Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Leve de buienradar!

Goed gekeken en tussen deze twee buien moest het lukken op de fiets boodschappen te doen:

bui70421430831105.png

Dat vierkante gele hokje is het middelpunt van het heelal en omstreken, want daar woon ik.

Precies op tijd binnen, het gaat tekeer buiten...

Geplaatst:

ja, hier ook op BR gezien dat ik nat werd gisteren

we waren in Wageningen voorafgaand aan het defilé, en kregen ontroerende groeten van een oude canadese veteraan met dochter van 70, het defilé is gelukkig uitgesteld voor hem, wij zaten binnen aan de warme choctherapie

Geplaatst:

Niet echt moestuin gerelateerd maar we zijn net voor het eerst vanuit ons raam, het platte dak van de keuken opgeklommen . Daar ook nog eens gelukt om dakpannen omhoog te halen, gat in een plaat te slaan en er een rattenval neer te leggen . Beest is al flink tekeer gegaan met isolatie materiaal . Hoop dat we vanavond de val horen klappen!

Daarnaast ook maar meteen even het dakraam schoon gemaakt zodat we nu vanuit de keuken niet aankijken tegen lelijke algen vlekken maar tegen een mooie sterrenhemel .

Oja, ook de dakpannen liggen weer netjes recht toch ook belangrijk!

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Ik hoop voor je dat het werkt, ratten zijn slimme beestjes...

Zelf een klein jubeltje, mijn in maart gezaaide tomaat heeft vandaag de eerste bloemknoppen ontwikkeld. Yay!

Geplaatst:

Gisteren in de kas mijn eerste tomaat gespot! It giet oan!

Geplaatst:
Geplaatst:

Halihaloo, jubel jubel, plakkenhandsjes!

Het regent hier al de ganse namiddag!!!! Een traag gezapig regentje dat alles doorweekt en niet weg stroomt, hoeraaa!

Ben eens gaan kijken en het water zit nu al vijf cm diep in de grond, de volgende paar cm zakt het nog wel door. Mens is dat lang geleden. enne, al goed dat ik die goot hersteld heb, nu komt er weer veel water in de ton.

Joepieeee!

Maar de Bazin is er zo blij niet mee, ze was bloemekes aan het planten en werd kletsnat, tjaa, vrouwen hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ah, je hebt het gekregen..speciaal naar jou gestuurd hein!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Willy gefeliciteerd met de regen, doe nog maar een regendansje

Hier mag ook regen komen, scheelt water geven. Netjes planten buiten gezet, maar moet ze nog steeds water geven.

Geplaatst:

Water geven is niet zo erg Jane, maar ge moet er dan wel hebben hé.

Het was al negen dagen geleden dat het geregend had en toen was het ook niet veel, de tonnen waren bijlange niet halfvol.

Uw plantjes die nu buiten staan moet ge wel water geven maar ze drogen toch niet meer uit gelijk in die serre.

Geplaatst:

Water om water te geven is wel zo handig, hoe vol zijn de tonnen nu vol gelopen Willy?

De planten hebben het wel naar hun zin buiten, moeten wel wennen aan de wind. En zo lang Sultan niet bij ze kan komen, staan ze veilig.

Geplaatst:

Bij de nieuwe kas ongeveer 500 liter in de ton bij en bij de oude, kleinere, ongeveer 300 liter.

Maar de grond is nu wel goed vochtig, alles kan en mag groeien, het onkruid ook, dat schoffel ik wel weg.

Geplaatst:

Wat me al een paar dagen is opgevallen....

Er zitten hier opvallend weinig bladluizen vergeleken met vorige jaren.

Vorig jaar zijn de bomen langs de E40 geveld en nu zijn er bijna geen bladluizen, ook geen mezen hoor en vroeger hadden we meestal twee paartjes in de tuin.

Maar ik heb geen miserie met die vervelende bladluizen.

Geplaatst:

Dat is mooi aantal liters, hoe lang kun je dan water geven?

Geplaatst:

Bit, blij dat je er weer bent

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Jaaaaa Bit is er weer, jubel!

Geplaatst:

Welkom terug van weg geweest

Geplaatst:

Blij dat je er weer bent Bit, het forum is toch niet hetzelfde zonder jou!

