Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gewoon wat foto's en een enkele vraag over mijn tuin.


IvarK

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Bijgaand even een foto update van mijn eerstejaars vorderingen.

 

2014051819522869791400439663.jpg

 

Alles groeit en bloeit eigenlijk voortvarender dan ik had durven hopen. We hebben de spinazie al geoogst en deze was zo smakelijk dat ik die eigenlijk direct weer wil zaaien. Maar kan dat eigenlijk wel met deze temperaturen? Ik heb ergens gelezen dat spinazie alleen in het voor en najaar kan groeien.

overizcht-lange-zijde21401400440018.jpg

Ook de sla wordt door ons in grote mate geconsumeerd. Alleen de ijsbergsla vormt geen bolletjes zoals je die uit de supermarkt gewend bent maar is toch heerlijk van smaak. De worteltjes moeten nog zeker een week of drie vier wachten vrees ik, ik heb bij één exemplaar wat zitten wroeten en ik zie de wortel reeds zitten maar nog even wachten op grotere exemplaren.

bietjes-en-ijsbergsla84881400440061.jpg

De bleekselderij, in de aparte bak komt ook langzaam maar zeker op. Ik denk dat ik die nog even laat groeien voordat ik met het uitdunnen begin. De andijvie in dezelfde bak wordt zeer binnenkort geoogst en ziet er zo in de bak al zeer smakelijk uit.2014051819533537031400440888.jpg2014051819532071151400440880.jpg

 

En dan nog even de bietjes, ik heb begrepen dat je deze kunt oogsten als ze boven de grond uit komen, net als de worteltjes. Echter onlangs zag ik bij de VPRO Maarten Moestuin, dat hij ze al oogst als ze klein zijn. wat is jullie ervaring hier mee?

 

Door het vele tuinieren kom ik ook op een andere wijze met diverse buren in contact. Zo heeft mijn overbuurvrouw mij uitgelegd hoe ik de tomaten kan dieven. Nu zijn wij hier thuis (vader en zoon) niet helemaal gek op tomaten maar ik ga ze gebruiken om er pasta en ketchup van te maken. Indien iemand een lekker recept heeft, schroom niet om mij daarvan te verwittigen.

 

Afgelopen week is tevens de prei gekortwiekt en in een geultje ingegraven. Je ziet ze daardoor eigenlijk gelijk groeien en nog steviger worden.prei12391400440652.jpg Tja de bloemkolen, wat een enorme bladeren maar nog geen kooltje te bespeuren. Waarschijnlijk wordt dat pas oogsten in september of laten, maar houden die bladeren wel stand? Ik heb ze eigenlijk te dicht op elkaar gezet, vrees ik.

20140518195344-124561400440544.jpg

 

Tot slot nog even de aardbeientoren, dit is een ratjetoe van aardbeien, een zonnebloem, knoflook, goudsbloem en lavendel. Hier komen steeds meer aardbeien in en ook de lavendel gaat binnenkort bloeien. aarbeientoren38081400440747.jpg

 

Mochten jullie nog vragen, tips of opmerkingen hebben, laat het gerust weten en ik wens iedereen vanaf hier een fijn moestuin seizoen.

 

Vriendelijke groet, Ivar

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De normale spinazie gaat in de zomer snel in bloei schieten, dus je zult inderdaad moeten wachten óf Nieuw-Zeelandse spinazie zaaien; die houdt van warmte.

 

Mooie tuin hoor

 

Zoals in vorig bericht geopperd;

Maak ook een moestuinseizoen aan; dat is ook leuk voor jezelf om terug te kijken zie blog/

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo, mooi hoor

alle groenten zijn t lekkerst als je ze jong eet, dus ook de worteltjes, maar heel klein hoeft niet (Maarten heeft altijd kleine groenten, geloof ik, wegens te weinig voeding/licht, en praat graag dingen goed...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...