Jump to content

Radijsjes en uien

Marjolein23

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zoals sommige al weten ben ik een beginner en heb ik sinds vorige week donderdag een kweekkasje met daarin uien en radijsjes.

De radijsjes zijn nu zichtbaar ontkiemd, maar de uien nog niet. (Heb gehoord dat, dat ook wel 3 weken kan duren.

Nu heb ik alleen twee vragen. Moet ik het kweekkasje dicht laten of een klein kiertje openzetten?

En wanneer moeten ze uit het kweekkasje en in de volle grond buiten?

Alvast bedankt

radijsjes kun je niet verplanten, gewoon opeten

uien eigenlijk ook niet (alleen de heel jonge zaaiuien)

kasje moet je altijd wel luchten, tenzij het vriest;

overdag wordt het zomaar 40 graden en dat vindt bijna geen plantje fijn...

Voor lente-uitjes lijkt me dat nog niet zo erg, maar voor gewone/grote uien is 10 cm wat krap vrees ik. Geen idee of je de kas best openzet, nog nooit ui gezaaid in kas. Radijs heb ik vorig jaar wel onder de koude kas gezaaid en laten staan. Gaf veel loof en ook snel zaad (heb ik dit jaar gebruikt om gewoon buiten te zaaien).

Hoi Marjolein23

Radijs (en ui ook dacht ik?) zaai je gelijk in de volle grond. Het kasje is sowieso te klein om daar de radijsjes en ui in te laten staan na de eerste blaadjes/stengeltjes.

Je zou kunnen proberen om ze na de eerste kiemblaadjes te verspenen, maar of ze dat overleven?

Ik zelf zou dat wel proberen, en tegelijk een aantal opnieuw zaaien in de volle grond, zodat je zeker bent van oogst straks.

Weggooien kan altijd nog vind ik

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik ga ze naar buiten zetten en hoppen voor het beste!

Zijn er wel andere groente die je eerst in een kleine kas moet zetten om te ontkiemen voordat je ze buiten in de volle grond zet? Dan weet ik dat voor de volgende keer

Genoeg groenten om gebruik te maken van een klein kasje: veel koolsoorten, sla, peper, tomaat, courgette zijn allemaal nog niet echt geschikt om direct buiten uit te planten. Voorzaaien doe ik ook in een platte bak met prei, witlof en venkel hoewel dit jaar de eerste keer, gaat het vrij goed.

Sommige kun je zelfs beter binnen op de vensterbank kweken zoals de peper, tomaat en courgette, maar het afharden (laten wennen aan de koudere temperaturen 's nachts buiten) kun je heel goed doen in een klein kasje.

Groeten,

Thijs

• 3 weeks later...