impy101 Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Hallo, Ik keek vandaag eventjes in mijn kasje en ik zag dat één van mijn tomatenplantjes er slecht aan toe is. Één van mijn paprikaplanten doet het ook niet zo goed. Ik heb geen idee waarom. Ze hebben als het goed is nog genoeg voeding (het desbtreffende tomatenplantje is een week geleden verpot) en de grond is nog vochtig. Heeft iemand hier ervaring mee? Het tomatenplantje Paprikaplantje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Even alleen de tomatenplant, de peper heb ik zelf te weinig kijk op en zie ik ook niet echt goed. De tomatenplant lijkt me een gekocht exemplaar denk ik ? Misschien zelfs aangeschaft inclusief de tomaten in wording ?Gewoon zeggen als dat niet zo was hoor, maar zo ja, is dat de oorzaak. Je koopt zeg maar een plant bij het tuincentrum, of waar dan ook , wat zo van de kweker komt. Daar opgegroeid ( gejaagd ) onder perfecte condities kwa temperatuur en vocht, perfect gemest enzo. Gewoon kwekers-condities dus. En dan koop jij m. En dan komt de plant opeens bij jou te staan. Ander licht, ander vocht, en vooral andere temperatuur. Ding schrikt zich rot ahw.De bleek-gele randen aan de bladeren zijn daar aanwijzing voor. Hebben windschade of lichtschade. Koude ook. Whatever: geheel ándere condities opeens dan bij die kweker of in die mooie hal van het tuincentrum waar jij voor die plant met al zo lekker veel vruchten voor viel. De huidige condities die jij kan bieden, geven de plant opeens het gevoel dat ie in een ánder seizoen gesprongen is zeg maar. Die vruchten gaan een tijdje stilstaan. Zoiets denk ik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Niet gekocht, gekregen. MIjn vriendin wilt persé cherry tomaatjes, maar omdat ik geen moeite wil doen voor zulke smerige tomaten (mijn mening) heb ik ze ook niet gezaaid. Ze waren bij Lidl in de aanbieding een week of 2 terug, dus kocht ze 2 van die cherry plantjes. Het is niet aanstekelijk hoop ik? Heb geen zin om mijn eigen tomatenplanten, die het nu super goed doen, te verpesten dankzij haar cherryplantje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Nee hoor, is nu ( nog ) niet aanstekelijk. Wel zie ik dat de plant rechts tegen iets van nat-plastic gedrukt staat. De bladeren van je tomaat mogen eigenlijk niet constant tegen zoiets vochtigs staan. Dat werkt op den duur echt de vorming van heel erg verkeerde schimmels in de hand..Verderop in het seizoen kun je er voor kiezen de slechtste bladeren weg te nemen. Zou ik nu nog niet doen. Nee, niks mis mee verder. Hopen op spoedig mooi weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Ja, klopt. Dat was erg slordig van mij. Ik had alles bij mekaar gepropt een paar dagen terug want het begon opeens hard te regenen toen ik bezig was. Alles staat nu weer "normaal". En ach, ik lig er niet wakker van als die cherrytomaatjes het niet overleven. Ik heb al genoeg verlies geleden dankzij de afgelopen paar dagen om mij daar nu druk om te gaan maken. Zolang ze de andere planten maar niet infecteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De bleek-gele randen aan de bladeren zijn daar aanwijzing voor. Hebben windschade of lichtschade. Koude ook. Whatever: geheel ándere condities opeens dan bij die kweker of in die mooie hal van het tuincentrum waar jij voor die plant met al zo lekker veel vruchten voor viel. De huidige condities die jij kan bieden, geven de plant opeens het gevoel dat ie in een ánder seizoen gesprongen is zeg maar. Die vruchten gaan een tijdje stilstaan. Zoiets denk ik ? Klinkt heel plausibel. Die plant is waarschijnlijk zelfs opgegroeid in een verwarmde serre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Vraagje over mijn paprika's. Ik zit in mijn eerste paprika jaar met gekochte plantjes. Nu zag ik vandaag dat alleen op de bladoksels bruine stippen zitten. Dus één stip per oksel. Is dit normaal? Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Ja. Is normaal . Bruin -zwart, soms iets richting bruin-rood. Die vlekjes zijn normaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Ok bit Dankjewel voor je antwoord! Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts