Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nu voor het derde opeenvolgende jaar een ziekte in een appelboom met mijn lekkerste appels. De andere appels hebben er geen last van.

Er hangen allemaal verdorde stukken bloesem, en bladeren en volgens mij ook vruchtbeginsels in. Overigens wordt maar 50% aangetast ongeveer.P504078194821399220844.JPGP504078016441399220849.JPGP504077964341399220854.JPG

Wat is het?

Wat kan ik er tegen doen?

Geplaatst:

Het zou ‘krulziekte’ kunnen zijn. Je moet hem nà het vallen van de bladeren (herfst) en vóór het opkomen van bloesem en blad (maart) besproeien met een speciaal middel dat kun je bij tuincentra krijgen. Normaal zijn 2 behandelingen genoeg. Ik heb hetzelfde aan mn pruimenboom....tenminste ....ziet hetzelfde uit....

Wat je nu nog kunt doen is de besmette takken eraf knippen en verbranden....in elk geval meteen afvoeren van je grondstuk af......niet ergens dumpen want die ziekte kan zich dan verspreiden.

Geplaatst:

Bedankt voor de suggesties. Maar... van Monilinia fructigena wordt gezegd dat het ook op pruimen en andere fruitbomen voorkomt. Hoe komt het dan dat het niet overslaat op alle appels, peren en pruimen bomen die er om heen staan?

Krulziekte.. Lijkt me niet? Dat ziet er anders uit toch? Deze bladeren en bloesem zijn gewoon dood, maar niet verkleurd of vervormd.

Geplaatst:

@appelvrouw , geen golden , hij zei dat het een lekkere was

golden delicious is een ras waar vaak op gespuit moet worden voor schurft , en dus eigenlijk niet aan te bevelen voor de doorsnee tuin. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is , maar is voor velen een zorgenkindje.

Geplaatst:

Bij mij had de Cox' orange hier last van ik heb hem per direct verwijderd. Omdat wat het ook is ik niet zit te wachten op ziektes die de rest van mijn fruit kunnen vernielen.

Volgens mij is dit ook Monilinia fructigena

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...