Marjolein23 Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Hallo allemaal, Zoals sommige al weten ben ik een beginner en heb ik sinds vorige week donderdag een kweekkasje met daarin uien en radijsjes. De radijsjes zijn nu zichtbaar ontkiemd, maar de uien nog niet. (Heb gehoord dat, dat ook wel 3 weken kan duren. Nu heb ik alleen twee vragen. Moet ik het kweekkasje dicht laten of een klein kiertje openzetten?En wanneer moeten ze uit het kweekkasje en in de volle grond buiten? Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 radijsjes kun je niet verplanten, gewoon opeten uien eigenlijk ook niet (alleen de heel jonge zaaiuien)kasje moet je altijd wel luchten, tenzij het vriest; overdag wordt het zomaar 40 graden en dat vindt bijna geen plantje fijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolein23 Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 RobO, dank voor je antwoord.Nu vraag ik me alleen af of mijn kasje niet te klein is, om ze te laten groeien.is ongeveer 10cm diep.Zal wel een beginners fout zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Voor lente-uitjes lijkt me dat nog niet zo erg, maar voor gewone/grote uien is 10 cm wat krap vrees ik. Geen idee of je de kas best openzet, nog nooit ui gezaaid in kas. Radijs heb ik vorig jaar wel onder de koude kas gezaaid en laten staan. Gaf veel loof en ook snel zaad (heb ik dit jaar gebruikt om gewoon buiten te zaaien). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucyda Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Hoi Marjolein23Radijs (en ui ook dacht ik?) zaai je gelijk in de volle grond. Het kasje is sowieso te klein om daar de radijsjes en ui in te laten staan na de eerste blaadjes/stengeltjes.Je zou kunnen proberen om ze na de eerste kiemblaadjes te verspenen, maar of ze dat overleven?Ik zelf zou dat wel proberen, en tegelijk een aantal opnieuw zaaien in de volle grond, zodat je zeker bent van oogst straks. Weggooien kan altijd nog vind ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Ik heb dit jaar mijn radijszaailingen buiten geplaatst en ze werden gewone mooie ronde radijsjes gewoon snel naar buiten gooien! Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolein23 Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Dank jullie wel voor jullie reacties, ik ga ze naar buiten zetten en hoppen voor het beste! Zijn er wel andere groente die je eerst in een kleine kas moet zetten om te ontkiemen voordat je ze buiten in de volle grond zet? Dan weet ik dat voor de volgende keer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijs Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Genoeg groenten om gebruik te maken van een klein kasje: veel koolsoorten, sla, peper, tomaat, courgette zijn allemaal nog niet echt geschikt om direct buiten uit te planten. Voorzaaien doe ik ook in een platte bak met prei, witlof en venkel hoewel dit jaar de eerste keer, gaat het vrij goed.Sommige kun je zelfs beter binnen op de vensterbank kweken zoals de peper, tomaat en courgette, maar het afharden (laten wennen aan de koudere temperaturen 's nachts buiten) kun je heel goed doen in een klein kasje. Groeten, Thijs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolein23 Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Dank je wel Thijs, Ik ga er mee aan de gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamanthaP Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Ik zaai mijn radijs voor in zo'n klein kweekkastje. Als ze vier blaadjes hebben gaan ze de volle grond in. Gaat prima! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolein23 Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Ze staan buiten nu hopen dat ze blijven groeien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 tsja, zo te zien "hangen" ze nog een beetje... volgende keer gewoon buiten zaaien, geeft snel een lekker radijsje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolein23 Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Ja inderdaad! Ik blijf hopen dat het goed komt haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts