king-of-tomata's Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Ik heb mijn tomaten nu nog in de kas staan maar als ik ze nu buiten zou zetten ( 24 april ) wat is dan het verschil met volgende maand ? Quote Wie aan mijn tomaten zit komt aan mijWie van mijn tomaten snoept komt aan mijWie het flikt om dit te doen... komt aan mij !!!
suus76 Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Dat "de regel" niet naar buiten voor Ijsheiligen er is, om te voorkomen dat je prille plantjes door nachtvorst om het leven komen. Ik zou nog even wachten, wat maakt het uit dat ze nog drie weekjes binnen staan? Quote
Itoero Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 (aangepast) Ik ben ook aan't twijfelen, maar ik ga wachten tot een droge periode.De temperatuur zit goed maar er valt vaak regen. Dat het na ijsheiligen niet meer vriest is een onjuiste volkswijsheid.Het is zelfs geen correcte richtlijn. 24 april 2014 aangepast door Gast Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
impy101 Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Wacht op zijn minst nog één weekje (tot begin Mei) en zorg dat je de tomaten op een ietswat koudere plek hebben gestaan voordat je ze definitief buiten zet zodat de schok niet al te groot zal zijn. Quote
Yiasya Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Mijn tomaten gaan vandaag naar buiten. Dat wil zeggen vanuit huis de tomaten kas in.Ooit eens tomaten geprobeert buiten in de volle grond, maar dat werkt niet. tomaten en regen was geen succes.Ik laat ze elk jaar lekker groeien in een home made folie kas in de volle grond met genoeg ventilatie. Werkt perfect.Vorig jaar moest ik wel wachten vanwege het koude voorjaar, maar ik heb er nu alle vertrouwen in dat het lekker warm blijft Quote
geertlaurent Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Hier staat de helft al een week buiten. Die hebben nu wel een groeistop daar waar de tomaten die nog binnen staan net nu sterk groeien. Quote
Itoero Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Ik ga nog een weekje wachten.Er komen nog enkele koude nachten aan. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Jan L Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Ik wacht ook nog even, mijn plantjes zijn nog maar 10 cm, wel mooie dikke stengels. Ze staan al wel een 3-tal weken in pot in de serre. Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
kiekenboerinneke Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Hier al de grootste exemplaren ( 10 cm of meer ) in volle grond. Zij die nog niet voldoende blad, wortels of lengte hebben staan nog in potjes. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 ik heb de tomatenplanten al een paar weken buiten staan,in potten,ze doen het uitstekend. alleen vrijdag,zaterdag zou de nachten een beetje kouder zijn,dan hang ik er wel wat over. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 De nachten dit weekend zouden nog wel eens koud kunnen worden, ik zou het dus nog laten. De "regel" is vanaf 15 mei, al is dat meer vuistregel dan wetenschap. Soms kan je al vroeger, soms pas later. Neem nu mijn courgettes vorig jaar, die kon ik pas later planten omdat het in mei nog zwaar kloteweer was. Anyway, het is een beetje kijken en aanvoelen. Ik zou het nog niet aandurven gezien de lage nachttemperaturen dit weekend. Zodra dat weekend voorbij is kijk ik naar de twee wekelijkse voorspelling en maak ik wel opnieuw een beslissing. Als het nu volgende week zou blijken dat het elke dag +20 °C zal worden met heel wat zon, dan zet ik ze snel in de grond Maar ik kan wel wachten tot 15 mei. Sommige plantjes willen wel uit mijn koude bak te groeien... daar ga ik iets op moeten bedenken Quote
nod Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Ik wacht met buiten planten tot na 15 mei en met nachttemperaturen van 9°à 10°.De ijsheiligen zijn een bruikbare richtlijn maar ik heb het toch reeds 1 x meegemaakt dat er na de ijsheiligen nog een nachtje vroor,met alle gevolgen vandien. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Claudia69 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Hou de weersvoorspelling van de bodemkundige dienst in de gaten - die geeft ook de temperaturen aan de grond. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 http://www.bdb.be/Productendiensten/Weerbericht/Onlineweerbericht/tabid/157/language/nl-BE/Default.aspx Nachten van zaterdag op zondag en zondag op maandag zijn mogelijk gevaarlijk. Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 we praten hier toch vooral over Belgie? Hier in Noord-Holland wordt eigenlijk geen nachtvorst verwacht, maar minimaal 4 graden in het weekend. Quote
impy101 Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ook ik zit in Amsterdam en ook mijn plantjes staan gewoon bijna allemaal al buiten. Mijn 2 grootste tomatenplanten en paprikaplant staan in de kas. Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 ik heb er vandaag ook maar alvast drie buiten geplant. We gaan het allemaal meemaken... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.