Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn pompoen: Big Max


zaadjes

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Dit is de tweede keer dat ik pompoenen ga kweken. Mijn doel is een zo groot mogelijke pompoen te kweken. Vorig jaar heb ik dit voor de eerste keer gedaan met Atlantic giant zaden, door het natte weer begon mijn pompoen helaas te schimmelen. Toen ik hem van de plant haalde woog hij net geen 20kg. Toch een mooi resultaat vond ik!

 

Ik heb niet echt veel ruimte in de tuin een stukje grond van 1.40 x 1.40. Hierop kweek ik paprika's, pepers, tomaten, komkommers en pompoen. Misschien te veel voor het stukje grond maar dat maakt me niet uit.

 

Ik ga op deze pagina alleen over mijn pompoen schrijven, omdat ik hier de meeste tijd in stop.

Dit jaar geen Atlantic Giant maar Big Max. Even een stukje over de soort zelf:

 

Big Max

Zaaitijd: april - juli

Aantal zaden: 10

Dit is de ideale pompoen voor Halloween. Hij produceert grote, licht-oranje vruchten met een zweempje roze. Als er uitgedund wordt naar 1 pompoen per plant en er voldoende water en bemesting wordt gegeven, kan de pompoen een doorsnede van wel 177 cm krijgen en 45 kilo zwaar worden.

wlyhhl.jpg

 

Ik zal hier binnenkort alles wat ik doe beschrijven en zoveel mogelijk duidelijke foto's maken, aangezien ik nog even wacht met zaaien (1 a 2 dagen).

 

Tot het volgende bericht!

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het wel heel leuk maar ik ben het niet, het is Frans die aan een wedstrijd met grootste pompoen meedoet,

maar ik ga het vast wel een keer doen want het is lachen lijkt mij.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal Ik heb net wat foto's gemaakt:

2usdge8.jpg

Dit is het stukje grond dat ik gebruik, nu nog bedekt met vuilniszakken om het onkruid te doden en de grond wat sneller op te warmen.

 

Vanavond ga ik nog even naar Ranzijn om vliesdoek te kopen, ik hoop dat ze het hebben want dan kan ik vanavond/morgen beginnen met het zaaien. Ik ga zaaien in potten van 2,5L met een diameter van 18cm en een diepte van 15cm. Ik kies voor grote potten omdat ik de wortels alle ruimte wil geven en niet wil belemmeren. Als de zaailing 2 blaadjes heeft zit een klein potje namelijk al helemaal vol met de eerste wortels.

220ydy.jpg

 

Op de plek waar de plant in de volle grond gaat komen graaf ik een gat van ongeveer 40cm diep. Dit vul ik met mijn zelfgemaakte compost.

29mxcp4.jpg

 

De grond is in de herfst bemest met beendermeel (fosfaatmest) en bloedmeel (stikstofmest) en vinessekali (kaliummest). Ook heb ik op de plek waar de plant komt een zak vol bloemknoppen begraven. Deze zal nu volledig gecomposteerd zijn .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik ben zojuist naar Ranzijn geweest, maar zoals ik al dacht; geen vliesdoek! Gelukkig heeft mijn lieve vriendin via de tuinadvies webshop 2 x vliesdoek rood 1,5 x 5 m - extra sterk besteld. De zendtijd is 2 dagen, dus deze verwacht ik woensdag binnen te krijgen .

Een stukje over het vliesdoek:

In het voorjaar kan het aanbrengen van vliesdoek de teelt van verschillende groenten met 1 tot 3 weken vervroegen. Vliesdoek vermindert de vrieskou met enkele graden per laag.

Dat betekent dat de zaadjes morgen de grond in kunnen! De kiemtijd is 6-8 dagen, dus als ze 19 april gezaaid worden dan zijn ze op 27 april gekiemd. Dan kan ik ze gaan afharden (2/3 dagen) en vervolgens kan de best/mooist groeiende onder het vliesdoek de tuin in!

Morgen zal ik foto’s maken van het zaaien!

