Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Borsalino's Groententuintje 2011

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
Gelukkig gaat het bij jou ook wel eens mis.

Maar wat is een labeur?

Dat is harde werken, wat gelijk staat met slavenarbeid

Is trouwens frans.

Geplaatst:
  • Auteur
Bij mij klappert het plastiek ook hoor Rommert, je moet dan wel een doof ras gebruiken hoor

u hebt de kas denkik met een paar vrienden ofzo gebouwd?

Nee Rommert ik doe echt alles alleen, ben schrijnwerker.

Geplaatst:

ow dan ben ik gelukkig niet de enige alleen mn broertje heeft me geholpen met het frame van de kas het plastic heb ik alleen gedaan.

maar ik sparen voor doorzichtige golfplaten. das veel handiger.

Geplaatst:
  • Auteur

Enige waar ik hulp voor vraag zijn algemeenheden van werken aan de wegen, omheining of dergelijke.

Maar om dan 1 persoon als hulp te krijgen, owee dat is moeilijk.

Laatst moest er een stuk weide worden afgespannen met palen en prikkeldraad en een metalen poortje , om aan de waterput te kunnen, de enige persoon die kwam helpen was 2 uur na de afgesproken tijd er nog niet, effe gebeld en die lag met een kater in bed

De palen stonden toen al, en toen is er overbuur die me zag vechten met de prikkeldraad komen helpen, een mens van bijna 80 jaar.

Het geld voor de aangekochte materialen, 5€ persoon was ook al een opgave, echt bedelen voor geld.

2 hebben geweigerd te betalen.

Geplaatst:

mijn broertje wil dan alleen helpen als hij goed zin heeft of als hij betaalt krijgt

Geplaatst:
  • Auteur
mijn broertje wil dan alleen helpen als hij goed zin heeft of als hij betaalt krijgt

Betaal die met groenten

Geplaatst:

ne dat boeit hem niet zoveel.

Geplaatst:
  • Auteur

Het pompoenenveld

img0370bg.jpg

Geplaatst:

die van jou groeien wel hard

die van mij begint nog niet eens te kruipen.

Geplaatst:
  • Auteur

De mijne groeien int zuiden he

Geplaatst:
  • Auteur

De tomaten in de serre, links de afdeling meloenen.

img0377c.jpg

img0389fn.jpg

Geplaatst:

ja dat is waar maar zou dat echt zoveel verschil maken?

Geplaatst:

Borsalino man, ik kan niet eens naar je foto's kijken zonder mijn zonnebril op te doen...

Smiley%20sunglasses.gif

voor de zoveelste keer verbijsterd ... wat zijn dat nou voor meloen-tomaten op de voorgrond... wat een joekerts...

Ik probeer toch je geheim te ontraadselen van het kweken van verbijsterend snelle en mooie resultaten, en voorlopig blijf ik toch hangen in : aandacht, precisie... en aanpak...

Wel toppie hoor, tis je wel gegund...

Geplaatst:
ja dat is waar maar zou dat echt zoveel verschil maken?

Dat wel, andere Belgen gaan ook sneller dan wij... hoe ze het geregeld hebben bij de Klimaatdienst??... vast een beter volgnummer getrokken uit de automaat...

Geplaatst:

Ik denk iedere keer: ik wou dat ik zijn buurvrouw was op de moestuin. Lekker alles afkijken (en ik luister wèl).

Maar ook al die aardbeien...ik krijg dan vast wel een bakje.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Voor dat bakkie aardbeien achteraan aanschuiven in de rij he Bonnie

Geplaatst:
Ik denk iedere keer: ik wou dat ik zijn buurvrouw was op de moestuin. Lekker alles afkijken (en ik luister wèl).

Maar ook al die aardbeien...ik krijg dan vast wel een bakje.

Ik ken dat gevoel... lijkt me een lollige buurman (en ondertussen gluur ik om zijn truukjes af te kijken...)...

Geplaatst:

Same here

Elke keer als ik die foto's zie sta ik ook weer verbaasd dat dat om deze tijd al kan. Als ik naar mijn eigen groenten/aardbeien kijk dan is dat toch gewoon zielig vergeleken met die van jou.

Good things come in small packages

Geplaatst:

DIe verwarmde propagator maakt misschien wel een groot verschil, de plantjes hebben dan meteen een voorsprong maar hoe groot is die propagator dan?

