malouis Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2014 (aangepast) Appelchutney 1,5 kg appels3 groten uien3 tenen knoflook3 dl azijn75 gr gember175 gr bruine suiker120 gr rozijnen1 mp cayennepeper1 mp piment1 theel kurkuma Maak de appels, uien en knoflook schoon en snijd ze in stukjes. Doe ze in een pan samen met een gedeelte van de azijn en laat het geheel zachtjes koken (deksel op de pan) tot de appels moes zijn. Voeg de overige ingrediënten toeen roer tot alles weer aan de kook is. Laat het zonder deksel indikken op een sudderpitje. Doe de chutney heet in brandschone potjes en sluit die direct af. 11 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
malouis Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2014 Appel-tomatenchutney 500 gr appels1 kg tomaten1 lombok1 grote ui300 gr suiker3,5 dl azijn1 theel zout1,5 theel gemberpoeder1,5 theel mosterdpoeder1 mp cayennepeper Maak de appels, ui en lombok schoon en snijd ze in stukjes. Doe alle ingrediënten in een pan en breng al roerend aan de kook. Laat het geheel op een sudderpitje tot een dikke brij inkoken. Vul de brandschone potjes tot 1 à 1,5 cm onder de rand en sluit ze direct af. Deze chutney moet 15 minuten gesteriliseerd worden. Geen weckketel? Geen probleem! Dit gaat prima in een gewone pan:Zet de potten op een doek in de pan en vul die met heet water tot de potten voor ongeveer driekwart in het water staan.Verhit het water tot 90°C. De tijd van steriliseren gaat in als de juiste temperatuur bereikt wordt.Als je geen thermometer hebt, gewoon net tegen de kook aanhouden.Laat de potten nooit afkoelen in de pan, maar zet ze op een (hand)doek op het aanrecht, met een doek eroverheen om al te grote temperatuursverschillen te vermijden. Quote
Indy Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 O,die laatste lijkt me heerlijk.Ik ga deze even makenBramen-appelchutney 150 g bramen 1 kleine, zure appel 1 pepertje, vers of ingelegd Een blokje gember van ca. 1cm2 1 teen knoflook 3 el citroensap 100 ml witte-wijnazijn 5 tl (bruine) suiker 1 kaneelstokje•Was de bramen, schil de appel en snij deze in kleine stukjes, snij het pepertje fijn, rasp de gember.•Fruit knoflook (uit de pers), gember en pepertje in een neutrale olie.•Voeg appel, bramen, citroensap, suiker, witte-wijnazijn en het kaneelstokje toe.•Breng aan de kook en laat het mengsel op laag vuur ongeveer 30 minuten indikken. Roer regelmatig om en vergeet vooral niet de bramen uit elkaar te 'prakken'.•Verwijder het kaneelstokje, giet de bramenchutney in een schone, glazen pot en laat afkoelen. Quote
Nasuada Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Gisteren gemaakt"tomaten Chutney " - ui- verschillende soorten tomaatjes uit de kas- Gember-Sherry- knoflook- peper uit de kas- zout- suiker peper,ui, knoflook,gember, zout even aanbakken in olijfolie.tomaten, sherry , suiker toevoegen.20 minuutjes op laag vuur en voila.....heerlijke chutney Quote https://www.deblijehoeve.nl/
TomP Geplaatst: 13 november 2019 Geplaatst: 13 november 2019 Groene tomaten chutney na onlangs een snoei ongelukje in de serre te hebben gehad had ik een hele hoop groene tomaten Voor het eerst (denk ik toch) een groene tomaten chutney gemaakt.Had een linkje naar een recept gekregen van 'paddenstoelengek' maar de kersvrerse vrouw houdt niet zo van gember dus werd toch een ander... 750 gr groene tomaten500 gr appels (ik gebruikte jonagold)4 teentjes look150 gr rozijnen (1/2 gele, 1/2 bruine)300 gr ajuin1 chili peper250 ml witte wijn azijn150 gr rietsuiker Had genoeg 'ongeluk' tomaten voor een dubbele portie Alles fijn snijden en in grote potsuiker en azijn direct toevoegen, vetstof hebben wij niet gebruiktop klein vuurtje laten sudderen gedurende een half uurwarm vrij zuur maar eens afgekoeld mooi uitgebalanceerde (gebruik dezelfde woorden als wat ik in het recept las maar klopt dus ...) smakenRecept komt uit boek 'Pomodori' van Angelo Dorny, uitgeverij Davidsfonds potten gesteriliseerd in de oven, 1/2 uur op +/- 120 °Cde warme chutney in de potten doen en omgekeerd laten afkoelen Resultaat bevalt me en zal ik zeker nog maken (heb nog veel groene tomaten in de serre).Zou enkele weken te bewaren zijn indien ongeopend op koel plek wordt weggezet. Zaterdag komen er vrienden op bezoek, zien of zij het ook lekker vinden. Kaasavond en blijkbaar past dit er perfect bij. Ziet er ook niet slecht uit maar da's mijn mening Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.