Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo moestuiniers

heb een paar tomaten planten in een vroeg stadium van phytophthora, zijn ze nog te redden?

bv. door nog onder een afdakje te zetten en er op te letten met de hoeveelheid water geven?

heeft het anders nog zin om nu nog tomaten te zaaien?

alvast bedankt

mvg, Vince

Geplaatst:

Het is weliswaar warm geweest, maar dit zou wel een erg vroege uitbraak zijn. Heb je de planten al verwijderd of kan je nog een foto maken? Is het geen vorstschade of andere aantasting?

Zaaien wordt nu wel wat kritiek voor buitentomaten. Verstandiger is om bij een tuincentrum oid wat plantjes te kopen (of een medetuinder vragen die wat planten over heeft. Ik zaai altijd veel te veel namelijk)..

Als het geen Phyt is, dan is het overkappen van je plantjes buiten altijd nuttig. Maar garanties zijn er nooit. Zeker niet als het eenmaal zomer is..

Geplaatst:

Ik zou dan wel wat planten gaan kopen ipv nog zaaien. Dan heb je maanden voorsprong.

Ik heb nog heel wat planten van verschillen de rassen staan. Regio Leuven. Mag je gratis komen halen als je wil.

Geplaatst:

maar het is niet zo dat nu nog zaaien helemaal niks meer doet. Vorig jaar heb ik tomaten gezaaid eind augustus. Dat was opzich wel echt te laat, MAAR ik heb ze binnen achter een raam op het zuiden gehouden en in de winter hadden we daadwerkelijk nog wat tomaatjes! Niet echt een flinke oogst hoor, gewoon een paar Enfin, het is nu 3 maanden vroeger dan augustus, dus ik stel me zo voor dat je met nu zaaien in ieder geval toch nog wel een beetje kunt oogsten aan het eind van de zomer of in de herfst. Volgens mijn groente & fruit encyclopedie kan dat in ieder geval prima!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

ja hoor zaaien kan nog als ze later in de kas gaan

geen tijd meer verliezen dus en meteen in een flinke pot zaaien en met kluitenal direct in de grond

Geplaatst:

Ik denk er ook hard over na om opnieuw tomaten te zaaien, een groot deel van mijn tomaten zijn verbrand door de zon. Tuincentra vragen nogal veel geld voor tomatenplantjes.

Geplaatst:

Ik zie ze langs de kant van de weg hier en daar aangeboden worden voor een prikkie. Flinke planten ook. Ik fiets veel (woon-werk) door Salland en Twente.

Zelf heb ik er ook nog wel een paar over. Maar je moet maar net in de buurt zij he? (Holten)

Geplaatst:

Misschien voor volgend jaar een goed idee om een "overgebleven tomaten"-draad te maken. Ik zaai altijd veel te veel tomaten, en heb net vorige week tientallen plantjes (met pijn in 't hart) op de composthoop gegooid omdat de kas vol was. Volgens mij zit er overal in België en Nederland wel een forumlid met plantjes voor adoptie.

Geplaatst:

Beetje off-topic, maar kan je tomaten eigenlijk ook al meteen zaaien in een pot? Ik heb nu liggen klooien met verspenen, maar ik zou ze toch evengoed meteen in de uiteindelijke pot kunnen zetten, toch? Dan hoef ik niet te verspenen en kunnen de plantjes netjes hun ding doen. Ik zou zo'n pot dan gewoon grotendeels vullen met potgrond, en de laatste 3 cm met zaaigrond.

Zou dat ook lukken? Meteen in de juiste potten zaaien?

Trouwens, aan de topicstarter... in plaats van tomaten te zaaien kan je het overwegen om aan kennissen te vragen of ze hun dieven even wat groter willen laten worden. Die kan je dan in wat water zetten en na een week heb je wortels. Dan uitplanten en nog een week een fles erover in de schaduw binnen, en dan buiten ermee Kan alles versnellen.

Heb dat ook gedaan hier met een plant die afbrak. Staat nu mooi te groeien

Geplaatst:
Beetje off-topic, maar kan je tomaten eigenlijk ook al meteen zaaien in een pot? Ik heb nu liggen klooien met verspenen, maar ik zou ze toch evengoed meteen in de uiteindelijke pot kunnen zetten, toch? Dan hoef ik niet te verspenen en kunnen de plantjes netjes hun ding doen. Ik zou zo'n pot dan gewoon grotendeels vullen met potgrond, en de laatste 3 cm met zaaigrond.

Zou dat ook lukken? Meteen in de juiste potten zaaien?

Tuurlijk kan dat, maar ik vind tomaten niet zulke zeurkousen als het om verpotten gaat. Bovendien komen ze nog wel eens op met veel stengelgroei (vooral als je binnen zaait). Met verpotten kan je ze dan dieper zetten. Dat maakt ze steviger...

Geplaatst:

Als je kiest voor dwergsoorten ("pottomaten") of lagere struiken dan is nu zaaien en volop oogsten best nog mogelijk. Ook kun je denken aan zeer vroege rassen. "Vroeg" wil zeggen dat de vruchtzetting en rijping wat sneller gaat.

Dwergen: o.a. Tiny Tim, Cherry cascade, Pendulina, Jip & Janneke en nog veel meer.

Echt vroege rassen: 42 days, New Yorker, Sprite, Balkonstar, Gardener's Delight, Matina enz.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...