Itoero Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Ik heb vandaag eens naar de bollen van m'n knoflook gekeken en er is een soort die wordt aangevreten.Door wat kan dit komen?Is de kans groot dat al m'n soorten worden aangetast? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 is het geen rot? dat kun je niet bestrijden, alleen goed vruchtwisselen helpt ik ken verder geen beestjes die knoflook lusten, behalve homo sapiens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Zitten er larven in de bol ? Rot zou ook kunnen. Eigenlijk weet ik t niet. Knoflook heeft veel afweer en weerstand normaal gezien, ook wel tegen rot, tenzij té veel bemest ( met stikstof ) Larve zou wél kunnen. Uien- prei- larve ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Heeft inderdaad wel wat weg van Witrot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Geen larven te zien.Ik heb bemest met bloedmeel, tussen de rugjes, dus overbemesting lijkt me niet waarschijnlijk.Ik ben al veel sjallotten, ajuinen en m'n oerprei kwijt. Die kwijnden weg. (ik heb ze nooit bemest)Ze vergeelden en stierven af.Toen dacht ik ook aan witrot. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Heeft op dat stuk grond de voorgaande jaren ooit uien/knoflook gestaan? Is het een wat vochtiger stuk misschien?(Dat is namelijk wat er bij mn buurman Fred aan de hand is, en die heeft dus ook Witrot en alles ondertussen geoogst van dat veldje.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Dit is het eerste jaar dat ik knoflook teel (en ajuin, sjallot, prei)Ik heb leemgrond (zand+silt+klei) met behoorlijk wat klei.Tot een maand geleden was de grond kurkdroog en steenhard.Dan is het beginnen regenen.Omdat de grond te hard was om met een schop door te geraken, heb ik er een mulch opgelegd.Als het witrot is, moet ik dan al de beschadige knoflook verwijderen?Sommige knoflook begint te vergelen en ziet eruit alsof het oogstbaar is. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Kon dat water wel weg? Lijkt net alsof hij in een vaas heeft gestaan en is gaan versnotten. Moeilijk te zien zo vanaf de foto. Zijn de teentjes door en door zacht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 De teentjes niet, maar de stengels wel.De knoflook die ik al geoogst heb, is een hardneck soort, maar de stengel is heel zwak. Ze vielen bijna om. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Wat voor een mulch had je gelegd? Lag het er nog toen het ging regenen? Zou het probleem in de mulch hebben kunnen zitten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 En dan vooral : hoe dik ? Ik heb altijd meegekregen dat de hals / voet ( beginnende bol ) in het zonnetje moest. Daarom ook zo ondiep poten. Bol vormt zich net onder oppervlakte en gaandeweg het seizoen richting oogst staat dat lekker te bakken in de zon. Bij uien ook een beetje. Komt vast niet zo nauw, die precieze diepte, maar daarbovenop nog mulchen ? Ik mulch in ieder geval niet bij de knoflook, of wat verderweg bij de voet dan iets. Mja. aan de andere kant. Die rot kan ook weer niet van de laatste dagen komen met al die regen. 2 weken terug ook es een korte erg natte paar dagen gehad. Verder toch eigenlijk alleen maar erg droog toch ?Ik herinner me in een ander topic ( of dit ? ) dat je ging mulchen, dat was vanwege de droogte toch ? Veel / vaak water gegeven ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 De grond was steenhard en vormde een waterdichte laag waardoor er geen water naar de wortels kon. Daarom heb ik een mulch gelegd (0cm -1,5cm)en een paar dagen vrij veel water gegeven...dat is nu een maand geleden.De grond is nu minder hard.(hoera ) Wat gebeurt er met knoflook die zo verder groeit?De huid rond de bol is aangetast, maar de bol/teentjes niet. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Als het witrot is dan rotten de teentjes uiteindelijk wel weg. In dat geval zou ik alles oogsten, goed schoonmaken (aangetaste delen verwijderen, kliko) en goed te drogen leggen (of gelijk opeten). Als het géén witrot is dan zou ik het goed in de gaten houden en de zwaksten/meest aangetaste bollen steeds oogsten. Kan je nog eens een foto plaatsen van je aangetaste veld? Ben ondertussen nog wat verder gedoken in het schimmelgebeuren en vooral hoe je erachter komt welke schimmel het is... kwam op deze website:http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/prei-fusarium-rozerot/En om er achter te komen of het wel een schimmelaantasting is zou je het volgende kunnen doen: Heb je een schimmelaantasting, maar zie je geen schimmelpluis, breng dan het aangetaste deel van de plant in een plastiekzak en bevochtig lichtjes met fijne nevel en knoop deze dicht. Wacht enkele dagen en ga na of er schimmelpluis aan het groeien is. Zo kan de schimmel veel gemakkelijker gedetermineerd worden. Dan kunnen we over een paar dagen meer weten? Ook als het witrot zou zijn... Dan leren we er met zn allen weer wat bij... Hier nog een pdf over schimmels in Alliums...http://edepot.wur.nl/133543http://edepot.wur.nl/133543Daaruit:2.2.2 SchadebeeldWanneer een waardplant aanwezig is worden witrotsclerotiën geactiveerd. Deze gaan kiemen waarna de schimmeldraden naar de uienwortels zullen groeien. Deze