Jump to content

Bladverkleuring courgette en pompoen

Bavadu

Recommended Posts

Heeft iemand enig wat dit is?

2014-05-20-1519301400619822.24

Een beetje context:

Dit zijn de bladeren van een courgetteplant.

De vlekken zijn in het echt geler dan op de foto.

Op de onderkant van het blad is niks te zien.

Ze verschenen voor het eerst op één blad van deze plant toen deze nog binnen stond (en dus nog nooit nat was geweest). Dat blad heb ik er zaterdag af gesneden. Toen waren er geen vlekken op andere bladeren van dezelfde plant. Dit blad had zondag nog geen enkele gele vlek. Zondag is deze plant buiten uitgeplant (zonder vlekken) en vandaag ziet het er zo uit. Na het uitplanten heb ik flink begoten.

Ik weet niet welk soort courgette dit is. Ze komt uit een zakje met verschillende soorten courgettezaad. Dit weekeind heb ik wel gemerkt dat een pompoenplant (Uchiki kuri) die in de buurt stond dezelfde gele vlekken is beginnen vertonen.

Ik kweek al elf jaar courgetten en pompoenen en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik heb dus ook geen idee wat er nu aan de hand is.

Een beetje googelen doet me vrezen dat hier om valse meeldauw gaat: http://sandisgardenpatch.blogspot.be/2013/02/fungal-diseases-mildews-on-leaves.html. Alleen is er bij mij niks aan de onderkant van het blad te zien. Ik heb beide "aangetaste" planten ondertussen verwijderd en in de vuilbak gekieperd.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen met valse meeldauw of mensen die me kunnen helpen identificeren wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

Zolang je geen schimmel op het blad kan ontdekken (onderkant of bovenkant naar gelang de meeldauw de valse of de "echte" is) is er volgens mij ook geen sprake van meeldauw.

(Heb de beide soorten meeldauw op mn courgettes/pompoenen gehad en dat zag er namelijk niet zo uit... )

Zijn de plantjes niet gewoon in een soort shock van het overplanten of het overvloedig begieten of een voedingsprobleem geweest?

Bedankt voor je antwoord Erny, je stelt me gerust.

Planten in shock lijkt me echter weinig waarschijnlijk gezien het begonnen is voor ik ze uitgeplant/begoten heb. Een voedingsprobleem zou kunnen. Ik heb echter zo'n vijftien pompoen- en courgetteplantjes in dezelfde grond en gelijkaardige omstandigheden opgekweekt en er zijn er maar twee bij de welke ik dit soort vlekken had.

Het valt me nu wel weer te binnen dat het me opviel dat er een soort vliegjes op zaten toen ik ze van binnen naar buiten plaatste.