Ziet er allemaal prachtig uit hoor. Als ik zie hoe groot je planten al zijn voel ik me echt een kluns

Geplaatst:

Hey Borsalino, ik kwam eens bij jou over het muurtje kijken. Mijn mond is opengevallen..Wat ziet dat er strak uit...moet je mijn zooitje aardbeien zien..of eigenlijk niet, ik hou mijn foto`s nog even bij me. Mooie foto`s ook trouwens. Ik heb misschien wat gemist, ik vroeg me af, staan de tomaten in potten zonder bodem?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur
DIe verwarmde propagator maakt misschien wel een groot verschil, de plantjes hebben dan meteen een voorsprong maar hoe groot is die propagator dan?

Is niet zo heel groot hoor, 30 x 60 en 30 hoog zo los uit het hoofdje, de potjes verblijven er enkel in om te ontkiemen, staan de lobbladeren eenmaal boven en groot dan gaan ze er meteen uit naar een zelfde propagator maar onverwarmd, die staat wel binnenshuis.

Na een 1 of 2 weken gaan de mooiste en beste groeiers naar de koude serre, daar is binnen een gedeelte als couveuse vlak op de grond ingericht met vliesdoek (geen plastiek, dit wordt te broeierig en te heet!) Deze is 60 cm breed, 8 meter lang en 1 meter hoog, de vliesdoek hang over wasdraden die opgespannen zijn op paaltjes, de vliesdoek zet ik vast met wasknijpers.

De potjes staan in van die zwarte bakken van iets van 40 x 50, water geef ik langs onder, de grond is zeer los gerijfd (geharkt) en de bak duw ik vast en gebruik een waterpas, zodat ij een watergift niet alles naar 1 kant loopt.

Waarom vlak tegen de grond? Omdat s'nachts het daar minstens 3° warmer is dan hoger op bv een tablet ofzo.

Volgend jaar ga ik ze zelfs op een broeiveur zetten, want een warm voorjaar zoals we nu hebben gehad was perfect, maar is niet altijd zo.

ps er hangt ook verlichting boven de propagator.

Geplaatst:
  • Auteur
Hey Borsalino, ik kwam eens bij jou over het muurtje kijken. Mijn mond is opengevallen..Wat ziet dat er strak uit...moet je mijn zooitje aardbeien zien..of eigenlijk niet, ik hou mijn foto`s nog even bij me. Mooie foto`s ook trouwens. Ik heb misschien wat gemist, ik vroeg me af, staan de tomaten in potten zonder bodem?

Appelvrouw, je zooitje aardbeien zagen er ongetwijfeld uit zoals bij mij 3 jaar geleden, ik was er gewoon beschaamd voor, maar net dat heeft me vorig jaar al mooi reslutaat gegeven en dit jaar was het er meteen boenk op.

Ja de tomaten en al de rest wat lang genoeg blijft staan in de serre staan in potten van 20 cm waar de bodem is uitgeknipt.

Het water gaat recht omlaag en makkelijk bij hakken-schoffelen daar ge geen plant kunt beschadigen.

In de pot gebruik ik dan wel een eigen grondsamenstelling, niet dat de grond van de serre wordt bewerkt hoor, die krijgt alles zoals normaal.

Geplaatst:

woohhww wat is jou tuin mooi !! klasse hoor, ik heb respect !!

leuk ook om die mooie foto's te bekijken

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Ja de tomaten en al de rest wat lang genoeg blijft staan in de serre staan in potten van 20 cm waar de bodem is uitgeknipt.

Het water gaat recht omlaag en makkelijk bij hakken-schoffelen daar ge geen plant kunt beschadigen.

In de pot gebruik ik dan wel een eigen grondsamenstelling, niet dat de grond van de serre wordt bewerkt hoor, die krijgt alles zoals normaal.

Hee dat vind ik een goede tip..ik doe het met grote flessen in de grond, maar dan krijgt de tomaat alleen maar dieper het vocht..jouw idee is misschien beter. Wat is jouw eigen grondsamenstelling?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat is anders volgens welke plant erin staat.

Voor tomaten 50% cocopeat, 20% potgrond, 20% witveen en 10% compost en schepje Osmocote.

Heb als proef ook andere samenstellingen gebruikt, maar de bovenvermelde geeft beste resultaat.

Ben na seizoen benieuwd naar hoe de wortels eruit zien.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.