Geplaatst:
  • Auteur

MTF is weer compleet.

Geplaatst:

Mee eens, Huub!

Geplaatst:

Welkom terug bit

ik kwam ff jubbelen voor mijn mini vakantie (paar daagjes ameland)

Het was niet erg warm maar wel droog en we zijn heerlijk uitgewaaid op het strand.

moestuin achterlaten voor vakantie is toch lastig moestuintijdschriften(van de MTFD) en wol(ook van de MTFD) waren mee.

Bij thuiskomst heb ik me verbaast over hoe hard alles is gegroeid. 3 daagjes weg en alles lijkt opeens de grond uit geschoten te zijn.

Geplaatst:

Whieeeee, GOED NIEUWS! Zoals jullie wellicht hebben meegekregen werken mijn vriend en ik al een jaar aan een supertof bedrijfsplan. Deze is nu ongeveer wel af, en dus gingen we op zoek naar een locatie. Die hebben we nu gevonden!

Het is een tijdelijke locatie, voor een half jaar, en na dat half jaar evalueren we of we er kunnen blijven. In eerste instantie wordt het dus een soort light versie van ons plan, want we gaan natuurlijk geen hele tuin aanleggen als we niet weten of we kunnen blijven. Dat komt wel als we een permanente plek vinden. Tot die tijd kunnen we ons hier uitleven.

De locatie is van Natuurmonumenten, een voormalig melkveebedrijf met een erf van 2 hectare waar verschillende dingen bij elkaar komen. Zo is er een bloemenweide ingezaaid, komt er een moestuin van het vlakbij gelegen verslavingszorggezinsproject, er komen dieren en er wordt een heel deel ingericht voor kinderdorpachtige evenementen van de jeugdclub van Natuurmonumenten (Oerrr). Aan de boerderij zit een woonhuis waarvan het achterste gedeelte bestemd is voor de boswachters, en het voorste gedeelte wordt... voor ons! Met uiteraard een stuk tuin, op het zuiden, uitkijkend over prachtige natuur. Want, dat is het gave aan deze locatie, het is echt een soort toegangspoort voor een nieuw groot natuurgebied (de Onlanden) aan de rand van de stad. Tegenover het huis beginnen de woonhuizen, en achter/opzij van de boerderij is alles natuurgebied. De tuin ligt dan ook nog precies langs hét fiets/voetgangerspad dat dwars door het natuurgebied steekt. Daarom is het ook een perfecte startplek voor bijvoorbeeld excursies!

Wat gaan wij dan precies doen? Nou, wij gaan ons bezighouden met het opstarten en runnen van het horecagedeelte. Mensen kunnen bij ons terecht voor thee, koffie, wildpluklimonade, versgebakken vruchtentaart, zelfgemaakt ijs of bijvoorbeeld een wandellunch om mee te nemen. Daarnaast zullen we ook een aanspreek/informatiepunt zijn voor bezoekers, waarbij we eea kunnen vertellen over Natuurmonumenten en specifiek natuurgebied de Onlanden plus de activiteiten die er bij ons worden georganiseerd. Zo kunnen we ons dus niet alleen uitleven in onze tuin en keuken, maar leren we ook nog eens een boel over de prachtige lokale natuur. Een geweldige kans dus!

Het is wat kortdag maar we hopen in juni al open te kunnen gaan voor bezoekers. Zelfs als dat betekent dat we in eerste instantie alleen nog maar een waterkoker en een pot verse munt hebben Gaandeweg vullen we ons assortiment dan aan. En natuurlijk zijn jullie dan ook van harte welkom! Leukleuk, ik heb er echt zin in!

Geplaatst:

dat klinkt als een super locatie (ook makkelijk bereikbaar voor mij. mocht ik nog weer eens zo gek zijn om op de fiets naar de stad te gaan, dan weet ik nu een mooi rustpunt )

Geplaatst:

Hoi Mijke

Wat een super leuk idee en wat een uitdaging. maar hoe zit het dan en waar precies gaan jullie dan werken want de onlanden is best groot.

En wat ik lees is dat best al snel dat jullie open willen, Ik ben benieuwd.

Groetjes jessica

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.