Jump to content

Featured Replies

Posted

Mijn Vietnamese tuinbuurman maakt een soort gier/vloeibare compost van suikerwater waar hij groente- en fruitafval in kiepert.

Na een maand of 3 kan je 't spul al gebruiken. Methode komt volgens hem uit Thailand.

Ik moet zeggen dat zijn planten er geweldig bijstaan. Én hij heeft bijzonder weinig last van onkruiden en beesjes.

Heeft iemand hier toevallig al eens van gehoord? En/of misschien ervaring mee?

Ik ga er in ieder geval ook eens mee klooien, ben reuze benieuwd

Kijk eens bij De Nieuwe Tuin.

http://www.denieuwetuin.be/181-plantaardige-plantenvoeding-1

Peter Bauwens maakt gebruik van plantaardige meststoffen op basis van o.a. suikers, die gefermenteerd zijn. Ook "bokasi" werkt op een soortgelijke manier. (Google even).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• Author

Thx voor de links. Vergelijkbaar... maar toch anders

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik ben erg benieuwd naar het proces dat je buurman gebruikt, zou je dat hier kunnen posten? Is het alleen suikerwater en gft afval? Moet het bijv. luchtdicht of juist belucht worden, of gewoon laten gaan? Je maakt me erg nieuwsgierig

Met een aantal aannames kan ik wel een beetje gissen naar de werking van dit suikerwater. Het zal in deze vorm van compost voornamelijk gaan om de bacteriën en schimmels die gekweekt worden. Deze micro-organismen leven namelijk voornamelijk van koolstoffen (voornamelijk suikers, dit is ook wat planten en bomen via hun wortels afstaan aan de bodem ten behoeve van deze micro-organismen, die op hun beurt weer mineralen afbreken naar een voor de plant opneembare vorm), in zo'n suikerwater compost vermenigvuldigen deze beestjes zich veelvuldig en tegelijkertijd zetten ze het organisch materiaal om in hoogwaardiger materiaal. Er zullen ook misschien wel wat mineralen etc vrijkomen in het proces, waardoor het eindresultaat een levende mineraal(rijke?) vloeistof wordt, vol met kwaliteitsbevorderende bacteriën en schimmels.

De bacteriën en schimmels in combinatie met de extra mineralen die het suikerwater compost met zich meebrengt, hebben een directe relatie met de kwaliteit van je planten en dus ook ziekten en plagen, en de groei van onkruid. Op een werkelijk gezonde bodem heeft onkruid weinig te zoeken, gezien hun taak in de Natuur. Natuurlijk groeit er altijd wel wat, maar de hoeveelheid die groeit op een ongezonde bodem (bijna al onze bodems) is vele malen groter, onafhankelijk van de aanwezigheid van zaaiende onkruiden in de nabijheid. Bokashi is waarschijnlijk inderdaad een soortgelijk proces, maar het gaat hier om een vloeistof (zoals ik het interpreteer) en dat maakt me heel nieuwsgierig..

Comprehend and copy Nature