Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

Help!!

Er is een groot probleem met mijn Bresse haan.

Gisteren kon hij niet meer kraaien, was hees maar hij dekte zijn kippen nog wel.

Vanavond kon die arme duvel zelfs niet de minste klank meer voortbrengen en wat slechter is, zijn kam en lellen zien niet meer helrood maar paars, donker paars.

Iemand en gedacht wat hem zou kunnen mankeren?

Ga nu wel een veearts opzoeken die zich met pluimvee bezig houd.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Kan ook hartfalen zijn...

Ik zou er zeker mee naar de dierenarts gaan als je hem wil houden en anders

uit zijn lijden verlossen indien het dier echt afziet.

Weet u al meer wat het juist was?

• Author

Wel, ik was vergeten van het te vertellen , maar de volgende morgen, toen ik gewapend met het nummer van een veearts die pluimvee doet, de kippen ging voeren, kom mijnheer mij al weer aanvallen (op een goede dag sla ik hem wel dood) en hij kon een beetje lawaai maken?

Nu kraait hij weer als tevoren, zijn kam ziet mooi bloedrood en hij probeert me wel tien keer aan te vallen, juist als tevoren.

Dat aanvallen, ik denk dat het is omdat de kippen achter mijn gat lopen als ik eten ga scheppen in de ton, die komen dan op een halve meter rond mij draaien en mijnheer zal jaloers zijn zeker hé.

Maar hij is zo te zien volledig genezen, paniek voor niets dus maar toch, ik was echt ongerust, zo'n schoon beest!

Fijn dat het weer goed gaat met de haan, probeer de haan eens uit te leggen dat je geen concurentie bent. Herken dat met een barnevelder haan, was met zijn grote sporen en snavel levensgevaarlijk, maar een super haan voor de hennen.

Dit heb ik een paar weken terug gehad met mijn Wyandotte haan.

Hij heeft het niet gehaald.

Dierenarts heeft hem uit zijn lijden verlost.

Hij was er 99% zeker van dat het een hartkwaal was.

Blauwe kam en lellen, schor eigenlijk amper geluid.

Ze hebben hem zuurstof gegeven, daar knapte hij van op.

Maar bleek niet zonder de zuurstof te kunnen.

Elke keer als hij uit de zuurstof tank was werd hij terug blauw.

Dat is geen leven.

Wees erop bedacht dat het wederom kan gebeuren als uw haan het zelfde heeft.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Misschien dat de Bresse haan tijdelijk problemen had met de zuurstoftoevoer of zoiets?

Vriendelijke groeten,

Holland

• 2 weeks later...

Ik heb ook wel eens gehoord dat hanen soms een eiwit overschot kunnen hebben.

Dat leidt ook tot blauwe kam.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

• Author

Nu is daar niets meer aan te zien en hij kan me weer aanvallen zoals tevoren.

Dat is een goed teken, pak willy.

Ik zou het toch in de gaten blijven houden.

Dit is vaak een hartprobleem dat terugkeert.

Heb dat hier zelf nog gehad met raszuivere mechelse, die zijn daar genetisch

erg gevoelig voor.

• Author

Ik zie hem twee keer per dag als ik ze ga voeren.

Hij doet anders goed zijn werk als hoeder van zijn hennetjes, roept ze als er te eten valt en hij eet als laatste maar als er eens eentje te ver afdwaalt dan gaat hij die vliegensvlug halen, mooi om zien.

Laatste dacht ik zo, ' die kan tellen', hij zag ineens dat er maar zes hennen bij hem waren, stond met zijn kop zo hoog mogelijk te loeren tot hij de zevende gezien had en dan vloog hij ernaartoe, plezant om zien want hij zorgt er echt goed voor.

• 2 months later...

Goede zorgzame haan, valt hij je nog steeds aan?

• Author

Wel, ik was laatst in de Aveve winkel in Knesselare en die mensen kweken ook kippen, professioneel. Die man vertelde mij dat ik hem moest de kop induwen, dus als hij nadert en teken doet dat hij zou gaan aanvallen dan uw hand op zijn kop leggen en naar beneden duwen. Na een paar keer is het al veel verbeterd moet ik zeggen, maar hij zou soms nog proberen en zondag bloedde ik toch weer na een aanval.

Volgende week ga ik die 14 Amrock hanen laten slachten in de kippenslachterij in Maldegem.

Kop omlaag duwen, is dat speciale hanentaal?

Aanvallen tot bloedens toe, wat een vechthaan. Dan mag ik wel blij zijn, dat die van ons bang is.

Ik aai de hennen en haan als ze op stok zitten, s'avonds na het afsluiten. Dat heeft ze wel een stuk minder schuw gemaakt.

Maar Tiger en Sultan laten de kippen graag schrikken, vooral Sultan.

Benieuwd hoe veel vlees de amrock hanen geven en smaken.

Einde van deze maand blauwe Bresse, zal mooi staan bij de witte Bresse.