Geplaatst: 23 april 201411 j Hallo, De jonge paprikaplantjes die we hebben opgekweekt (binnen in de woonkamer) om half mei buiten te planten zijn erg aangetast door bladluis.De planten groeien niet meer en hebben gekruld blad.. Ook de tomatenplantjes, selderplantjes,... die er naast stonden zijn al aangetast, maar hebben er minder van.. Nu vroeg ik mij af wat we hier het beste kunnen tegen doen. Ik heb wel een biologisch middel om te spuiten tegen bladluis, maar ik vroeg me af of dat wel aan te raden is op de jonge kweek?Zijn er andere middeltjes? Ik vind het wel raar dat die bladluis er is op gekomen, hoe komen die in huis? Ik hoop dat heel de kweek die we tot nu toe hebben niet voor niets is geweest.. Alvast bedankt voor jullie deskundige info!J.
Geplaatst: 23 april 201411 j Kun je ze nog een keer verspenen en in een maatje grotere pot zetten, in nieuwe potgrond? Dan hebben ze zeker voldoende voedsel en gaan ze weer in de groei. Bovendien zou je ze overdag in het goede weer buiten kunnen zetten. Dat maakt ze harder en er is kans dat bladluizen dan minder worden. Kies voor een plekje in de halfschaduw en wat uit de felle wind. Voordeel is dat je ze dan al wat (af)hardt. De selderij zou ik nu afharden en langzaam al aan uitplanten gaan denken over enkele dagen. Desnoods zet je die nu al in de grond met wat bescherming (omgekeerde bloempot zonder bodem, plastic tunneltje o.i.d.). Tenzij het echt niet meer te doen is, zou ik niet meteen de bladluizen echt gaan bestrijden. Als de planten weer groeien en sterker worden, kunnen ze wel wat hebben en groeien ze er waarschijnlijk door. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 april 201411 j Dit jaar ook luizen op de jonge paprika's gehad - het is verbazend hoe snel die zich verbreiden. Hoe ze in huis komen? Gewoon gevlogen. Net zoals bij mieren heb je nl. zo nu en dan een lichting luizen met vleugels. Maar eigenlijk zijn ze makkelijk te verwijderen als de plantjes nog in kleine potjes staan: gewoon de toppen omgekeerd onder de kraan houden en schoon spoelen met water. Gekrulde blaadjes krijg je niet meer recht, maar de luizen krijg je zo wel weg.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.