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het bij die ene pompoenplant laten op dat stukje en de pepers , paprika en tomaat in grote potten er naast zetten. Anders wordt het zoals Peet zegt toch stapelen op een oppervlakte van nog geen twee vierkante meter.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel ook of het allemaal gaat passen. Maar volgens mij staat de oplossing al op de foto.

Ik zie grote potten en bestrating.

Ik heb ook een hele kleine moestuin (die tegelijkertijd ook mijn achtertuin is) en werk heel veel met potten.

Mijn tomaten staan bijna allemaal in een pot. Mijn peper ook, vooral omdat die meer zon nodig heeft en ik het ding dus kan verplaatsen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeeeeeah! De dag van het zaaien is aangebroken! 19 April!

 

Ik heb als eerste 10 turf potjes gepakt en gevuld met warme kokos grond (Een blok dat uitzet wanneer je er water overheen giet), dit omdat de wortels van de zaailingen er beter in groeien. De grond bevat geen meststoffen en is dus perfect om in te zaaien!

a1hmr6.jpg

 

Vervolgens 10 gaatjes gemaakt van ongeveer 1-1.5cm diep en daar de 10 mooie zaadjes in gezet (puntje naar beneden). Ik heb de zaden gekocht bij 123zaden, dit omdat ik zeer goede ervaringen heb met de zaden die ze leveren. Ik heb hier namelijk eerder paprika zaadjes gekocht (kiemkracht:80% - 8/10) en tomatenzaadjes (kiemkracht:100% - 15/15). Dit vind ik prettiger dan dat ik zaden koop in de supermarkt en je 200 zaadjes krijgt waarvan er misschien 100 kiemen.

 

Maar dat ter zijde. Toen de gaatjes dichtzaten heb ik ze water gegeven en vervolgens binnen op de vensterbank neergezet (in kweekkasje). Lampje erboven voor de temperatuur, thermometer in de bak en wachten maar! De temperatuur overdag houd ik op 25-26 graden en in de nacht koelt het wat af naar 22 graden.

op70qd.jpg

 

Het is belangrijk dat de temperatuur tijdens het kiemen zo constant mogelijk blijft.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22 April

 

De zaadjes zijn al aan het kiemen! Er zijn al 3 bakjes waar de grond omhoog geduwd word. Ik heb een gat van ongeveer 40 cm diep gegraven en dit gevuld met compost. Zodra ik duidelijk kan zien welk van de zaailingen de mooiste is, gaat deze meteen het “pumpkin hole” in.

 

Ik ben begonnen met het goed losmaken van de grond en heb vervolgens 2 komkommer plantjes (Crystal lemon) in de grond gezet en een klimrek voor ze gemaakt. Ik ga toch iets meer planten op mijn “stuk land” zetten dan jullie me aanraden, maar wel minder dan vorig jaar. Voor de komkommers heb ik 2 tomatenplantjes gezet en verder komen er dan nog een paar paprika/pepers bij. De komkommers en tomaten staan ’s nachts onder het vliesdoek om ze wat warmer te houden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24 April

 

Er zijn nu 2 pompoen zaailingen die echt goed boven de grond zijn. Ik heb even onder de turfpotjes gekeken en ja hoor, er kwamen al meerdere wortels doorheen terwijl sommige nog niet eens boven de grond waren. De bakjes met de meeste wortels heb ik in een grotere pot gezet van 12.5 liter gevuld met potgrond. Zodra ik kan zien er eentje is die het beste groeit, gaat hij de volle grond in.

 

Ook heb ik vandaag nog wat paprika en peper plantjes in de volle grond gezet. Om wat preciezer te zijn: 2x Chocolate beauty F1 (bruine paprika), 1x Orange horizon (oranje paprika), 2x Purple beauty (Paarse paprika) en 2x jalapeno peper.

acwe9d.jpg

 

Toen het wat donkerder werd ’s avonds heb ik samen met mijn vriendin een tentje gemaakt van bamboestokken en bedekt met vliesdoek, zodat de plantjes het niet koud krijgen vannacht!

25q3d02.jpg33x7ce0.jpg

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...