naar Wikipedia

Iemand ervaring??

Dennis, Pissenlit is hier bij mij in de buurt een hele gewone groente. Toevallig vorige week had ik het er nog over met de buurman. Hij adviseerde mij te gaan plukken want op het weiland achter ons huis stonden er veel in de molshopen. En juist die zijn het lekkerst (zie ook jouw 2e tekst). Je moet ze jong snijden en het is wel de bedoeling dat ze wit zijn ja.

Ik heb niet gedaan wat de buurman zei, ik heb dus niet gesneden maar men eet ze hier 'gratis' door zelf het veld in te gaan en te snijden. Bij de supermarkten in de stad kun je het ook kopen, want die stadse mensen hebben natuurlijk geen tijd om zelf te snijden.

Ik ken ook iemand die van de paardebloem (als ie nog geel is en niet pluizig) jam maakt!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Groen eten kan ook... we leven nog steeds... maar dan meng ik het wel met andere soorten sla...

Ongetwijfeld ga je er niet dood aan maar mijn fijnproevende buren vinden groene pissenlit dus echt niet te eten.... En Dennis het bleken werkt net als met andijvie, de plant moet nog wel leven! Afgesneden bladeren onder de vuilnisbak leggen lijkt mij niet het juiste om te doen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ik heb de molsla of paardesla, toch vindt ik het best anders als de wildepaardebloem, blad blijft rechter bladeren kleiner fijner smaller het geeft geen gele bloemen tenminste nog niet gekregen en zo zijn er wel meer dingen bv meerjarige plant geen pen wortel groeidt meer omhoog dan plat in rozet

nou best veel anders dus.

Zal best familie zijn van de wilde paardebloem maar toch op veel punten anders.

Van de rode wil ik wel een keer stekjes jorieke

Players only love you when they're playing.

• 11 months later...

Molsla.. Heb binnenkort een paar blaadjes om het eens te proeven (iets te kleine wortels geplant achteraf gezien ). Maar ik vroeg me nog af:

- Moet je de plant echt al uit het zonlicht (onder n pot) zetten voordat het blad groeit, of kan je het ook nog bleken als er al groen blad volop aan zit?