wortels worden aangetast en vervolgens de bolbasis. Via wortelcontact kunnen daarna ook andere planten worden geïnfecteerd. Hierdoor ontstaan pleksgewijze aantastingen. Een witrot aantasting kan het gehele groeiseizoen uitbreken. Wanneer een plant in een jong stadium wordt aangetast openbaart zichdit in eerste instantie door het wegval van kiemplanten. Aantasting in een ouder stadium kan leiden tot geel verkleuring van de bladeren en afsterving van de bladeren. In een later stadium kan rotting van de bol op het veld of in de bewaring optreden. Kenmerkend op de verrotte stengelbasis is het dichte, witte, 'wat achtige' schimmelpluis (mycelium) in een vroeg stadium enin een ver gevorderd stadium zijn kleine ronde zwarte bolletjes, de sclerotiën, zichtbaar. Dit is te zien op foto 1. Deze sclerotiën kunnen vervolgens verspreid worden over het perceel en naar andere percelen. En nog een nuttige:2.4 Verschillen tussen Fusarium en witrotDe verschillen tussen Fusarium en witrot zijn met het blote oog zeer moeilijk te onderscheiden. Hierdoor is het niet ondenkbaar dat in de praktijk deze twee regelmatig verwisseld worden. Dit komt doordat de uiterlijke kenmerken vrijwel gelijk zijn. Witrot heeft als uiterlijk kenmerk dat er wit schimmelpluis (mycelium) op de bol zichtbaar is met zwarte sclerotiën. Fusarium heeft ook als uiterlijk kenmerk dat er wit schimmelpluis(mycelium) op de bol zichtbaar is maarzonder zwarte sclerotiën. Het geval bij witrot is echter dat de zwarte sclerotiën niet altijd zichtbaar zijn. Hierdoor kunnen dus in beide gevallen de uiterlijke kenmerken het zelfde zijn. Oftewel... pdf is het lezen waard. En nog wat leerzaam (tot het stuk waar de bestrijding begint dan) leeswerk over Sclerotinia (witrot):http://www.vlamings.nl/Portals/2/Documents/Vollegrondsgroenten/WL%202011-2012%20Ndl%20Sclerotinia%20-%20Contans%20WG%20Vlamings%20telers.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Wat vervelend zeg! Ik zat juist vanmiddag een poosje te speuren naar nieuwtjes en wetenswaardigheden van knoflook. Op de site van eemlook.nl vind je veel info. Daarnaast hebben ze heel veel soorten die je nu vast kunt bestellen! Wellicht kan je hier iets mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Bedankt voor al de info, ik leer heel wat bij. Enkele dagen geleden heb ik m'n eerste knoflook geoogst en geen enkele bol had schade. Het is een soort uit de Delhaize, bedoelt voor consumptie.Misschien dat die een bepaalde resistentie heeft? Ik heb stukjes van de huid van een bol in vochtige ziplock zakjes gestoken.Dus binnen enkele dagen zal ik weten of het schimmel is of niet. Bijna al de knoflook is aangetast, maar bij de meeste is de schade vrij klein.Aan het loof is echt niets te zien.olifanten knoflook:Een witrot aantasting kan het gehele groeiseizoen uitbreken. Wanneer een plant in een jong stadium wordt aangetast openbaart zichdit in eerste instantie door het wegval van kiemplanten. Aantasting in een ouder stadium kan leiden tot geel verkleuring van de bladeren en afsterving van de bladeren.Dit is aan het gebeuren bij m'n ajuinen en sjalotten.Jonge plantjes stierven af en de oudere/grotere vergelen.Na 2 keer met een bio anti-schimmel te spuiten, zijn enkele sjalotten en ajuinen terug aan't groeien.De ajuin die ik in het najaar had gepland, heeft nergens last van. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Leerzaam topic voor mij... ook mijn bollen barsten open, vlak boven de bol. Na de opmerking van Bit over in het zonnetje bakken ben ik gaan kijken en ja, de bollen staan te diep Twee soorten hebben al grote bollen gevormd en die zijn er duidelijk het slechtst aan toe, de andere twee zijn nog klein beneden en redelijk gaaf zo te zien. Ik heb nu alle aarde tot aan het begin van de bol weggekrabt en er wat stro tussen gelegd (tip uit een ander topic). En nu maar het beste ervan hopen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Ik heb net 25 knofloken in de gft gegooid. Het waren al vrij grote bollen.Het was m'n enige softneck soort.M'n hardneck's blijven goed groeien en vormen nog nieuw blad.Dit is zo'n softneck die nu in de gft ligt.Er is 1 softneck wiens bol min of meer intact is.Ik heb de aarde errond wat weggegraven zodat de bol in de zon zit en de pel hard kan worden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Waarom gooi je ze in de container? ik zou ze pellen om te kijken of er nog goede teentjes tussen zitten, direct voor consumptie!Zelf heb ik twee opengebarsten exemplaren nu te drogen hangen en het ziet er beter uit dan ik vreesde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Of invriezen, die goede teentjes. Or pureren en dan kleine blokjes van maken in de vriezer. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Teentjes invriezen lijkt me wel wat.Kan ik verse teentjes invriezen of laat ik ze beter eerst wat drogen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 vers lijkt mij goed. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Ik vries ze altijd in en dat gaat prima. Je moet ze wel schoonmaken...dus het vlies eraf halen dat normaal het schilletje wordt als je ze droogt. Ze zijn gelijk klaar voor gebruik dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts